Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-e-220d-front

Mercedes-Benz E 220

1 / 3
mercedes-benz-e-220d-front
mercedes-benz-e-220d-side
mercedes-benz-e-220d-back

Sterke punten

  • Leidinggevend comfort
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ook als cabrio en coupé

Zwakke punten

  • Weinig dynamisch
  • Stevig prijskaartje
  • Complexe technologie

Mercedes-Benz E 220 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz E 220, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz E 220: De E-Klasse als 220 en 220d

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je een E-Klasse voor ogen hebt. Het model bewijst zich al jaren als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam ‘E-segment’ draagt. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz E 220

Mercedes-Benz E 220 occasions
Mercedes-Benz E 220 nieuwe auto's
Mercedes-Benz E 220 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Belangrijke gegevens

Toen Mercedes zijn W124-reeks officieel omdoopte tot ‘E-Klasse’ in 1992, zag voor het eerst ook de 220-motorisatie het levenslicht. Aanvankelijk ging het daarbij alleen om een viercilinder benzinemotor, die in lijn met de naamgeving 2.2 liter groot was. Hij stuurde 150 pk naar de achterwielen. Die benzinemotor verdween bij de overgang naar de E-Klasse van generatie W210, maar toen werd het gamma voor het eerst aangevuld met een E 220 op diesel. Die vertrouwde eveneens op een 2.2-liter blok, dat zijn werk aanvankelijk bij de ‘E 220 Diesel’ van 1995 tot 1998 zonder turbo deed. Zo haalde de auto een magere 95 pk, maar in 1998 werd dat vermogen bij de E 220 CDI opgeschroefd naar 125 pk dankzij toevoeging van een turbo. Van 1999 tot 2002 kreeg de E 220 CDI nog een boost, goed voor 143 pk. Die E 220 CDI maakte in licht aangepaste vorm ook de overstap naar de derde generatie E-Klasse, de W211. Dat model haalde tot 150 pk en na de facelift in 2006 zelfs tot 170 pk.

In die laatste vorm dook de E 220 CDI ook terug op in het gamma van E-Klasse generatie vier, de W212. Daar produceerde hij eveneens 170 pk maar werd hij onder de noemer ‘E 220 BlueEFFICIENCY’ of later ‘E 220 BlueTEC’ gecombineerd met een AdBlue-systeem om de uitstoot te drukken. Bovendien kon de E 220 vanaf 2015 voor het eerst gecombineerd worden met vierwielaandrijving. Bij de overgang naar de vijfde generatie van de E-Klasse, de W 213, moest het 2.2-liter blok plaats maken voor een compactere 2.0-liter dieselmotor. Toch ging het model nog steeds als E 220 door het leven, maar in de plaats van E 220 CDI heette de versie voortaan E 220d. De motor was wel krachtiger dan ooit met zijn vermogen van 194 pk, en ook deze keer konden klanten opnieuw kiezen voor vierwielaandrijving. Bij de facelift in 2020 werd de E 220d-versie voorzien van mild hybride technologie en haalde hij tot 200 pk, al bleef de oudere, niet-geëlektrificeerde motor wel behouden in de coupé en cabriolet.

Prijzen

De Mercedes-Benz E 220d is nog steeds nieuw verkrijgbaar in zijn recentste W213-generatie. Je betaalt minstens 66.695 euro voor een sedan met 220d-aandrijflijn. Je kan deze motor ook krijgen in de stationwagon, waar je er 70.315 euro voor moet betalen, of als coupé en cabrio, waar een E 220d coupé minstens 70.590 euro kost en een E 220d Cabriolet een prijs van minstens 77.000 euro heeft.

Op de occasionmarkt vind je heel wat exemplaren terug van de oudere generaties van de E-Klasse. De oudste is daarin echter niet de goedkoopste, want die W124 heeft zich inmiddels tot de status van klassieker verheven. Je betaalt gemakkelijk 10.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar. De tweede generatie, de W210, is aanzienlijk goedkoper want daar vind je al een E 220 voor een paar duizend euro. Generatie drie schommelt rond de 5.000 euro en generatie vier begint pas bij zo’n 8.000 euro, al zijn dat dan nog steeds auto’s met hoge kilometerstanden. Zoek je een occasionexemplaar van de E 220d van de huidige generatie, dan moet je rekenen op een prijs vanminstens 23.000 euro.

mercedes-benz-e-220d-interior

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook goede opties. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkwaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Serie een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt. In het gamma van de A6 is de 40 TDI de belangrijkste tegenhanger van de E 220d, terwijl dat bij BMW de 520d is.

FAQ

Heeft de Mercedes E 220 altijd een 2.2-liter motor?
Bij de overgang naar de nieuwste generatie monteerde Mercedes een 2.0-liter motor in de E 220d. Voorheen ging het wel telkens om een 2.2-liter motor, zoals de naamgeving doet vermoeden.
Is de Mercedes E 220 betrouwbaar?
De betrouwbaarheid van de Mercedes E 220 verschilt enigszins per generatie. De eerste generatie met benzinemotor bleek onverwoestbaar, net als de E 220 Diesel zonder turbo uit de tweede generatie. De latere E 220 CDI’s waren eveneens betrouwbaar, al doken er hier en daar problemen op met overmatige vibraties, gevoelige elektronica of vermogensverlies naarmate de motoren complexer werden.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 220

143 Beoordelingen

4,7