Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-vario-front

Mercedes-Benz Vario

1 / 3
mercedes-benz-vario-front
mercedes-benz-vario-overview
mercedes-benz-vario-side

Sterke punten

  • Voordelen van een vrachtwagen en bestelwagen in één
  • Grote laadruimte
  • Geschikte basis voor DIY-camper

Zwakke punten

  • Rijbewijs met C1 noodzakelijk
  • Gedeeltelijk slechte uitlaatgaswaarden
  • Interieur sober

Mercedes-Benz Vario : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz Vario, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz Vario: het beste van twee werelden

De Mercedes-Benz Vario werd van 1996 tot 2013 in de fabriek in Ludwigsfelde geproduceerd. Als "grote broer" van de Sprinter vult hij het gat tussen bestelwagens en vrachtwagens. Dit combineert de voordelen van beide soorten voertuigen. Tegenwoordig is de Vario populair onder reizigers als doe-het-zelf camper. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz Vario

Mercedes-Benz Vario occasions
Mercedes-Benz Vario dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Goederenvervoer in de regio
  • Industrie en handel
  • Meubelvervoer
  • Voor kampeerders en hobbyisten

Data

Motor

In de 17 productiejaren zijn vooral de uitlaatgasemissiewaarden van de dieselmotoren met hoge torsie verbeterd. In de tweede generatie werden de handgeschakelde vijfversnellingsbak en de automatische vierversnellingsbak vervangen door respectievelijk een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische vijfversnellingsbak.

Aanvankelijk was er keuze uit vier motortypes, waaronder een 5-cilinder dieselmotor en drie viercilinder motoren. Terwijl de eerste slechts reed met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een injectiepomp met verdeler, waren er voor de tweede drie vermogensklassen.

De viercilinder dieselmotor met 4,9 liter inhoud werd aangeboden met 75 kW (102 pk), 90 kW (122 pk) en 100 kW (136 pk). Voor de injectie werd het plug-in pump-line-nozzle systeem (UPS/PLD) gebruikt. Alle motoren van de eerste generatie voldeden slechts aan de Euro-2 emissienorm.

Met het oog op de steeds strengere emissierichtlijnen heeft Mercedes in 2006 de uitlaatgaswaarden aanzienlijk verbeterd door middel van de SCR-dieseltechnologie. BlueTec 4/5 maakt naleving van Euro 5 normen mogelijk. Deze nieuwe motoren hebben vermogens van 95 kW (129 pk) tot 130 kW (177 pk).

Typisch voor een bestelwagen, werkt het voertuig op basis van achteraandrijving. De modellen 813 DA, 816 DA en 818 DA zijn ook verkrijgbaar met all-wheel drive. Op de snelweg haalt de volumegigant topsnelheden van 90 km/u.

Afmetingen

Met een toegestaan totaalgewicht van 5.990 tot 7.490 kilogram, een laadvermogen van 10,4 tot 17,4 kubieke meter en een laadvermogen tot 3,9 ton wordt de Vario terecht beschouwd als een reus op het gebied van laadvermogen. Ook de carrosserie- en motorafhankelijke wielbases laten niets te wensen over: Tussen 3.150 en 4.800 millimeter zijn verkrijgbaar in vier versies.

En talloze varianten - enkele of dubbele cabine, met kipper of platform, als bus of speciale uitvoering - breiden het vervoersaanbod uit. Als bestelwagen is de laadruimte indrukwekkend met haakse zijwanden, afgevlakte wielkasten tegen meerprijs en een groot aantal scheidingswand- en deurcombinaties.

De lengte varieert van 5,22 meter tot 8,23 meter met een totaal gewicht van 4,8 ton tot 7,5 ton. Op verzoek kon de plafondhoogte worden verhoogd van 1,76 meter tot 1,94 meter, wat lange mensen bijzonder gelukkig maakte. Er is plaats voor twee passagiers in de eenpersoonscabine en tot zeven personen in de tweepersoonscabine.

De tabel heeft betrekking op de Vario bestelwagen.

Bouwperiode 2009 - 2013
Lengte, breedte, hoogte 5,45 - 7,21 m x 2,2 - 2,24 m x 2,71 - 2,94 m
Wielbasis 3,15 - 4,25 m
Inhoud bagageruimte 104.000 - 174.000 l
Leeggewicht 3.450 - 3.830 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 5.990 - 7.490 kg
Cilinderinhoud 4.249 cm³
Koppel 675 Nm
Topsnelheid 90 km/u
Tankinhoud 90 l

Varianten

De Mercedes Vario wordt aangeboden in meer dan 60 varianten en meer dan 500 opties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Vario op de weg kon worden gesignaleerd in de gedaante van een ambulance, een politieauto of als koelwagen.

De volgende modellen werden geproduceerd:

  • (Gedeeltelijk glazen) bestelwagen
  • Vrachtwagen
  • Kipper
  • Omnibus
  • Chassis voor afzonderlijke opbouw.

Het eerste getal in de modelaanduiding geeft het toelaatbare totaalgewicht aan. Zo heeft de 818 DA een toegestaan totaalgewicht van afgerond 8 ton.

Prijs

Als nieuwe auto kost het kleinste basismodel in de meest elementaire uitrusting (613D-chassis) al 55.359 euro. Topmodellen zoals de 818 DA kosten 88.155 euro. Aangezien de Mercedes Vario niet als nieuwe auto in Nederland verkrijgbaar was, hebben de genoemde prijzen betrekking op de Duitse markt.....

Gebruikte voertuigen onder de 10.000 euro zijn met een beetje geluk ook in Nederland te vinden. Veel modellen worden echter nog steeds aangeboden tot 20.000 euro en meer. Helaas is de Vario zeer roestgevoelig, vooral op de wielkasten, waarmee bij de aankoop rekening moet worden gehouden. Men moet ook altijd in gedachten houden dat de nuttige lading waarschijnlijk meerdere jaren op bouwplaatsen heeft doorgebracht. De uitzondering is bijvoorbeeld afgedankte voertuigen uit gemeentelijk bezit.

Design

Exterieur

Dat de Mercedes Vario op sommige punten identiek is aan zijn voorganger, de T 2, blijkt ook uit zijn uiterlijk. Alleen de koplampen en de richtingaanwijzers zijn licht gewijzigd. En de grille is licht gewijzigd.

Verder hebben we te maken met een typisch werkapparaat dat uitblinkt door zijn innerlijke waarden. In de eerste plaats moeten het dakluik en de tegen meerprijs verkrijgbare aanhangwagenkoppeling worden genoemd.

Interieur

De diversiteit van de uitrusting is niet alleen merkbaar in de motor en de afmetingen, maar ook in het interieur. Ondanks alle extra elementen die tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, is de cockpit erg sober. Functionaliteit en overzichtelijkheid vormen het interieur. Daarom vertegenwoordigden seriële stuurbekrachtiging en een radio tegen meerprijs de hoogste verwachtingen. De stoffen of kunstleren stoelen zijn daarentegen individueel verstelbaar, robuust en comfortabel. Grote buitenspiegels en een brede voorruit bieden veel overzicht. Airconditioning, hydraulische stoelen, cruise control en een differentieelslot voor de achteras brachten allemaal kosten met zich mee.

mercedes-benz-vario-interior

Veiligheid

Voor de veiligheid dienden de intern geventileerde hydraulische remschijven voor en achter vooral om het voertuig snel tot stilstand te brengen, zelfs met veel lading. Het 2-circuit perslucht/hydraulische remsysteem met automatische remverstelling kan tegen meerprijs worden uitgebreid met een motorrem. Een standaard laadafhankelijke remkrachtverdeling (ALB) op de achteras helpt ook bij het stoppen. En een slijtagevrije vertrager zorgt voor meer veiligheid bij bergafwaarts rijden.

In het interieur wordt de bestuurder beschermd door een frontairbag. Deze veiligheidsmaatregel is echter niet beschikbaar in de vierwielaangedreven versie van de Mercedes Vario. Standaard verbetert ABS de controle in gevaarlijke situaties.

Alternatieven

De Mercedes Vario heeft geen directe opvolger. Wie toch bij de Duitse autofabrikant wil blijven, staat voor een keuze: Sprinter of vrachtwagen. Terwijl de grootste Sprinter een brutogewicht van 5,5 ton heeft, heeft de kleinste Atego-truck een brutogewicht van 6,5 ton.

Moderne Sprinters zijn beter uitgerust dan de Vario. Ze werken met krachtige motoren en worden bestuurd via een intelligent bedieningsconcept. Ze zijn echter erg duur en zwaar, waardoor het totale laadvermogen afneemt. De Atego daarentegen wordt beschouwd als een vrachtwagen met een hoog comfortniveau. Maar hij is erg luidruchtig, duur en - het is een vrachtwagen. Daardoor alleen al verdwijnen veel gebruiksmogelijkheden.

Het kwartet Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer en Opel Movano is een goedkoop alternatief voor de Sprinter. Geproduceerd onder de Stellantis groep, verschillen deze bestelwagens slechts weinig van elkaar. Zij doen concessies op het gebied van uitrusting en prestaties. Maar het zijn de E-modellen van de laatste generatie die er positief uitspringen.

Als je een goedkopere truck zoekt, is het de moeite waard om eens te kijken naar de Mitsubishi Fuso Canter. De kleine Japanse truck slaat overal een goed figuur en is lijkt qua constructie veel op de Vario, want beide zijn van Daimler Trucks. Helaas is de bestuurderscabine vrij smal en het plafond laag, zodat lange mensen snel ruimteproblemen krijgen. Anderzijds is hij even wendbaar en heeft hij een hoog laadvermogen als de Vario.

FAQ

Hoeveel Mercedes Vario zijn er verkocht?
De Mercedes Vario werd in totaal 90.743 keer verkocht. Een absoluut succes voor de fabriek in Ludwigsfelde.
Waarom werd de Mercedes Vario stopgezet zonder opvolger?
De productie van de Mercedes Vario werd om twee redenen stopgezet. Ten eerste is de doelgroep drastisch gekrompen toen de EU de regelgeving inzake rijbewijzen wijzigde. In plaats van klasse B is nu C1 vereist. Ten tweede kon de Euro 6-emissienorm niet worden gehaald zonder grote investeringen.