Mercedes-Benz B 180 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Nieuwe milieutechnologie voor de B-klasse met de Mercedes-Benz B 180

Toen autoconcern Daimler uit Stuttgart in 2005 de eerste modellen van zijn nieuwe Mercedes B-klasse op de markt bracht, kwamen met deze als compacte MPV’s ontworpen voertuigen de zuinigste auto’s van het concern, naast de modellen uit de kleinere A-klasse, de straat op. Drie jaar later, gestimuleerd door de klimaatdiscussie, brachten de Zwaben met de Mercedes-Benz B 170 NGT (Natural Gas Technology) hun eerste B-klasse model met aardgasaandrijving uit. Het voordeel van de nieuwe techniek: de CO2-uitstoot kon met de aardgasaandrijving met bijna 40g/km verlaagd worden. Om aan de vraag naar milieuvriendelijkere modellen te voldoen met een passend boden de Stuttgarters de opvolger van de Mercedes-Benz B 170 vanaf 2009 onder de nieuwe benaming Mercedes-Benz B 180 in vier verschillende versies met verschillende technische uitrustingen aan.


De basisversie van de Mercedes-Benz B 180

In de basisversie kwam de Mercedes-Benz B 180 met een 1,7 liter benzinemotor op de markt. Deze had een prestatievermogen van 85 kW (116 pk) en daarmee kon de compacte MPV een maximumsnelheid van 180 km/u halen. Het gecombineerde brandstofverbruik van het model met handmatige vijfversnellingsbak was volgens de fabrikant 7,1 liter. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 171 g/km. In de varianten met een automatische versnellingsbak lagen deze waarden op een verbruik van 7,3 liter een CO2-uitstoot van 175 g/km.


De Mercedes-Benz B 180 met milieutechnologie

De milieuvriendelijkere versie van de Mercedes-Benz B 180 werd sinds 2009 onder de naamstoevoeging BlueEfficiency aangeboden met een motor die al aan de Euro5-norm voldeed. Dankzij technische modificaties zoals een aangepaste asaandrijving, een start-stopsysteem en een gewichtsreductie van 30 kilogram naar 1,33 ton kon bij dit model het benzineverbruik verlaagd worden naar gemiddeld 6,3 liter zonder dat dit de motorprestatie liet dalen. De CO2-uitstoot daalde naar 146 g/km. Tegelijkertijd steeg echter het prestatievermogen naar een topsnelheid van voortaan 184 km/u. De Mercedes-Benz B 180 met BlueEfficiency technologie accelereerde zelfs in 11,3 seconden van nul naar honderd. Ter vergelijking: het basismodel had hier 12 seconden voor nodig. De Mercedes-Benz B 180 met milieutechnologie werd alleen in combinatie met een handmatige vijfversnellingsbak aangeboden


De Mercedes-Benz B 180 met aardgasaandrijving

In 2009 verscheen er voor het eerst een model van de Mercedes-Benz B 180 die naast een benzinetank ook was uitgerust met een aardgastank. Dit model was technisch gezien gebaseerd op de voorganger Mercedes-Benz B 170 met aardgasaandrijving die in 2008 voor het eerst geproduceerd werd. Dankzij het hierdoor veroorzaakte hogere gewicht van 1,47 ton accelereerde de Mercedes Benz B 180 NGT met 12,4 seconden weliswaar langzamer van nul naar honderd, maar qua maximumsnelheid kon hij echter net als de BlueEfficiency-modellen ook 184 km/u bereiken. Met de bivalente aandrijving (benzine en aardgas) had de Mercedes-Benz B 180 NGT een reikwijdte van circa 1000 kilometer. Bij gebruik van de aardgasaandrijving had hij met een CO2-uitstoot van 135 g/km bijna 40 g/km minder CO2-uitstoot als met de benzineaandrijving met een uistoot van 175 g/km CO2. Het nadeel van de aardgasuitrusting: door de ingebouwde gastank daalde het kofferruimtevolume van 544 liter naar 416 liter en bij neergeklapte achterste zitplaatsen beschikte hij over een kofferruimtevolume van 1400 liter in plaats van de 1530 liter waar de andere Mercedes-Benz B 180 versies over beschikten.

Mehr anzeigen