Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-300-w186-front

Mercedes-Benz 300

1 / 3
mercedes-benz-300-w186-front
mercedes-benz-300-w186-side
mercedes-benz-300-w186-back

Sterke punten

  • Indrukwekkend design
  • Enorme luxe in het interieur
  • Symbool van het economisch wonder

Zwakke punten

  • Goed onderhouden modellen zijn enorm duur
  • Hoge onderhoudskosten
  • Soms verwarrende modelaanduidingen

Mercedes-Benz 300 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz 300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz 300: een van de eerste luxe sedans na de Tweede Wereldoorlog

De Mercedes-Benz 300, ook bekend als de W186-serie, vertegenwoordigde een van de eerste en nog steeds meest succesvolle luxe sedans na de Tweede Wereldoorlog. In zijn oorspronkelijke vorm werd het model gebouwd van 1951 tot 1957, later werd de aanduiding ook voor andere voertuigen gebruikt. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz 300

Mercedes-Benz 300 occasions
Mercedes-Benz 300 nieuwe auto's
Mercedes-Benz 300 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Mercedes-Benz 300 staat symbool voor de jaren van het economische wonder na de Tweede Wereldoorlog.
  • Binnenin biedt de auto enorme luxe en veel ruimte.
  • Op verzoek is de auto ook leverbaar met een automatische transmissie.
  • De keuze aan motoren is ruim en voorziet in diverse behoeften.
  • De klassieke sedan wordt aangevuld met een cabriolet en de 300 met verlengde wielbasis.

Belangrijke gegevens

Motoraanbod

De Mercedes-Benz 300 kwam alleen met viertakt benzinemotoren, die zowel goede prestaties als een enorm rijcomfort konden bieden. De vraag naar het model nam al snel toe, want de soepel lopende Mercedes-Benz 300 bleek een perfecte metgezel op lange reizen of bij officiële gelegenheden. Het standaardmodel had 115 pk en 196 Nm koppel, dat al bij 2500 toeren kon worden geproduceerd. De sedan snelde tot 155 km/u in de standaardconfiguratie en had ongeveer 18 seconden nodig om naar 100 km/u te accelereren. Het brandstofverbruik van de motor wordt opgegeven als 13,8 liter per 100 kilometer.

Vanaf 1954 introduceerde Daimler-Benz een krachtiger motor, eveneens met een cilinderinhoud van drie liter en vier cilinders, in de uitvoeringslijn. Immers, 125 pk en 221 Nm koppel waren nu op verzoek beschikbaar om de grote sedan betrouwbaar en veilig te versnellen. Onder optimale omstandigheden kon de auto een topsnelheid van 160 km/u bereiken. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u werd voltooid in 17 seconden.

Een noviteit in de autogeschiedenis was de automatische transmissie. Deze kon voor de Mercedes-Benz 300 tegen meerprijs worden bijgeboekt en moest het rijcomfort nog eens aanzienlijk verhogen. De tank van het voertuig had aanvankelijk een inhoud van 65 liter, maar vanaf 1952 werd deze vergroot tot 72 liter voor een grotere actieradius en langere afstanden. Het voertuig had standaard een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen.

Afmetingen

Afhankelijk van de gekozen vorm en uitvoering varieerden de afmetingen van de carrosserie aanzienlijk. Maar zelfs in de standaarduitvoering geldt de Mercedes-Benz 300 als een vrij groot model, zelfs als men rekening houdt met de huidige normen. Minstens vijf meter lengte en zelfs tot 5,2 meter in de versie met lange wielbasis maken duidelijk indruk. De breedte wordt opgegeven als maximaal 1,84 meter, de hoogte is 1,64 meter. De wielbasis bedraagt ruim drie meter en geeft daarmee een eerste indruk van de enorme hoeveelheid ruimte in het interieur.

De eerste indruk wordt voortgezet wanneer je plaatsneemt in de Mercedes-Benz 300. Zowel op de eerste als op de tweede rij vinden ook langere mensen hier met gemak voldoende ruimte. De passagiers hoefden het ook niet zonder een grote bagageruimte te stellen, tot 500 liter laadvolume kon in een handomdraai in de praktische sedan worden ondergebracht. De Mercedes-Benz 300 was dus bij uitstek geschikt voor alle taken en werkzaamheden en maakte snel naam bij de klanten.

Productie 1951 - 1957
Lengte, breedte, hoogte 5,0 - 5,2 x 1,8 x 1,6 m
Wielbasis 3,1 m
Inhoud bagageruimte 500 l
Ledig gewicht 1.770 - 1.990 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.135 - 2.360 kg
Cilinderinhoud 2.996 cm³
Maximaal koppel 196 - 221 Nm
Topsnelheid 155 - 160 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 17,0 - 18,0 s
Tankinhoud 72 l
Verbruik 12,5 - 13,8 l
CO2-uitstoot n.b.

Varianten

In de loop der jaren is de Mercedes-Benz 300 herhaaldelijk in verschillende varianten op de markt gebracht. In het begin bestond het gamma uit de klassieke sedan. Slechts vier maanden later volgde echter de Cabriolet met een open dak en veel frisse lucht tijdens het rijden. Als onderdeel van uitgebreide herzieningen, en ook met de introductie van krachtigere motoren, werden vervolgens in 1954 en 1955 andere versies gelanceerd, onder andere herkenbaar aan de afkortingen "b" en "c" achter de modelaanduiding. Deze werden ook aangeboden als cabriolet en sedan, met als laatste variant de 300 c met verlengde wielbasis in 1956.

Naast een fundamenteel goed comfort konden klanten het voertuig ook laten aanpassen. Daimler-Benz stelde daarvoor onder meer verschillende lakuitvoeringen beschikbaar. Ook de eerder genoemde automatische transmissie genoot ondanks de meerprijs grote populariteit.

Prijs

Omdat de Mercedes-Benz 300 een pure luxewagen was, moesten klanten ook toen al veel geld uitgeven voor een nieuwe auto. De instapvariant kostte kort na de introductie van de serie het equivalent van een kleine 18.000 euro. In de jaren daarna stegen de aanschafkosten van het model aanzienlijk, mede door de enorme economische groei. Uiteindelijk moest bijna 27.000 euro worden uitgegeven voor het topmodel met automatische transmissie en verlengde wielbasis. Overigens heeft de grote vraag uit officiële gelederen waarschijnlijk ook een grote bijdrage geleverd aan de stijgende prijzen. Veel politici lieten zich het enorme comfort van de limousine dan ook welgevallen.

Maar vergeleken met de huidige prijzen voor occasions waren de Mercedes-Benz 300 nieuwe auto's een echt koopje. Door hun hoge zeldzaamheidswaarde en populariteit bij verzamelaars zijn goed onderhouden exemplaren niet alleen zeldzaam, maar bovendien bijzonder duur. Minstens 50.000 euro moet in de aankoopprijs worden opgenomen, zeldzame exemplaren overschrijden zelfs de prijsgrens van 100.000 euro. Daarbij komen nog de financiële lasten voor uitgebreid onderhoud en eventuele reparaties. Maar omdat de goed onderhouden Mercedes-Benz 300 waarschijnlijk een klassieker is, blijven in ieder geval de kosten voor de Nederlandse motorrijtuigenbelasting achterwege.

Design

Exterieur

Ook nu nog laat de Mercedes-Benz 300 een blijvende indruk achter en overtuigt met een aantrekkelijk exterieur. Hier staan de tekens duidelijk op luxe. De zeer grote carrosserie, de bijzondere vorm en de kernachtige merkpresentatie hebben zeker veel bijgedragen aan het succes van de sedan of stationcar. Zo heeft de Mercedes-Benz 300 een grote, aangebrachte Mercedes-ster aan de voorzijde en speciale velgen die ook het logo in het midden hebben en duidelijk opvallen. Verder is het vooral de optisch elegante stroom met de duidelijk afgetekende bestuurderscabine die de Mercedes-Benz 300 op het eerste gezicht onderscheidt.

Interieur

Het interieur moet gezelligheid en luxe uitstralen, waarvoor Daimler-Benz vooral hoogwaardige materialen heeft gebruikt. Bijvoorbeeld de bijzonder dik gestoffeerde stoelen met veel comfort voor lange ritten. Ook de grote hoeveelheid ruimte is een groot pluspunt als het gaat om luxe in de Mercedes-Benz 300. Zelfs bij volledige bezetting biedt de auto meer dan voldoende ruimte voor alle passagiers. In vergelijking met veel andere auto's uit die tijd is de ruimte in de Mercedes-Benz 300 dus aanzienlijk royaal.

mercedes-benz-300-w186-interieur

mercedes-benz-300-w186-seats

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid was de Mercedes-Benz 300 een echt rolmodel voor zijn tijd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de stevige en stabiele wegligging. Met zo'n hoog leeggewicht is dat echter geen verrassing. Veel van de modellen hadden ook al stuurbekrachtiging en konden daardoor veel relaxter over de weg rijden. Het goede zicht door veel glas en grote open ruimtes, vooral in de cabriolet, maakte de Mercedes-Benz 300 tot de perfecte metgezel voor ritten in het stadsverkeer. Veel klanten waardeerden de sedan of de open-top variant dan ook juist vanwege het veilige en ontspannen rijgedrag.

Alternatieven

Wie de voorkeur geeft aan iets moderners, kan kiezen voor de Mercedes-Benz 280. Het klassieke voertuig biedt goed rijcomfort, meer technologie en een degelijke uitrusting voor regelmatige ritten. Gebruikte modellen in goede staat zijn ook goedkoper, deze kosten rond de 15.000 euro op de Nederlandse occasionmarkt en zijn betaalbaarder dan de Mercedes 300.

FAQ

Wanneer werd de Mercedes-Benz 300 gebouwd?
Voor de klassieke Mercedes-Benz 300, de W186-serie, vond de eerste presentatie plaats in 1951. De productie van de voertuigen eindigde in 1957 met de introductie van de W189-serie, die de grote successen kon voortzetten.
Hoeveel kost een gebruikte Mercedes-Benz 300?
Wie een klassieke Mercedes-Benz 300 de zijne wil noemen, moet veel geld neerleggen. Goed onderhouden, hoogwaardige modellen zijn allesbehalve goedkoop en kosten minstens 50.000 euro.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz 300

6 Beoordelingen

4,2