Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-almera-l-01.jpg

Nissan Almera

1 / 4
nissan-almera-l-01.jpg
nissan-almera-l-02.jpg
nissan-almera-l-03.jpg
nissan-almera-l-04.jpg

Sterke punten

  • Verkrijgbaar als hatchback en als sedan
  • Leverbaar met zowel benzine- als dieselmotoren
  • Zeer betrouwbare techniek

Zwakke punten

  • Weinig dynamisch
  • Erg middle of the road
  • Zeer zacht onderstel

Nissan Almera : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Almera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Almera: oerdegelijke C-segmenter uit Japan

De eerste generatie Nissan Almera komt in 1995 op de markt als inofficiële opvolger van de Sunny. De tweede generatie rolde van 2000 tot 2007 van de band. De Almera, verkrijgbaar als drie- of vijfdeurs hatchback of als sedan, valt niet zo zeer op door zijn uiterlijk, maar wel door zijn betrouwbaarheid. Lees meer.

Interesse in een Nissan Almera

Nissan Almera occasions
Nissan Almera dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bijna niet kapot te krijgen
  • Verkrijgbaar in meerdere uitvoeringen
  • Goede standaarduitrusting
  • Grote bagageruimte

Technische gegevens

Motorisatie

De Nissan Almera verscheen in 1995 voor het eerst op de markt. Hij kon besteld worden als driedeurs of vijfdeurs hatchback en als sedan. Onder de motorkap lagen enkel viercilinders variërend van cilinderinhoud van 1,4 en 1,6-liter voor de benzineversies tot aan een 2,0-liter diesel. De vermogens varieerden van 55 kW (75 pk) tot 72 kW (98 pk).

In 2000 bracht Nissan de tweede generatie Almera op de markt. Hij was leverbaar met 1,5, en 1,8-liter benzinemotoren, met respectievelijk 66 kW (90 pk) en 84 kW (114 pk). Dieselen is ook mogelijk. Er was keuze uit een 1,5-liter viercilinder diesel met 60 kW (82 pk) en een 2,2-liter versie met 81 kW (110 pk).

Waar de eerste generatie vooral in brandstofefficiëntie uitblonk, lag de focus bij de tweede generatie motoren vooral op betrouwbaarheid. En dat is gelukt, want motoren van Nissan van deze generatie zijn bijna onverwoestbaar.

De tweede generatie Almera wordt standaard geleverd met een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. Optioneel kon gekozen worden voor een 4-traps automaat, die enkel te combineren was met de hogere uitrustingniveaus.

Afmetingen

Tussen de eerste twee generaties - de generaties die in Nederland zijn geleverd – valt op dat wat betreft de afmetingen er niet veel is veranderd. Zo is de driedeurs hatchback van de tweede generatie, ten opzichte van de eerste generatie, slechts 5 cm langer en 1 cm breder. Verder is hij wel 6 cm hoger. De wielbasis bleef exact gelijk. De inhoud van bagageruimte is 355 liter voor de tweede generatie en 340 liter voor de eerste generatie.

Hetzelfde geldt voor de vijfdeurs hatchback. De sedan groeide wel ten opzichte van zijn voorganger: 10 cm in lengte en 5 cm in de hoogte. De breedte bleef gelijk. De toename in lengte had overigens alleen invloed op de grootte van de kofferbak (460 vs. 440 liter) en niet op de wielbasis, want die is bij beide generaties ook hetzelfde.

NISSAN ALMERA (tweede generatie)

NISSAN ALMERA (tweede generatie)
Marktintroductie 2000
Lengte x breedte x hoogte 4,18 – 4,42 x 1,69 – 1,70 x 1,44 m
Wielbasis 2,53 m
Inhoud bagageruimte 355 – 460 l
Ledig gewicht 1.175 – 1.255 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.735 - 1.800 kg
Cilinderinhoud 1.498 – 2.184 cm3
Vermogen 60 – 84 kW (82 – 114 pk)
Koppel 128 – 230 Nm
Topsnelheid 173 – 185 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,1 – 13,8 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 5,7- 6,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 152-158 g/km

Varianten

De Nissan Almera was leverbaar in drie carrosserievormen: driedeurs hatchback, vijfdeurs hatchback en een vierdeurs sedan. De tweede generatie Nissan Almera is gedurende zijn levenscyclus in meerdere uitvoeringen op de markt geweest. De basisuitvoering heette Comfort, daarboven stond de Ambiance. Verder waren er nog de Sport-, Luxury- en Elegance-uitvoering. Na de facelift in 2002 heetten de uitvoeringen Visia, Invitation, Acenta en Tekna.

Standaard was de Almera niet zo slecht uitgerust. Je kreeg elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, cruise control en audiobediening op het stuurwiel.

Prijzen

Wie voor een Nissan Almera in de markt was moest bij de introductie rekening houden met een nieuwprijs vanaf 15.000 euro voor de driedeurs hatchback in de basisuitvoering. Als je twee deuren extra wilde moest je minimaal 17.000 euro meenemen naar de dealer. De sedan stond voor een vanafprijs van 17.500 euro in de brochure.

De Nissan Almera is niet meer in productie in Europa. Dat betekent dat je genoodzaakt bent de occasionmarkt op te gaan als je een Almera wilt aanschaffen. De prijzen lopen uiteen van slechts honderden euro’s voor Nissans Almera van de eerste generatie met een hoop kilometers op de klok tot zo’n 5.000 euro voor hele nette exemplaren.

Design

Buitenkant

De buitenkant van de tweede generatie Nissan Almera kenmerkt zich door een gestroomlijnde en eigentijdse uitstraling. Het ontwerp kent vloeiende lijnen, maar is redelijk vergelijkbaar met andere Aziatische auto’s uit die tijd. De carrosserie is ontworpen met subtiele accenten die het moderne ontwerp versterken. Denk bijvoorbeeld aan de gestroomlijnde voorkant die wordt gekenmerkt door een opvallende grille met daartussen het Nissan-embleem en rondvormige koplampen. Toch kan het design een beetje saai gevonden worden.

Binnenkant

De binnenkant van de tweede generatie Nissan Almera biedt een simpele, maar comfortabele omgeving voor zowel bestuurder als passagiers. Het interieurontwerp is doordacht en ergonomisch. De cockpit is ontworpen met de bestuurder in gedachten, met intuïtief geplaatste bedieningselementen en een overzichtelijk dashboard. De stoelen bieden goed comfort, zelfs tijdens lange ritten. De ruimte binnenin is voor de inzittenden voorin meer dan voldoende. Echter, achterin kan de ruimte als krap worden ervaren. En het gebruikte materiaal is voornamelijk hard kunststof. Dat is robuust, maar voelt daarentegen minder prettig aan.

Veiligheid

De Nissan Almera was voor zijn tijd een relatief veilige auto. Hij scoorde vier uit de maximaal vijf haalbare sterren in de Euro NCAP-crashtest. Maar goed, het vergelijken naar moderne maatstaven is eigenlijk niet helemaal eerlijk. De Almera wordt standaard uitgerust met ABS, ESP en airbags.

Alternatieven

Alternatieven voor de Nissan Almera zijn onder meer de Toyota Corolla, ook bekend om zijn betrouwbaarheid en brandstofefficiëntie; de Honda Civic, die gewaardeerd wordt vanwege zijn sportieve rijgedrag en ruim interieur; de Mazda 3, die een combinatie biedt van stijl, luxe en prestaties. Binnen Nissan is er ook nog de Almera Tino, de MPV variant van de Almera. Van Europese bodem zijn de Volkswagen Golf en Jetta alternatieven. Zij staan bekend om hun verfijnde interieur, soepele rijeigenschappen en diverse motoropties.

FAQ

Wordt de Nissan Almera nog gemaakt?
Nissan produceert nog steeds de Almera, echter niet meer voor de Europese markt. In Azië is de auto nog altijd een populair model.
Wat kost de Nissan Almera?
De nieuwprijs van de Nissan Almera was 15.000 euro. Inmiddels is de auto niet meer verkrijgbaar en kun je al voor een paar honderd euro een Almera kopen op de occasionmarkt.
Is de Nissan Almera een betrouwbare auto?
Jazeker. De Nissan Almara is zeker te bestempelen als betrouwbare auto. Dat komt door de simpele, maar oersterke techniek.

Beoordelingen voor Nissan Almera

30 Beoordelingen

4,2

Meer informatie

Modellen