Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini-cooper-cabrio-front

Mini Cabrio

1 / 3
mini-cooper-cabrio-front
mini-cooper-cabrio-side
mini-cooper-cabrio-back

Sterke punten

  • Volwaardige cabrio
  • Speels rijgedrag
  • BMW-bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Weinig binnenruimte
  • Niet elektrisch

MINI Cabrio (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MINI Cabrio (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mini Cabrio: stedelijke exoot

Vraag iemand naar de meest iconische auto ooit gemaakt, en de kans is groot dat je op een Mini uitkomt. De kleine Brit wordt namelijk vers in ons geheugen gehouden dankzij de nieuwe Mini, en die was er meteen als cabrio. Zo’n versie mag dus ook in de derde generatie niet ontbreken. Lees meer

Interesse in een Mini Cabrio

Mini Cabrio occasions
Mini Cabrio nieuwe auto's
Mini Cabrio dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Ben je op zoek naar een compacte auto met pit, dan kan je niet beter zitten dan in een Mini. De reguliere uitvoeringen van de hatchback rijden al fijn, maar met de Cabrio-versie rij je ook nog eens in openlucht.
  • Daarnaast is een Mini ook de stijlvolle keuze in het B-segment. Hij ziet er namelijk tijdloos elegant uit dankzij zijn retro-inspiratie op de klassieke Mini van destijds.
  • Gegadigden voor een Mini Cabrio hebben bijna even veel keuze qua aandrijflijnen. Zo is hij verkrijgbaar geweest in zijn One-basisversie, maar kan ook bij de sportieve JCW het dak eraf. Enkel de elektrische Cooper SE is niet als cabrio verkrijgbaar.
  • Waar heel wat B-segmenters beknibbelen op bouwkwaliteit, moet je in een Mini zoeken om iets te vinden dat niet helemaal goed in elkaar zit. Dat dankt de auto dan weer aan de expertise van moederhuis BMW.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Mini is er in allerhande verschillende smaakjes, ook als cabrio. De basisuitvoeringen werden aangeduid als ‘One’ en beschikten over een 1.5-liter driecilindermotor op benzine, goed voor meteen 102 pk. Op het moment van schrijven (september 2022) is de One echter niet meer verkrijgbaar.

Momenteel begint het Cabrio-aanbod dus bij de Cooper-versies, en dan kan je kiezen uit drie motorisaties. De gewone Mini Cooper heeft dezelfde 1.5-liter driecilinder als de One, maar schroeft het vermogen op naar 136 pk. Daarmee snelt de compacte cabrio al naar de 100 km/u in 8,8 seconden. De Cooper S doet dat nog aanzienlijk vlotter, in 6,9 seconden, dankzij een 2.0-liter viercilinder benzineblok met 178 pk. Datzelfde blok wordt ook gebruikt in de sportieve topversie, de zogenaamde John Cooper Works, die 231 pk produceert en zo naar de 100 km/u sprint in 6,6 seconden.

De driedeurs hatchback beschikt nog over een derde Cooper-motorisatie in de vorm van een zuiver elektrische aandrijflijn. De Cabrio valt echter niet te combineren met deze elektrische aandrijflijn.

Afmetingen

De Mini mag dan letterlijk ‘Mini’ heten, écht klein is dit model al lang niet meer. Zo is de cabrioversie 3,86 meter lang en 1,73 meter breed, waarmee hij bijna 80 centimeter langer en ruim 30 centimeter breder is dan het klassieke model waar zijn uiterlijk naar refereert. De Cabrio is qua afmetingen wel identiek aan de hatchback, maar nog een kleine 20 centimeter korter dan de vijfdeursversie.

Reken er dus maar op dat de binnenkant wél Mini is, vooral indien je de auto als cabrio bestelt. Voorin zit je nog betrekkelijk goed, maar achterin kan je enkel kinderen plaatsen. De koffer is al helemaal beperkt: er is slechts 160 liter aan ruimte aangezien de dakstructuur er een deel van opslokt. Bij neergeklapte achterbank neemt het koffervolume toe tot 215 l. Wil je dus een Mini met meer ruimte, dan kan je beter voor een exemplaar met vijf deuren kiezen. Zelfs dan blijft de achterbank echter nogal claustrofobisch, en met een kofferruimte van 278 liter is die ook allesbehalve de marktleider.

Uitvoeringen

Het permanente gamma van de Mini Cabrio bestaat uit vier uitrustingsniveaus. Instappen doe je met de Cooper in Essential, waarbij je 15-inchvelgen en een interieurbekleding uit stof krijgt. Standaard wordt de Cooper ook al voorzien van een automaat en een infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit. Daarboven vinden we de Classic, die 16-inchvelgen, buitenspiegels in zwart en de optionele kleur Rooftop Grey toevoegt. Verder zijn er op het moment van schrijven (september 2022) ook de hogere uitvoeringen JCW en Mini Yours. De JCW biedt o.a. een Piano Black exterieur , de Mini Yours een met nappaleder bekleed sportstuur.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Mini Cabrio, dan betaal je op het moment van schrijven minstens 38.790 euro. Daarvoor krijg je een Cooper voorzien van de 1.5-litermotor met 136 pk, in de Essential-uitvoering. De One-versie is inmiddels niet meer verkrijgbaar. De sterkere Cooper S met 2.0-litermotor start aan 42.640 euro, terwijl een nog snellere John Cooper Works minstens 41.340 euro kost.

Zoek je een recente Mini Cabrio als occasion, dan vind je exemplaren van slechts een paar jaar oud rond de 25.000 euro. De huidige generatie van de Mini is echter al sinds 2014 op de markt, en vroegere exemplaren starten aan 15.000 euro. Voor een recente occasion van een sterkere Mini Cooper S Cabrio mag je rekenen op ongeveer 30.000 euro, en een John Cooper Works-topversie kost je gemakkelijk 40.000 euro.

Design

Exterieur

Een retromodel ontwerpen is altijd een kwestie van ‘erop of eronder’. Soms vindt de meerderheid het heiligschennis, maar vaak blijkt teruggrijpen naar je geschiedenis net een schot in de roos. De Mini is het schoolvoorbeeld van hoe zo’n retrodesign kan uitgroeien tot een succesverhaal. De auto verwijst net genoeg naar de klassieke inspiratiebron, maar doet dat zonder te geprobeerd over te komen. Daarin slaagt hij trouwens zonder stiekem zonder een even kleine auto te zijn als zijn iconische voorganger, dus naast knap om naar te kijken is de Mini ook gemakkelijk om mee te leven.

Interieur

Ook binnenin is Mini erin geslaagd om de retro-inspiratie van het origineel toe te passen op een moderne, kwalitatieve cabine. Zo moet de ronde infotainmentcluster bijvoorbeeld doen denken aan de centrale snelheidsmeter van de klassieke Mini, terwijl de bouwkwaliteit duidelijk leidinggevend is voor het segment. Zo vind je maar amper harde plastics in dit interieur en kan je kiezen uit een heel gamma aan leersoorten om je dashboard, deuren en stoelen mee te bekleden. Dat verklaart ook deels de hogere instapprijs ten opzichte van vaak ruimere concurrenten.

mini-cooper-cabrio-interior

Veiligheid

Bij zijn Euro NCAP-crashtests werd de Mini beloond met een mooie 4 op 5 sterren. Die beoordeling vond echter plaats bij de lancering van de huidige generatie in 2014, waardoor die maar weinig actueel meer is. Dat merk je in zekere zin ook aan de optielijst, want voor bepaalde zaken zoals verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control moet je vaak diep in de buidel tasten.

Alternatieven

De Mini Cabrio bevindt zich in het B-segment, en net daar is het niet eenvoudig om modellen te vinden waarvan het dakje eraf kan. Daardoor ondervindt hij maar weinig concurrentie, tenzij dan van een aantal compleet verschillende modellen. Zo kan je voor ongeveer dezelfde prijs een Mazda MX-5 op de kop tikken, die fijner stuurt maar wel minder gebruiksgemak biedt. Nog een onwaarschijnlijke concurrent komt in de vorm van de Volkswagen T-Roc Cabrio, die wat groter is maar minder rijplezier of charme biedt. Het meest gelijkaardig is de Fiat 500 Cabrio, die eigenlijk een slagje compacter en dus ook wat goedkoper is.