Mercedes-Benz SLS - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De voorloper van de Mercedes-Benz SLS schrijft geschiedenis


Toen de Amerikaanse importeur van Mercedes-Benz de fabrikant begin jaren ’50 het voorstel deed om een hoogpresterende sportauto voor de Noord-Amerikaanse klantenkring te ontwikkelen, zagen zij hierin een kans om een voor hun nieuw marktsegment te betreden. De technische kennis die hiervoor nodig was, was reeds voorhanden en stamde uit de racesport: het racemodel Mercedes-Benz 300 SL, die vanuit aerodynamische oogpunt futuristisch vormgegeven was. Deze raceauto had in 1952 overwinningen behaald in Le Mans, op de Nürburgring en in Mexico. Slechts twee jaar later kon de straatversie van de Mercedes-Benz 300 SL gepresenteerd worden.


De Mercedes-Benz SLS is geïnspireerd op het vleugeldeurmodel uit de jaren ‘50


Vanwege de nieuwe, bijzonder stabiele en tegelijkertijd lichte frameconstructie moesten de ingenieurs de deuren van de sportcoupé bovenaan, in het midden van het dak bevestigen. Zo ging de 300 SL, waarvan slechts zo’n 1000 exemplaren gebouwd werden, als vleugeldeur-Mercedes de autogeschiedenis in. In 2010 verscheen het legendarische model in een nieuwe oplage als supersportauto, die onder de naam Mercedes-Benz SLS op de markt kwam.


AMG ontwikkelt de Mercedes-Benz SLS


Voor de ontwikkeling van de Mercedes-Benz SLS waren de ingenieurs van tuner AMG verantwoordelijk, die normaal de sportief getunede modellen van Mercedes seriemodellen ontwikkelden. Hoewel de vleugeldeuren van de voorganger uit de jaren ’50 als noodoplossing moesten worden ingezet, kozen de ingenieurs bij de Mercedes-Benz SLS bewust voor de spectaculaire werking van de naar boven openende deuren. Zelfs in detail waren de overeenkomsten te herkennen: net als bij het historische model sloegen de vleugeldeuren van de Mercedes-Benz SLS met behulp van een telescoopvork voorzichtig naar boven.


De Mercedes-Benz SLS heeft de performance van een supersportauto


Daarnaast waren er nog meer gezamenlijke kenmerken wat betreft de constructie: een spaceframe garandeerde zowel stabiliteit als een laag gewicht en het gebruik van aluminium voor het frame en de carrosserie zorgde ervoor dat de Mercedes-Benz SLS niet meer dan zo’n 1,6 ton woog. Het was niet in de laatste plaats aan deze lichte bouwwijze te danken dat de Mercedes-Benz SLS een optimale performance als supersportauto had.


Voorin geplaatste middenmotor met 571 pk voor de Mercedes-Benz SLS


De Daimler-dochter AMG ontwikkelde een zeer goed presterende V8-motor voor de Mercedes-Benz SLS. Deze middenmotor werd voorin geplaatst waardoor een optimale gewichtsverdeling bereikt werd en de rijstabiliteit verbeterd werd. De motor met een cilinderinhoud van 6,2 liter gaf de coupé een prestatievermogen van 420 kW (571 pk). Het maximale koppel van de motor lag op 650 newtonmeter. Passend hierbij accelereerde de Mercedes-Benz SLS dan ook supersnel: de tweezitter had slechts 3,8 seconden nodig om van nul naar honderd te accelereren en bereikte binnen twaalf seconden een snelheid van 200 km/u.


De Mercedes-Benz SLS kan meer dan 300 kilometer per uur halen


Ook met zijn maximumsnelheid liet de coupé Mercedes-Benz SLS de kwaliteiten van een supersportauto zien. Anders dan bij de gewone straatmodellen werd de topsnelheid van de Mercedes-Benz SLS pas bij zo’n 317 kilometer per uur elektronisch begrensd. Het gecombineerde brandstofverbruik van de V8-motor van de sportcoupé lag op 13,2 liter (314 g/km CO2).

Mehr anzeigen