Mercedes-Benz SLR - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Mercedes-Benz SLR

De experts bij Mercedes Benz en diens Formule1-partner McLaren deden meer dan vier jaar over de ontwikkeling van de Mercedes SLR McLaren. Uiteindelijk kwam hij in 2004 in een gelimiteerde oplage van 3.500 exemplaren op de markt. De Mercedes SLR McLaren wordt door Mercedes de opvolger van de legendarische Mercedes 300 SLR genoemd, een raceauto uit de jaren ’50. In de zomer van 2006 werd het SLR-aanbod nogmaals uitgebreid met een speciaal model met licht verbeterde rijprestaties, de Mercedes SLR McLaren 722. Deze was benoemd naar het startnummer van de Mercedes 300 SLR die een overwinning behaalde bij de endurancerace Mille Miglia.

De „gewone” Mercedes SLR is uitgerust met een compressorgeladen V8-motor met een cilinderinhoud van 5.439 ccm. Daarmee heeft hij een prestatievermogen van 626 pk. De meer dan 1.700 kg zware supersportauto accelereert in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en doorbreekt de geluidsbarrière van 300 km/u na 28,8 seconden. Het remsysteem van de Mercedes SLR bestaat uit hoogwaardige keramische schijfremmen en een achterspoiler die vanaf 95 km/u automatisch uitklapt om voor een betere wegligging te zorgen, maar bij remmanoeuvres in een hoek van 65° omhoog gaat staan om de Mercedes SLR verder af te remmen. Veel critici moeten lachen om de remmen die ondanks het gebruik van de modernste technologie nogal piepen. De uit de formule Formule 1 ontleende materialen moeten eerst een bepaalde temperatuur bereiken om optimaal te kunnen functioneren. Een temperatuur die de Mercedes SLR in het normale verkeer echter maar zelden bereikt.

Op z’n laatst het interieur van de Mercedes SLR maakt duidelijk dat je in een 435.000 euro kostende auto zit. Na het openzwaaien van de vleugeldeuren vind je hier met leer beklede en elektrisch verstelbare carbon stoelen, een multifunctioneel stuur, een Bose soundsysteem, een telefoon, automatische airconditioning, cruise control, een navigatiesysteem en een automatische vijfversnellingsbak waarvan zowel het schakelgedrag als ook de reactietijden ingesteld kunnen worden. Deze details verklappen aan de kenners dat het bij de met de hand vervaardigde Mercedes SLR McLaren niet om een puristische sportauto gaat maar ook om een Mercedes. Want automatische airconditioning en dergelijke zal men in veel vergelijkbare extreme sportauto’s niet vinden. Maar helaas is niet alles zo voortreffelijk als de reputatie van de Mercedes SLR McLaren. In het dashboard zijn daadwerkelijk materialen en onderdelen uit de in grote oplage verschenen Mercedes SL verwerkt. Bovendien kan de radio niet uitgezet worden zodra het navigatiesysteem geactiveerd is. Dat zijn fouten die in een auto die eigenlijk het gras voor de voeten van de Porsche Carrera GT en de Ferrari Enzo weg zou moeten maaien, niet voor mogen komen.