Mercedes-Benz 190 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Mercedes-Benz 190

Mercedes betreedt de middenklasse met de Mercedes-Benz 190

Kort nadat de eerste modellen van de nieuwe bouwserie W201 tegen het eind van 1982 op straat opdoken, kreeg de Mercedes-Benz 190 de liefdevolle bijnaam Baby-Benz. Maar met zijn lengte van bijna 4,50 meter en zijn breedte van ca. 1,70 meter zou vandaag de dag eigenlijk niemand de Mercedes-Benz 190 nog als klein bestempelen.  Maar de naam Baby-Benz ontstond in een tijd waarin men alleen nog maar grote voertuigen van Mercedes gezien had. De Smart, Mercedes-Benz A 140 of de Mercedes-Benz B 200 bestonden toen nog niet eens op het tekenbord van de ingenieurs. Met de Mercedes-Benz 190 luidde Mercedes dus een nieuw tijdperk in de bedrijfsgeschiedenis in.

De huidige Mercedes-Benz 190 oldtimers waren niet de voorgangers van de Mercedes-Benz 190 uit de jaren ’80

De vandaag als oldtimer gezochte rondere Mercedes-Benz 190 uit de serie W120 van de jaren ’50 en diens opvolger, het model met staartvin uit de W110 serie van de jaren ‘60, hadden ondanks dezelfde naam technisch gezien niks gemeen met de 190 die vanaf 1982 verscheen. Anders dan de vroegere 190 sedans uit de hogere middenklasse moest deze nieuwe Mercedes-Benz 190 veel meer een tegenhanger van compacte auto’s zoals de BMW 320 worden. BMW had hiermee namelijk al sinds de jaren ‘70 bewezen dat er ook geld te verdienen viel met middenklasse auto’s. Vooral als de betaalbare auto’s konden profiteren van het onbetaalbare imago van een luxe autofabrikant.

De Mercedes-Benz 190 werd in tien jaar tijd een bestseller 

De Mercedes-Benz 190 werd slechts tien jaar (tot 1993) onder de bedrijfsinterne benaming W201 geproduceerd alvorens hij door de C-klasse werd opgevolgd. Maar in deze relatief korte tijd, waarin er alleen in 1988 een bescheiden facelift plaats had gevonden, versloeg de Mercedes-Benz 190 alle records. Met bijna 1,9 miljoen verkochte voertuigen werd hij één van de succesvolste modellen die Mercedes ooit op de markt had gebracht. De Mercedes-Benz 190E met vier cilinders en een 2 liter motor en de Mercedes-Benz 190D, die een derde van de productieomvang in de fabrieken in Sindelfingen en Bremen vormde, bewezen zich als de meest geliefde versies. De dieselversie was aanvankelijk verkrijgbaar met 2 liter motoren. Vanaf midden jaren ’80 volgden dan ook nog de Mercedes-Benz 190D 2.5 en de turbodiesel met een cilinderinhoud van 2500 kubieke meter.

Een middenklasse auto met prestige en sportieve ambities

Met de Mercedes-Benz 190 en 190E, die vanaf 1985 ook werd uitgerust met katalysatoren, richtte de fabrikant zich vooral op consumenten die een compacte auto wilden hebben met een goede motor tussen 66 kW (90 pk) en 97 kW (132 pk) en met het typische Mercedes interieur en rijcomfort. Het prestige van een Mercedes kreeg je er bij de Baby-Benz gewoon bij zonder prijstoeslag. Het feit dat de kleine Mercedes niet alleen maar van het prestige van Mercedes profiteerde maar ook een hoge inruilwaarde had was ook verleidelijk voor de kopers. Pas vanaf midden jaren ‘80 deed Mercedes vervolgens ook iets meer aan het sportieve imago van de Mercedes-Benz 190.

Krachtigere motortypes en overwinningen bij autoraces

In de standaarduitvoering rustte de fabrikant de Mercedes-Benz 190 uit met motoren met een cilinderinhoud van 2,3, 2,5 en 2,6 liter en met zestien ventielen. Deze 190 modellen hadden een prestatievermogen tussen 122 kW (166 pk) en 173 kW (235 pk). De Mercedes-Benz 190 was in 1992 ook als zescilinder met 172 kW (234 pk) verkrijgbaar in een door AMG getunede versie. Technisch gezien en qua prijs was deze Mercedes-Benz 190 het topmodel uit de serie. In hetzelfde jaar scoorde Mercedes punten bij autoraces met de raceuitvoering van de Mercedes-Benz 190. Uiteindelijk werden de drie beste plaatsen bij de Duitse kampioenschappen allemaal door de Mercedes-Benz 190E 2.5 ingenomen. Daarmee bewees hij dat niet alleen de Beiers uitblinkende middenklasse voertuigen met een sportieve rijdynamiek  konden bouwen.