Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-carisma-front

Mitsubishi Carisma

1 / 2

Sterke punten

  • Groot interieur
  • Zuinige, betrouwbare motoren
  • Veilige wegligging

Zwakke punten

  • Veel plastic
  • Airconditioning en verwarming werken onnauwkeurig
  • Onduidelijke carrosserie

Mitsubishi Carisma : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi Carisma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi Carisma: Onopvallend charismatische middelgrote sedan

De Mitsubishi Carisma is een middelgrote sedan die tussen 1995 en 2004 in de Nederlandse stad Born werd geproduceerd. Hoewel noch het uiterlijk noch het interieur konden inspireren, wordt de praktische alledaagse auto beschouwd als een solide en betaalbare auto met krachtige motoren. Lees meer

Interesse in een Mitsubishi Carisma

Mitsubishi Carisma occasions
Mitsubishi Carisma dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Betaalbare occasion voor dagelijks gebruik
  • Comfort op lange reizen
  • Voor iedereen die minder waarde hecht aan extravagantie
  • Goede rijprestaties

Data

Motor

De Mitsubishi Carisma is uitgerust met vijf viercilindermotoren, die de Japanse autofabrikant gestaag heeft verbeterd. Als er één gebied is waarop de middenklasse iets van charisma heeft, dan is het wel in zijn krachtpatsers. Met dit model bracht Mitsubishi de eerste in serie geproduceerde benzinemotor met directe injectie (GDI) op de Europese markt. Deze technologie wordt beschouwd als een duurzaam, zuinig en krachtig alternatief voor conventionele benzinemotoren. Maar ook de motoren met compressieontsteking verdienen lof.

De Mitsubishi Carisma werd in Nederland aangeboden met in totaal twaalf motoren. In het benzinemodel wordt de voorwielaandrijving gevoed door een 1.6 of 1.8 liter cilinderinhoud met vermogens die variëren van 100 tot 116 pk. Bij 4.500 toeren is het maximumtorsie van 162 Newtonmeter beschikbaar. Het grotere topmodel rijdt op GDI en haalt een topsnelheid van 200 km/u. De sedan accelereert van 0 tot 100 km/u in 10,4 seconden. De motor verbruikt 8,1 liter per 100 kilometer.

Het vermogen van de turbodiesels varieert van 66 kW tot 85 kW, ofwel 90 pk tot 115 pk, gegenereerd met een cilinderinhoud van 1,9 liter. Het maximumkoppel van275Newtonmeter bij 1.800 toeren suggereert enige krachtreserves. De topsnelheid is 195 km/u. De krachtige motor met compressieontsteking accelereert even snel als de benzinemotor, maar met een lager brandstofverbruik van 5,4 liter per 100 kilometer.

Over het geheel genomen laten de tests de Mitsubishi Carisma goede acceleratie, een zeer goede versnellingsbak en een nauwkeurige overbrenging zien. Hij is uitsluitend leverbaar met voorwielaandrijving en de benzinemotoren met optionele viertrapsautomaat. Zonder aanpassingen voldoen ze hooguit aan de Euro 2- of Euro 3-emissienorm met een CO2-uitstoot van 196 gram per kilometer.

Afmetingen

Met afmetingen van 4,44 meter tot 4,48 meter lengte, 1,7 meter tot 1,71 meter breedte en 1,41 meter hoogte richt de Japanse middenklasser zich op het middensegment. Zijn wielbasis van 2,56 meter maakt de royale binnenruimte mogelijk.

De Mitsubishi biedt plaats aan vijf personen, waarbij de passagiers op de tweede rij schouder aan schouder zitten. Maar ook lange ritten kunnen comfortabel met vier personen worden afgelegd. Wat de bagageruimte betreft, oogt de hatchback-variant iets frisser dan de vijfdeurs sedan. De laatste biedt 480 liter bergruimte, de andere 50 liter minder. De achterbank kan standaard worden neergeklapt, waardoor de opbergruimte tot 740 liter toeneemt.

Een positief kenmerk van beide varianten is de lage laaddrempel en de grote laadopening, die het vervoer van bijvoorbeeld watertonnen merkbaar vergemakkelijkt. De uitstekende wielkasten in de kofferbak zijn wel hinderlijk Op het dak kan 80 kilogram extra bagage worden opgeborgen. De Mitsubishi Carisma trekt geremde aanhangers tot 1.400 kilogram.

Bouwperiode 1995 – 2004
Lengte, breedte, hoogte 4,44 m - 4,48 m / 1,7 m - 1,71 m / 1,41 m
Wielbasis 2,56 m
Inhoud bagageruimte 430 - 740 l
Leeggewicht 1.364 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.770 kg
Cilinderinhoud 1.834 cm³
Koppel 174 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in s 10,4 s
Tankinhoud 60 l
Verbruik 8,10 l
CO2-uitstoot 194 g/km

Varianten

Van 1995 tot 2002 was de Mitsubishi Carisma verkrijgbaar als notchback en hatchback in verschillende motorconfiguraties. De eerste variant werd als gevolg van de 2e facelift geschrapt vanwege de geringe vraag.

In de eerste productiejaren werden de uitrustingslijnen aangeboden als GL, GLX/LX en GLS/LS. Er waren ook de krachtigere GDI-EXE en MSX varianten, hoewel Mitsubishi die in Duitsland niet aanbood. De tweede generatie kreeg een speciale bodykit met het speciale Dynamics-model, ontwikkeld door Formule 1-specialist Fondmetal.

De uitrustingslijnen van de tweede generatie dragen de namen Classic, Comfort, Shogun, Avance, Platinum en Elegance. De Comfort-variant wordt aanbevolen voor langeafstandsrijders.

Prijs

De Mitsubishi Carisma was betaalbaar als nieuwe auto. Zelfs de Mitsubishi Carisma 1.9 die tussen 2001 en 2003 in de Avance-uitrustingslijn werd geproduceerd, kostte iets meer dan 26.000 euro. De tweede generatie met het laagste uitrustingsniveau in de vorm van de Mitsubishi Carisma 1.6 Base was verkrijgbaar vanaf 17.295 euro. Het lage brandstofverbruik maakte het model bovendien tot een populaire langeafstandsauto.

Veel goed onderhouden Mitsubishi Carisma's zijn te vinden op de occasionmarkt voor prijzen tussen 900 euro en 4.000 euro. De robuuste motoren halen vaak meerdere 100.000 kilometer.

Design

Exterieur

De Mitsubishi doet geen naam aan zijn uiterlijk aan. Op straat gedraagt hij zich nogal onopvallend. De aflopende motorkap met een lichte welving en de koplampen van helder glas zien er echter modern uit, althans gedeeltelijk. Vanaf de zijkant lijkt de Carisma op een coupé, dankzij de brede C-zuil die royaal overloopt in de achterzijde.

Van achteren gezien onder een hoek presenteert hij zijn licht verhoogde hatchback of notchback met kenmerkende achterlichten. Voor een meerprijs kan alleen een glazen schuifdak worden toegevoegd aan het exterieur.

Interieur

Binnenin de Mitsubishi voelt het als een werkvoertuig. Veel plastic en weinig detail, kan niet worden gecompenseerd door het gebruik van aluminium als versiering. De bediening en aflezing van de belangrijke instrumenten werkt daarentegen probleemloos. Bovendien zijn de stoffen stoelen comfortabel en samen met de grote binnenruimte is het interieurcomfort hoog.

Recentere modellen hebben een extra hoogstandje: een informatiedisplay op de middenconsole dat de temperatuur, de tijd en radiogegevens weergeeft. Een navigatiesysteem kan tegen betaling worden geïntegreerd. Bovendien zijn een middenarmsteun, automatische airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en spiegels en centrale radiovergrendeling als optie leverbaar.

mitsubishi-carisma-interior

Veiligheid

Terwijl de eerste modellen tot 1997 waren uitgerust met marginale veiligheidstechnologie, veranderde dit met de twee facelifts. Bestuurders- en passagiersairbags en zijdelingse airbags beschermen de inzittenden standaard. Bovendien zijn er hoofdsteunen achterin. De Mitsubishi wordt geleverd met ABS en mistlampen in de basisversie.

In het algemeen werd de Mitsubishi Carisma vaak bekritiseerd om zijn ontwerp, zoals brandstofklep aan de linkerkant, scharnierende buitendeuren die moeilijk te openen waren bij ongevallen, en hoekige gordelbevestigingen. NCAP gaf de minder goed uitgeruste Carisma zonder zij-airbag drie van de vijf sterren.

Alternatieven

De Carisma had geen directe opvolger, maar de productie werd gestopt ten gunste van de Mitsubishi Lancer, die in het najaar van 2003 verscheen. Verdere generaties van de iets kleinere compacte klasse sedan volgden tot 2017. Typisch voor het Japanse automerk heeft de Lancer ook een goedkope, krachtige motor en verrassend veel ruimte. Zijn bagageruimte is nog groter, met een volume van meer dan 1.000 liter. Op het gebied van vakmanschap zijn de autofabrikanten uit het Verre Oosten echter enigszins verslapt.

Een koning onder de middelgrote sedans is en blijft de VW Passat. Stationwagen, hatchback of notchback - de Wolfsburger is er in alle vormen en kleuren. De VW maakt indruk met zijn ruimte, betrouwbaarheid en lage brandstofverbruik. Alleen het modulaire uiterlijk en het gevoelige chassis bij hoge jaarkilometrages doen afbreuk aan de aantrekkingskracht van de Volkswagen.

FAQ

Is de Mitsubishi Carisma een goede auto?
Hoewel de Carisma visueel niet opvalt, is de prijs-kwaliteitverhouding goed. Er zijn echter geen luxe voorzieningen of veel accessoires te verwachten. Geen enkele andere sedan heeft echter een betrouwbaardere motor dan de 1,8-liter GDI.
In welke varianten is de Mitsubishi Carisma verkrijgbaar?
De Mitsubishi Carisma is verkrijgbaar als middelgrote sedan met een notchback of een hatchback. De eerste variant werd echter slechts tot 2002 geproduceerd, omdat de hatchback een veel grotere populariteit genoot.

Beoordelingen voor Mitsubishi Carisma

29 Beoordelingen

4,5