Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini-banner-l-01.jpg

Mini Coupe

MINI Coupé

Bij MINI denk je niet heel snel aan een coupé, maar toch heeft het merk er meerdere geleverd. Grote succesnummers zijn het niet het geworden, maar de MINI Coupé is wel perfect vervoer voor de echte MINI-liefhebbers. Je rijdt bovendien in een unieke auto. Lees meer

Highlights van de MINI Coupé

  • Onderscheidend design
  • Fantastische rijeigenschappen
  • Zeldzame verschijning
  • Verkrijgbaar met krachtige benzinemotoren
  • Ook als Paceman, een crossover-coupé

Welke MINI Coupé modellen zijn leverbaar?

MINI is beroemd geworden met compacte hatchbacks en met stoere crossover, maar zo nu en dan heeft het merk – tegenwoordig in handen van BMW – een gekke bui. Het merk komt dan met modellen die je niet zo snel van een automerk als MINI verwacht. Denk maar aan de Clubman, een stationwagen van MINI. Toch is zo’n estate nog historisch verantwoord, want in het verleden bestonden er ook al stationwagen-uitvoeringen van de klassieke Mini. Een coupé is een ander verhaal, dat had MINI nog niet eerder gedaan, maar uiteindelijk heeft het merk er wel twee geleverd: de MINI Coupé en de MINI Paceman, een driedeurs crossover met coupé-styling op basis van de MINI Countryman. Zowel de MINI Coupé als MINI Paceman is maar een generatie geleverd. Het beperkte verkoopsucces smaakte bij het merk niet naar meer.

De MINI Coupé werd geïntroduceerd in 2011 en was een tweezits sportcoupé-variant van de MINI 3-deurs hatchback. De unieke carrosserievorm was bedoeld om liefhebbers van compacte sportwagens aan te spreken. De productieversie werd op basis van de MINI Coupé Concept – gepresenteerd in 2009 – ontwikkeld. Het model is slechts vier jaar geleverd, want al in 2015 viel het doek voor het model.

De MINI Paceman – volgens de fabrikant een Sports Activity Coupé – kwam in 2012 op de markt als compacte crossover-SUV gebaseerd op de MINI Countryman van die tijd. Het was de productieversie van de MINI Paceman Concept die in 2011 werd voorgesteld. De Paceman was bedoeld als een sportievere en coupé-achtige variant van de Countryman. Er kwam nooit een opvolger, omdat de vraag naar het model wat tegenviel. Dat maakt van de Paceman een van de zeldzaamste modellen binnen de MINI-familie. Het doek voor de MINI Paceman viel in 2016.

Modellen en uitvoeringen MINI Coupé

Zowel de MINI Coupé als de MINI Paceman is geleverd met diverse motoren, maar niet in andere carrosserievormen. De line-up van modellen en uitvoeringen van deze twee modellen is daardoor bijzonder overzichtelijk. De MINI Coupé is geleverd met uitsluitend viercilinder benzine- en dieselmotoren met vermogens variërend van 90 kW (122 pk) voor de Cooper tot 155 kW (211 pk) voor de MINI John Cooper Works Coupé, het absolute topmodel in de range. Net daaronder positioneert MINI de Cooper S-variant met een vermogen van 135 kW (184 pk). Dieselen kan met een Cooper SD met een vermogen van 105 kW (143 pk).

De MINI Paceman heeft een soortgelijke motoren-line-up als de MINI Coupé. Het dieselaanbod bestaat uit de Cooper D Paceman met 82 kW (112 pk) en de Cooper SD Paceman met 105 kW (143 pk). Populairder zijn de benzineversies. Het benzine-aanbod bestaat uit de Cooper Paceman met 90 kW (122 pk) en de Cooper S Paceman met 135 kW (184 pk). Het absolute topmodel is de MINI Paceman John Cooper Works met een vermogen van 160 kW (218 pk). Staat er ALL4 in de omschrijving van een MINI Paceman occasion? Dan weet je dat het model over vierwielaandrijving beschikt.

In beide modellen neem je plaats in een eigentijd interieur waarbij vooral de snelheidsmeter in de vorm van een grote ronde klok opvalt. Achter het stuur plaatst MINI de toerenteller. Het interieur van beide modellen heeft een sportieve sfeer en is vaak kleurrijk afgewerkt. Personalisatie van deze modellen was heel goed mogelijk. De kans is daardoor bijzonder klein dat je twee dezelfde types tegenkomt. Het accent bij de Paceman ligt meer op luxe. Je geniet bovendien van een hogere zitpositie, vanwege de Countryman-basis. De MINI Coupé is absoluut de sportiefste coupé van MINI.

Hoeveel kost een MINI Coupé?

Nieuwprijzen

Helaas, de MINI Paceman en MINI Coupé zijn niet meer nieuw te bestellen. Ze zijn namelijk al eventjes uit productie. En andere coupé-modellen van MINI zijn er na deze twee modellen niet meer verschenen. Je bent dus aangewezen op de occasionmarkt voor het vinden van een gebruikt exemplaar. Gelukkig is er daar nog volop keuze.

Prijzen voor occasions

De prijzen van een MINI Coupé occasion beginnen bij ongeveer 8.000 euro voor een exemplaar met een hogere kilometerstand. Voor een wat jonger exemplaar met minder ervaring ben je ongeveer 12.000 euro kwijt. Voor een MINI Paceman moet je denken aan soortgelijke prijzen: vanaf 9.000 euro voor een exemplaar met hogere kilometerstand tot een kleine 20.000 euro voor een Paceman John Cooper Works occasion. In beide gevallen is er keuze uit versies als de Pepper, Chili en de JCW.

FAQ

Waarom komt MINI niet opnieuw met een driedeurscoupé?
Dat komt omdat de markt daar niet om vraagt. Met name vijfdeursmodellen zijn populair, dat komt vooral omdat ze een stuk praktischer zijn. Een fabrikant heeft beperkte productiecapaciteit en dus moeten er keuzes gemaakt worden in de line-up van een merk. Als een fabrikant meer vijfdeursmodellen kan verkopen ten opzichte van driedeursmodellen, dan krijgen vijfdeursmodellen de voorkeur. MINI werkt wel aan crossovers met coupé-styling, maar dat zal altijd op basis van een vijfdeurs model zijn.
Hebben de MINI Coupé en MINI Paceman ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto?
Helaas, de MINI Coupé en MINI Paceman ondersteunen geen Apple CarPlay en Android Auto. Het infotainmentsysteem van beide modellen was nog niet voorbereid op deze technologie. Toch verloopt de bediening van het MINI-infotainmentsysteem bijzonder eenvoudig. Je kunt ook je telefoon koppelen via bluetooth, zodat luisteren naar Spotify geen probleem is. Navigeren doe je via het geïntegreerde navigatiesysteem. Liever Google Maps? Installeer dan een smartphonehouder in het interieur.
Wat is het nadeel van een MINI Coupé?
Met een driedeursmodel lever je op het gebied van praktisch gebruiksgemak altijd in. Om mensen plaats te laten nemen op de achterbank dient bijvoorbeeld altijd een van de voorstoelen verschoven te worden. Gelukkig is dat niet altijd het geval, dus met een ‘driedeurs’ valt uitstekend te leven. Bepaal voor de aanschaf van een MINI Coupé vooral goed wat je met de auto van plan bent en of de auto aansluit bij alle praktische wensen.
Waarom stuurt een MINI als een kart?
MINI-modellen staan erom bekend dat ze rijden als een ‘kart’. Dat komt onder meer door de compacte afmetingen: MINI's zijn klein en compact, waardoor ze gemakkelijk door bochten kunnen manoeuvreren en een gevoel van wendbaarheid bieden. De modellen hebben ook een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling. Dat helpt om de stabiliteit te verbeteren en te helpen bij het beheersen van de auto in bochten. MINI's zijn daarnaast vaak uitgerust met een sportieve ophanging. Dit zorgt voor een goede wegligging en verbeterde stuurrespons. Ook niet onbelangrijk: een stijve carrosserie. De carrosserie van een MINI is over het algemeen stijf, wat bijdraagt aan een betere controle en wegligging in bochten. En tot slot: MINI rust de Paceman en Coupé uit met krachtige motoren. Kortom: rijden in een MINI is vrijwel altijd een groot feest.