Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-vito-front

Mercedes Vito

1 / 3
mercedes-benz-vito-front
mercedes-benz-vito-side
mercedes-benz-vito-back

Sterke punten

  • Versies voor elk doel
  • Topontwerp voor een bestelwagen
  • Netjes en met een goede structuur.

Zwakke punten

  • De benzineversies zijn een beetje traag
  • Uitbreidbare voetgangersbescherming
  • 4MATIC modellen lijken overbodig.

Mercedes-Benz Vito : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz Vito, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes Vito: veelzijdig en gewaardeerd door vaklui

De Vito van Mercedes-Benz is de bedrijfswagen of bestelwagenversie van de Mercedes Viano kleine bestelwagen. De auto is sinds 1996 in productie, vandaag is het de derde generatie die van de productielijn rolt en wordt ook aangeduid als V-Klasse. Zijn variabele gebruik als minibus, kleine camper, bestelwagen of transporter of als sedan met grote capaciteit is zijn grote pluspunt. Lees meer

Interesse in een Mercedes Vito

Mercedes Vito occasions
Mercedes Vito nieuwe auto's
Mercedes Vito dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Solide, duurzaam, chic.
  • De prijs is meegaand.
  • zeer hoog laadvermogen mogelijk.
  • Vrij laag verbruik.
  • Optimaal als bedrijfsvoertuig

Belangrijke gegevens

Motor

De Mercedes Vito is verkrijgbaar met een dieselmotor, benzineaandrijving of als elektrisch voertuig. Deze laatste voertuigen worden eVito genoemd (de EQV-versie geldt als Viano). In de volgende tabellen zijn voor de duidelijkheid alleen de modellen van de derde generatie na de facelift van 2019 opgenomen. Maar ook daarvoor was er een ruime keuze aan benzine- en dieselmotoren voor de grote personenauto, waarbij de modellen van na 2014 allemaal met de laatste zijn uitgerust.

Geselecteerde dieselmotoren en elektromotor van de Mercedes-Benz Vito sinds 2019:

V 220 d Vito 116 CDI V 250 d Vito 119 CDI V 300 d Vito 124 CDI eVito
Cilinderinhoud 1.950 cm³ 1.950 cm³ 1.950 cm³ n.v.t.
Vermogen 163 pk 190 pk 237 - 239 pk 116 pk
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 - 12,3 s 9,4 - 10,5 s 7,8 - 9,4 s n.v.t.
Topsnelheid 188 - 195 km/h 199 - 205 km/h 214 - 220 km/h 120 km/h
Verbruik per 100 kilometer/ Actieradius (met elektrische aandrijving) 6,0 - 6,9 l 5,9 - 7,2 l 5,9 - 6,8 l 150 - 190 km

Wie een Mercedes Vito met de afkorting VA op de markt ziet, kan er zeker van zijn dat deze is uitgerust met voorwielaandrijving. Vito-modellen zonder VA hebben ofwel achterwielaandrijving ofwel Mercedes-Benz's eigen 4MATIC vierwielaandrijving.

Over alle motortypes heen is het verbruik van de Mercedes-Benz V-Klasse zeer laag, met de hoogste waarde van 7,2 liter diesel per 100 kilometer bereikt door de V 300 d 4MATIC Vito 124 CDI 4x4 (de 4MATIC-modellen onder de dieselvoertuigen zijn niet apart vermeld). Dit model is echter ook het krachtigste met 239 pk.

In vergelijking met de vorige serie (2003 - 2014) is het dieselverbruik met ongeveer 20 procent gedaald - geen geringe prestatie gezien het leeggewicht van net geen twee ton. Bovendien is de Vito als diesel zeer snel en hoeft hij zich qua acceleratie niet te verstoppen voor auto's van normaal formaat.

Afmetingen

De derde generatie van de Vito, die sinds 2014 in productie is, is verkrijgbaar in verschillende lengtes: Deze zijn 4,89, 5,14 en 5,37 meter lang, maar ondanks de verschillen in lengte hebben de V-Klasse modellen dezelfde breedte van 1,93 meter.

De auto is 1,88 meter hoog, en modellen met dakrails voegen daar nog een kleine vijf centimeter aan toe. Afhankelijk van het model is de wielbasis 3,20 (korte en lange versie) of 3,43 meter (extra lange versie). Het laadvolume van de V-Klasse bedraagt ongeveer 6 m3, terwijl dat van de extra lange versie maar liefst 6,6 m3 is.

Varianten

De Mercedes benz biedt in zijn standaard uitvoering al een semi-automatische klimaatregeling aan boord, comfortstoelen voor en vier afzonderlijke stoelen achter en grootlichtassistent. Daarnaast is het model te bestellen in twee verschillende versies: Avantgarde en Exclusive Line. Bij de Avantgarde is er ook een schuifdeur aan de linkerkant van het voertuig, een apart te openen raam aan de achterkant en een intelligent verlichtingssysteem (LED). De Exclusive Line beschikt ook over een koelvak in de middenconsole, airconditioning voor de stoelen, een panoramisch zonnedak en diverse andere extra's.

Prijs

De Mercedes-Benz Vito is in Nederland nog steeds als nieuwe auto in het gamma van de Duitse autofabrikant te vinden. Het voertuig kost hier ongeveer 23.000 euro als gesloten bestelwagen. Wie het model met elektrische aandrijving of zelfs als Vito Tourer wil bestellen, moet bij het plannen van zijn aankoop rekenen op een bedrag van minstens 40.000 euro.

Occasions blijken voor veel klanten een veel betere keuze te zijn, gezien de hoge aanschafkosten. Je profiteert van een groot aanbod op de Nederlandse markt voor occasions, zodat je individueel kunt winkelen. Goed onderhouden en goed uitgeruste modellen kosten rond de 15.000 euro, oudere modellen met weinig behoefte aan reparatie zijn zelfs te vinden voor minder dan 10.000 euro.

Afhankelijk van het model bedraagt het leeggewicht tot twee ton, en ten minste bij de klassieke voertuigen met verbrandingsmotor zijn de kosten voor de jaarlijkse autoverzekering enorm. Tot 1300 euro is hier verschuldigd. Elektrisch aangedreven modellen zijn een goedkoper alternatief, omdat zij anders worden belast.

Design

Exterieur

Enerzijds is het exterieur typisch Mercedes, maar anderzijds is het ook zeer vooruitstrevend, zoals bijvoorbeeld te zien is aan de lage neus. Dit geeft de auto niet alleen een grote visuele touch, maar is ook praktisch, omdat het de luchtweerstand en dus het verbruik aanzienlijk vermindert. Bovendien zijn de kwaliteit en soliditeit van de Vito duidelijk zichtbaar.

Interieur

Als pendelbus, als bedrijfswagen voor handelaars in alle mogelijke beroepen of voor dealers: de Mercedes Vito is geschikt en aanpasbaar voor allerlei doeleinden. Er is voldoende ruimte, niet alleen voor de passagier en de bestuurder, maar ook in het interieur. De symmetrische cockpit is functioneel en chic - en van enorme kwaliteit. Het schittert ook met veel opbergmogelijkheden. Voor het overige overtuigt het interieur van de Vito door zijn heldere structuur en opgeruimdheid.

mercedes-benz-vito-interieur mercedes-benz-vito-seats

Veiligheid

De Mercedes-Benz Vito biedt het hoogste veiligheidsniveau dankzij de zijwindassistent, de attention assistent, de remassistent, de Hill Start Assist, de cruise control en de intelligente airbags. Ook de achteruitrijcamera, de Lane Keeping Assist en de Blind Spot Assist zijn geen gimmicks, maar uiterst nuttige voorzieningen. In de Euro NCAP tests komen de inzittenden er zeer goed vanaf, en kinderen genieten ook een hoog beschermingsniveau aan boord. Voetgangers zijn niet zo optimaal beschermd.

Alternatieven

De Mercedes Citan, die sinds 2012 als stationwagen met hoog dak wordt geproduceerd en in 2021 in zijn tweede generatie als W420-serie (eerste generatie: W415) van de productielijnen zal rollen, is afkomstig van hetzelfde bedrijf als de Mercdes Vito. De Citan daarentegen wordt gebouwd door Renault-dochter MCA, terwijl de Nissan Townstar en de Renault Kangoo vrijwel identiek zijn. De compacte bestelwagen in paneelwagen uitvoering (hij is ook verkrijgbaar als personenwagen) is net zo populair bij vaklui als de Vito zelf. De basisversie van de bestelwagen kost nieuw minder dan 20.000 euro, en je kunt een gebruikte Citan kopen vanaf ongeveer 5.000 euro.

In de huidige derde serie is de Opel Vivaro alleen verkrijgbaar als bedrijfswagen, met prijzen vanaf ongeveer 26.000 euro voor nieuwe voertuigen. Occasion kopers kunnen oudere modellen (ongeveer 15 jaar) krijgen voor slechts 2.500 euro. De Vivaro is verkrijgbaar in drie varianten, die in principe in alle behoeften voorzien. Alle versies maken indruk met veel laadvolume en ruimte.

De Fiat Ducato is een van de betere opties in beide categorieën. Ook dit voertuig is verkrijgbaar in vele uitvoeringen en wordt al sinds 1982 gebouwd. Het spreekt voor zich dat de Fiat zijn fans heeft, die zowel van binnen als van buiten genieten van zijn chique uitstraling. Hij biedt ook veel bergruimte, wat interessant is voor commerciële activiteiten, evenals veel veiligheidsvoorzieningen en motoren waarvan het aanbod regelmatig wordt herzien. Nieuw kost de Ducato vanaf ongeveer 33.000 euro; op de Nederlandse markt voor occasions kunnen kopers oudere, goed onderhouden modellen vinden vanaf ongeveer 6.000 euro.

FAQ

Hoeveel kost een Mercedes Vito?
Hoeveel kost een Mercedes Vito? In Nederland is de nieuwe Mercedes-Benz Vito als gesloten paneelwagen vanaf circa 24.000 euro nieuw te bestellen. De Vito Tourer met meer zitplaatsen kost met ruim 40.000 euro aanzienlijk meer. Op de Nederlandse markt voor occasions zijn voertuigen in goede staat te vinden vanaf ongeveer 15.000 euro.
Waar wordt de Mercedes Vito gemaakt?
In de Spaanse (of Baskische) stad Vitoria-Gasteiz. De naam "Vito" is een verwijzing naar de stad waar de auto wordt gemaakt.
Wanneer komt de nieuwe Mercedes Vito?
De modellen hebben pas in 2020 een opfrisbeurt gekregen. De eVito krijgt dit jaar echter een nieuwe aandrijflijn (vanaf 2022).
Hoeveel pk heeft een Mercedes Vito?
Dit hangt sterk af van de desbetreffende variant en de geïnstalleerde motor. De modellen van de eerste serie W638 hadden 79 tot 174 pk onder de motorkap, die van de tweede (W/V639) 88 tot 224 pk en de huidige generatie W447 (sinds 2014) tussen 88 en 239 pk.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz Vito

85 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details