Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-bt-50-l-01.jpg

Mazda BT-50

1 / 4
mazda-bt-50-l-01.jpg
mazda-bt-50-l-02.jpg
mazda-bt-50-l-03.jpg
mazda-bt-50-l-04.jpg

Sterke punten

  • Krachtige prestaties
  • Ook geschikt voor offroad
  • Hoog trekgewicht

Zwakke punten

  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Rijdt niet als een personenauto
  • Vrij eenvoudig interieur

Mazda BT-50 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mazda BT-50, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mazda BT-50: de Japans-Australische pick-up

De Mazda BT-50 is sinds 2006 de Mazda-versie van de Ford Ranger. Alleen het eerste model is ook in Europa geleverd, verder is de pick-up vooral populair in Azië en Australië. De technisch identieke Ford Ranger is in Europa wel een bekende verschijning. Lees meer

Interesse in een Mazda BT-50

Mazda BT-50 occasions
Mazda BT-50 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Krachtige motoren zorgen voor goede prestaties, ook in het terrein
  • Dankzij vierwielaandrijving en grote bodemvrijheid ook geschikt voor offroad-gebruik
  • Hoog trekgewicht en laadvermogen, ofwel ook klaar voor het zwaardere werk
  • Veelzijdig inzetbaar: afhankelijk van de uitvoering ook ruim plaats voor vier personen

Technische gegevens

Motorisatie

De Mazda BT-50 is technisch identiek aan de toenmalige Ford Ranger, maar heeft een licht afwijkend motorenaanbod. De basismotor van de Ford was niet leverbaar voor de Mazda, waarmee het motorenaanbod van de Mazda bestond uit de 2.5-liter en 3.0-liter turbodiesel viercilindermotoren. De transmissie was handgeschakeld met vijf versnellingen, of een vijftrapsautomaat. Het basismodel van de Mazda BT-50 heeft achterwielaandrijving, maar vierwielaandrijving was optioneel leverbaar en werd vaak ook besteld.

Afmetingen

De Mazda BT-50 is net iets meer dan vijf meter lang, vrijwel 1,8 meter breed en bijna 1,8 meter hoog. De wielbasis meet bijna drie meter. De Mazda BT-50 was leverbaar met drie cabinevarianten, maar die hadden nauwelijks invloed op de totale lengte van de auto. Een kortere cabine betekende een langere laadbak, een dubbele cabine betekende een kortere laadbak. Latere modellen van de Mazda BT-50 waren wat groter, maar die werden niet meer officieel in Nederland geleverd.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mazda BT-50
Marktintroductie 2006
Lengte x breedte x hoogte 5,17 x 1,80 x 1,76 m
Wielbasis 2,99 m
Inhoud bagageruimte n.v.t.
Ledig gewicht 1.763-1.878 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.995 kg
Cilinderinhoud 2.499-2.953 cm3
Vermogen 105 kW (143 pk)-115 kW (156 pk)
Koppel 330-380 Nm
Topsnelheid 158-170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,5-13,3 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 9,3-10,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 255-271 g/km

Varianten

Van de Mazda BT-50 zijn slechts enkele varianten. Naast de verschillende variaties in de aandrijflijn (zie het kopje ‘Motorisatie’) was er alleen keuze uit drie cabinevarianten. Het basismodel had een zogenaamde enkele cabine, met alleen twee stoelen en daarna direct de achterwand. Er was ook de Super Cab, met nog een kleine ruimte voor bagage achter de stoelen. De Double Cab had vier portieren en een volwaardige achterbank. In ruil voor de grotere cabines was de laadbak wat kleiner, de totale wagenlengte was voor alle modellen gelijk.

Prijzen

De Mazda BT-50 had in Nederland een nieuwprijs van zo’n 20.000 tot 30.000 euro, vergelijkbaar met de technisch identieke Ford Ranger. Toch verkocht de Ford vele malen beter, mede doordat het merk in Nederland veel beter bekendstond om bedrijfswagens dan Mazda. De Mazda BT-50 is uiteindelijk maar relatief kort in Nederland geleverd. Samen met de lage verkoopaantallen en het feit dat het model inmiddels op leeftijd is geraakt, zorgt dat ervoor dat het aanbod Mazda BT-50 occasions zeer beperkt is. Het aanbod is zelfs zo beperkt, dat we voor een goede prijsindicatie over de grens moeten kijken. In Duitsland heb je bijvoorbeeld al meer kans om een Mazda BT-50 occasion te vinden. Reken dan op prijzen van zo’n 9.000 tot 15.000 euro, wat ook weer vergelijkbaar is met een Ford Ranger van dezelfde leeftijd.

Design

Buitenkant

De Mazda BT-50 is een pick-up, gebaseerd op de toenmalige Ford Ranger pick-up. De pick-up-vorm beidt om praktische redenen weinig ruimte voor een onderscheidend design, maar Mazda gaf de auto wel een duidelijk eigen voorzijde. De vooral vierkante vormen van de Ford zijn omgeruild door de ronde vormen van de toenmalige Mazda-designtaal, met vooral ronde koplampen en een herkenbare Mazda-grille.

Binnenkant

Ook in het interieur onderscheidt de Mazda BT-50 zich duidelijk van de Ford Ranger, met een modelspecifiek dashboard en natuurlijk een eigen stuurwiel met Mazda-logo. Qua voorzieningen voorziet de Mazda BT-50 in dezelfde zaken als een personenauto. Denk aan een radio, airco, comfortabele stoelen en elektrisch bedienbare ramen. Wel zijn het afwerkingsniveau en de materiaalkeuze van een lager niveau, aangezien de Mazda BT-50 vooral een robuuste bedrijfswagen moest zijn.

Veiligheid

De Mazda BT-50 is nooit getest door de Euro NCAP, maar zustermodel Ford Ranger wel. Het resultaat was slechts twee van de vijf sterren. Voor de context is het wel belangrijk op te merken dat de test plaatsvond in 2008 en het ontwerp van de Ford Ranger/Mazda BT-50 in de basis uit de late jaren negentig stamt. De pick-up heeft desondanks wel een veiligheidsniveau dat wat lager ligt dan bij de gemiddelde bedrijfswagen van dezelfde leeftijd.

Alternatieven

De Mazda BT-50 is een model in het zogenaamde compacte pick-up segment. De belangrijkste modellen in dit segment zijn in Europa de Ford Ranger, Nissan Navara en Toyota Hilux. De Ford Ranger is vrijwel identiek aan de Mazda BT-50. Beide modellen zijn merkvarianten van elkaar. Zowel de Mazda als de Ford staat bekend om zijn krachtige motoren, robuuste techniek, offroad-capaciteiten en het hoge laadvermogen. Voor hun tijd hadden de Mazda en Ford ook een modern interieur.

De Nissan Navara en Toyota Hilux staan bekend om hun betrouwbare Japanse techniek. Qua specificaties gaan ze min of meer gelijk op, ook vergeleken met de Mazda BT-50. Ten opzichte van de Mazda BT-50 bieden de Nissan en Toyota wel meer uitvoeringen, waaronder ook modellen met een lagere rijhoogte en daardoor meer bescheiden afmetingen. Ook bieden de Nissan en Toyota uitvoeringen met (relatief gezien) wat meer luxe aan boord. Een andere concurrent uit Japan is de Mitsubishi L200, die ook in veel opzichten vergelijkbaar is; van de offroad-capaciteiten tot de betrouwbare en robuuste techniek. De Mitsubishi L200 kent daarnaast ook een SUV-carrosserievariant, maar die werd niet geleverd in Europa. Een laatste belangrijke speler in het compacte pick-up segment is de Isuzu D-Max, ook weer een Japans model en met vergelijkbare kwaliteiten.

De meeste concurrenten van de Mazda BT-50 komen uit Japan. De Europese merken hebben het marktsegment van de compacte pick-up pas later ontdekt. Modellen zoals de Renault Alaskan en Volkswagen Amarok zijn qua positionering vergelijkbaar met de Mazda BT-50 en Ford Ranger, maar ook een stuk nieuwer en daardoor geen direct vergelijkbare modellen.

FAQ

Is de Mazda BT-50 hetzelfde als de Ford Ranger?
In de basis zijn de Mazda BT-50 en Ford Ranger hetzelfde. De technische specificaties komen dan ook vrijwel volledig overeen. Wel heeft de Mazda BT-50 een afwijkend uiterlijk. Bij de latere Mazda BT-50 modellen, die niet meer in Europa werden geleverd, is het uiterlijke verschil tussen de Mazda en de Ford nog verder vergroot.
Wat voor motor heeft de Mazda BT-50?
De Mazda BT-50 was leverbaar met 2.5-liter en 3.0-liter turbodiesel viercilindermotoren.
Hoe lang gaat de Mazda BT-50 mee?
Hoe lang een auto mee gaat is lastig te zeggen. Dat hangt sterk af van hoe de auto wordt gebruikt (zwaar of licht werk) en of het onderhoud altijd goed wordt uitgevoerd. Over het algemeen scoort de Mazda BT-50 goed op het gebied van betrouwbaarheid, dankzij de eenvoudige maar robuuste techniek. Dat er in Nederland weinig Mazda BT-50 occasions zijn, komt door de lage verkoopaantallen en niet door een slechte betrouwbaarheid.