Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini-paceman-front

Mini Paceman

1 / 3
mini-paceman-front
mini-paceman-side
mini-paceman-back

Sterke punten

  • veel ruimte in het interieur
  • Krachtige motoren
  • optioneel ook leverbaar met vierwielaandrijving

Zwakke punten

  • Hoge onderhoudskosten
  • slechts vier zetels
  • bediening deels gecompliceerd

MINI Paceman (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MINI Paceman (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mini Paceman: Coupé en SUV in een aantrekkelijke combinatie

Met de Mini Paceman bood de autofabrikant van 2013 tot 2016 een zogenaamde Sports Activity Coupé aan. Sportieve motoren, een mix van Mini Coupé en Mini Countryman moesten een niche bestrijken, maar ondanks hoge verwachtingen bleef het succes uit en er is ook geen opvolger. Lees meer

Interesse in een Mini Paceman

Mini Paceman occasions
Mini Paceman dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Mini Paceman biedt een aantrekkelijk en opvallend design met herkenningswaarde.
  • De krachtige motoren beloven veel rijplezier in het dagelijks leven.
  • De verhoogde zitpositie maakt het veel gemakkelijker om in het voertuig te stappen.
  • Comfortabele stoelen en een goede uitrusting bieden voldoende comfort voor de dagelijkse ritten.
  • Op het gebied van veiligheid heeft de Mini Paceman veel overtuigende kenmerken.

Gegevens

Motor

De Mini Paceman belooft goede prestaties in alle configuraties en varianten, over het algemeen is het model in meerdere versies verkrijgbaar. Er zijn zowel benzine- als dieselmotoren beschikbaar. Kopers hebben ook de keuze wat betreft de versnellingspook: afhankelijk van hun voorkeur kunnen de modellen worden bediend met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak.

Het instapmodel is een viercilinder met een cilinderinhoud van 1,6 liter en 122 pk. Deze produceert maximaal 160 Nm koppel, bereikt een topsnelheid van 192 km/h en accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h binnen 10,4 seconden. Zelfs met de tweede motor zijn klanten echter veel sneller op de weg, want 184 pk en 260 Nm zijn hier al haalbaar. De sprint duurt dan ook slechts 7,5 seconden en het voertuig bereikt zijn topsnelheid bij 217 km/u.

Als je het naar een hoger niveau wilt tillen, kijk dan eens naar de "Knockout Edition". De 190 pk sterke 1,6-liter benzinemotor haalt een topsnelheid van 220 km/h met een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 7,4 seconden.

Alle motorversies zijn leverbaar met vierwielaandrijving als optie, alleen het topmodel heeft die standaard.

Afmetingen

De Mini Paceman is klein en wendbaar, hiermee blijft hij trouw aan de lijn van de fabrikant en is perfect voor stadsritten. Het voertuig is 4,1 meter lang en iets minder dan 1,8 meter breed. De hoogte is 1,5 meter. Met een leeggewicht van 1.230 kilogram is de Mini Paceman allesbehalve licht.

Er zijn vier stoelen beschikbaar in het interieur, want de autofabrikant heeft ook gekozen voor twee losse stoelen op de tweede rij. De koffer is handelbaar, met 330 liter laadvolume tot aan de hoedenplank. Als je de stoelen op de tweede rij ook gebruikt om bagage te vervoeren of om boodschappen te doen, past er nog steeds maximaal 1.080 liter in.

De volgende tabel heeft betrekking op de driedeurs Mini Paceman Cooper met handgeschakelde versnellingsbak vanaf 2013.

Bouwperiode 2013 – 2016
Lengte, breedte, hoogte 4,1 x 1,8 x 1,5 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud kofferruimte 330 - 1.080 l
Onbeladen gewicht 1.230 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.725 kg
Cilinderinhoud 1.598 cm³
Koppel 160 Nm
Topsnelheid 192 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,4 s
Tankinhoud 47 l
Verbruik 6,0 l
CO²-uitstoot 140 g/km

Versies

BMW bood verschillende uitrustingslijnen en versies aan voor de Mini Paceman. Dit waren de basisversie en de varianten S, D, SD en de Knockout Edition. De modellen met vierwielaandrijving waren herkenbaar aan het achtervoegsel ,,All4".

In principe werd de Mini Paceman geleverd met een normale hoeveelheid uitrusting met alle belangrijke kenmerken en functies, maar in veel gevallen alleen tegen meerprijs. De lijst van extra's en pakketten is navenant lang, en tegelijkertijd kosten ze veel geld en verhogen ze de toch al hoge basisprijs aanzienlijk. In de basisversie biedt het model echter nog airconditioning, elektrische ramen, een klassieke radio met vele functies of zelfs verwarmde spiegels.

Zoals reeds vermeld, is de lijst van kenmerken en opties enorm lang en bevat hij veel functies die eigenlijk standaard zouden moeten zijn in deze prijsklasse. Dit geldt bijvoorbeeld voor een boordcomputer of parkeersensoren.

Prijs

De nieuwprijs van de Mini Paceman lag rond de 30.525 euro. Afhankelijk van de benodigde apparatuur kan dit echter snel oplopen tot boven de 40.000 euro.

De Mini Paceman wordt sinds 2016 niet meer als nieuwe auto verkocht vanwege het beheersbare succes. Daarom moeten klanten naar een gebruikt voertuig zoeken. Modellen in goede staat zijn op de occasionmarkt te vinden vanaf 10.000 euro.

Design

Exterieur

Het ontwerp is typisch voor Mini en overtuigt dienovereenkomstig met de gebruikelijke aspecten. Of het nu gaat om de grote, ronde koplampen aan de voorzijde, de klassieke stroom van het koetswerk of de laaggeplaatste mistlampen, de meeste klanten zullen ze waarschijnlijk vertrouwd vinden. De Mini Paceman heeft echter ook nieuwe elementen, zoals de sterk naar achteren aflopende daklijn. Dit is bedoeld om het sportieve karakter van het voertuig te onderstrepen. Veel van de voertuigen hebben aantrekkelijk en opvallend lakwerk, bijvoorbeeld met een contrasterend dak of strepen in andere kleuren op de carrosserie.

Interieur

Natuurlijk mag het klassieke en grote ronde instrument niet ontbreken in het interieur van de Mini Paceman. Het werkt zeer goed. De ruimte op de twee voorstoelen is zelfs voor langere bestuurders en passagiers voldoende, maar op de tweede rij ziet het er heel anders uit. Zelfs kleine mensen kunnen hier nauwelijks comfortabel reizen. Bovendien is de bediening in veel gevallen onnodig ingewikkeld, en de gimmicks dragen daartoe bij. Slecht bereikbare schakelaars voor de verwarming maken het vrijwel onmogelijk om deze tijdens het rijden te bedienen. De zetels daarentegen zijn comfortabel en kunnen samen met het stuur perfect in de respectieve stand en op de respectieve bestuurder worden ingesteld. De kleine ruit en de schuine daklijn bemoeilijken het zicht rondom.

mini-paceman-interior mini-paceman-trunk

Veiligheid

De Mini Paceman biedt standaard het DSC stabiliteitssysteem, dat ervoor zorgt dat de auto ook in bochten onder controle blijft. Een remassistent is ook altijd inbegrepen. Bij een noodstop knipperen de achterlichten om het achteropkomende verkeer te waarschuwen. Ook de passieve veiligheid in het interieur van de Mini Paceman is overtuigend, onder meer dankzij de veelvuldige airbags en verstandige hoofdsteunen. Natuurlijk werd het voertuig ook nauwkeurig onder de loep genomen in de Euro NCAP crashtest. Hier wist de Mini Paceman een topnotering van vijf sterren te behalen.

Alternatieven

Wie een met Mini wil rijden en tegelijkertijd belang hecht aan duurzaam rijden, maakt met de Mini Cooper SE een goede keuze. De auto met elektrische motor volgt visueel de bekende lijn, belooft veel rijplezier en goede dagelijkse bruikbaarheid voor een instapprijs van ongeveer 32.000 euro.

FAQ

Welk model is de opvolger van de Mini Paceman?
De Mini Paceman was bedoeld om een niche te bedienen als een combinatie van SUV en coupé, maar werd geen succes. Daarom werd het model al in 2016 stopgezet zonder vervanging of opvolger.
Hoe sportief is de Mini Paceman?
Sportiviteit en rijplezier behoren tot de sterke punten van de Mini Paceman.