MG tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over MG

MG schreef geschiedenis met zijn roadsters

Een open, kleine carrosserie met klassieke lijnen, een lage, sportieve chassis, een makkelijk vouwbaar stoffen dak en een behoorlijke motorprestatie zonder overdreven pk-waarden: dat was alles wat de Britse autofabrikant Morris Garages (MG) nodig had om met zijn MG Roadster het symbool voor betaalbaar rijplezier te worden. In de jaren ’30 was de voertuigcollectie van de fabrikant nog zeer divers. Modellen als de MG Magna waren verkrijgbaar als tweedeurs sedan en coupé. De MG series Y en MG Magnette ontwikkelden de Britten vanaf de jaren ’50 als vierdeurs sedans uit de middenklasse. Vanaf de jaren ’60 werden op basis van Austin modellen ook compacte modellen zoals de MG 1100 of de MG Metro in een sportieve versie gebouwd. Maar pas met sportauto’s zoals de MG P-serie en T-serie begon MG autogeschiedenis te schrijven. MG was tot 2000 eigendom van BMW. Het leek erop dat er eind kwam aan het mooie roadster verhaal toen MG in 2005 faillissement aan moest vragen. Maar de nieuwe Chinese eigenaar wilde de MG traditie niet laten sterven en pakte in 2007 de productie van de tweezitter MG TF weer op.

De legendarische MG roadsters

De roadsters van MG werden bestsellers vanaf de serie MGA, die tot begin jaren ’60 gebouwd werd. Vandaag de dag zijn het gewilde Classic Cars. MG kon meer dan 100.000 exemplaren van de tot 108 pk sterke MGA verkopen. Zijn opvolger MGB werd tot 1980 als roadster en coupé MGB GT met 95 pk motoren en een maximumsnelheid van 170 km/u geproduceerd. Met meer dan een miljoen verkochte voertuigen behoorde hij tot de bestsellers uit de geschiedenis van de sportauto. Het tweede doorslaande succes werd de van 1961 tot 1979 gebouwde MG Midget met kleinere motoren tot 68 pk. Midden jaren ’90 probeerde de toenmalige MG eigenaar Rover deze successen te herhalen. Dit werd gedaan met de MG RV8, in navolging van de V8-versie van de MGB uit de jaren ’70. Maar de nieuwe 190 pk oplage voldeed met 2000 verkochte exemplaren niet aan de verwachtingen. Pas met zijn opvolger MGF kwam men weer een beetje in de buurt van het oude succes.

Met de roadster MGF wilde MG inhaken op oude successen

Toen MG in 1995 de nieuw ontwikkelde roadster MTF introduceerde, moest deze bewust associaties opwekken met het grote verleden van de MG sportauto’s. De roadster bewees zich daadwerkelijk als het eerste respectabele marktsucces sinds lange tijd voor MG. Hij werd in 2002 omgedoopt tot MG-TF en tot 2005 werden er meer dan 70.000 exemplaren van verkocht. De laatste roadster kon het bestaan van de in de schulden zittende fabrikant echter niet meer redden. De MG-Rover Group werd vernietigd en de Chinese Nanjing Automobile Group verzekerde zich van de bouwrechten van de laatste MG sportauto.

De nieuwe MG TF onder Chinese leiding

In 2007 besluiten de Chinezen om het traditionele Britse merk MG weer nieuw leven in te blazen. In 2008 werd in de enige Rover fabriek Longbridge als enige model de MG TF weer geproduceerd. De nieuwe MG TF LE 500 werd aangeboden als hardtop met een 1,8 liter motor. Deze had een vermogen van 99 kW (135 pk) en bracht de roadster tot een maximumsnelheid van 205 km/u.

De MG sedans uit de Z-serie

Nadat BMW de fabrikant MG-Rover in 2000 aan een investeerdersgroep had verkocht, werden in 2001 de compacte modellen MG ZR op de markt gebracht. Technisch gezien waren ze verwant aan de Rover 25. Deze MG-versies met een sportiever chassis, 17 inch wielen en een 118 kW (160 pk) motor werden met de dynamiek van het merk MG verbonden. Met de MG ZR 105 volgde een klein gemotoriseerd model met 76 kW (103 pk). In de middenklasse bracht MG vanaf 2001 de vierdeurs sedan MG ZS en de combi MG ZT op de markt. De voertuigen waren motortechnisch gezien gebaseerd op de Rover 45 en Rover 75. Ze hadden echter ook het sportieve chassis van MG. De modellen uit de MG Z-serie werden aangeboden met V6-motoren met 130 kW (177 pk). In 2004 werd daar een V8-motor met 191 kW (260 pk) aan toegevoegd. In 2005 eindigde de productie.