Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-figaro-front

Nissan Figaro

1 / 2

Sterke punten

  • Een échte eyecatcher
  • Lekker compact en wendbaar
  • Cabrio rijden mogelijk

Zwakke punten

  • Weinig vermogen, dus traag
  • Stevige occasionprijzen
  • Roestgevoelig

Nissan Figaro : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Figaro, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Figaro: unieke funauto met retro-design

In 1989 introduceerde Nissan op de Toyota Motor Show de Figaro. De retro-auto is gebaseerd op de eerste generatie Micra en werd zó goed ontvangen, dat Nissan hem in productie nam. De Figaro oogt schattig vanwege zijn compacte afmetingen en de kleine 12-inch wielen. Lees meer.

Interesse in een Nissan Figaro

Nissan Figaro occasions
Nissan Figaro dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Opvallende verschijning, er zijn er maar weinig verkocht
  • De Figaro is een “fixed-profile” cabrio. Het dak kan er volledig af, maar de zijkanten niet
  • Zeer geschikt voor plezierritjes

Technische gegevens

Motorisatie

De Nissan Figaro was maar een jaar in productie: in 1991. Ondanks de aanvankelijke planning van slechts 6.000 exemplaren, bouwden de Japanners – vanwege de grote vraag – maar liefst 20.073 stuks. Gedurende het enige productiejaar van de Figaro had deze charmante wagen slechts één motoroptie. Onder de kap ligt een compacte 1,0-liter turbobenzinemotor met drie cilinders. De krachtbron is goed voor 56 kW (76 pk) en 106 Nm koppel. Hoewel scherpe prestaties niet zijn sterkste punt zijn, haalt de Figaro dankzij zijn lichte gewicht van 710 kg toch een indrukwekkende topsnelheid van 170 km/u. Maar je kunt je afvragen of je zo hard wil rijden met zo’n kleine auto. De motor is altijd gekoppeld aan een automaat met drie versnellingen, waardoor je niet echt sportief kunt rijden.

Afmetingen

De Nissan Figaro is een échte compacte auto, en dat zie je ook terug in zijn afmetingen. Met een lengte van 3,74 meter, een breedte van 1,63 meter en een hoogte van 1,37 meter is het een zeer compact, wendbaar voertuig. We zeiden het hierboven al: het lijkt haast een speelgoedauto. De auto beschikt wel over vier zitplaatsen, al heb je achterin maar weinig ruimte voor je benen. Eigenlijk hebben volwassenen er niets te zoeken, maar jonge kinderen kunnen het hier wel uithouden. Dankzij een wielbasis van 2,30 meter is manoeuvreren en parkeren een eitje. De bagageruimte bedraagt 280 liter maar moet wel het wegklapbare dak herbergen.

In de volgende tabel staan de belangrijkste gegevens van de Nissan Figaro.

Nissan Figaro
Marktintroductie 1991
Lengte x breedte x hoogte 4,38 m x 1,76 m x 1,51 m
Wielbasis 2,30 m
Inhoud bagageruimte 280 l
Ledig gewicht 810 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 987 cm³
Vermogen 56 kW (76 pk)
Koppel 240 Nm
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud n.b.
Verbruik 7,0 l/100km
CO₂-uitstoot 135 g/km

Varianten

Nissan hield het overzichtelijk bij de Figaro: er was één model, één motoroptie en één uitvoering. De keuzemogelijkheden beperkten zich voornamelijk tot kleuren, aangezien kenmerken zoals ivoorkleurig lederen bekleding, airconditioning en een Cd-speler standaard waren bij de Figaro.

Prijzen

Op de occasionmarkt zijn er niet veel Figaro’s te vinden. Niet zo gek, want er zijn maar 20.073 exemplaren gebouwd. Bovendien waren ze oorspronkelijk niet bedoeld voor de Europese markt. Omdat Europanen de auto zo schattig vonden, zijn er veel geïmporteerd. De auto is echter niet gemaakt om aan de rechterkant van de weg te rijden, dus hou er rekening mee dat het stuur altijd aan de rechterkant zit. Af en toe kom je een unieke omgebouwde Figaro tegen met het stuur aan de linkerkant.

De schaarste van de Figaro draagt bij aan zijn stevige prijskaartje, en het imago van deze auto speelt ook een aanzienlijke rol in de kosten. Voor minder dan 9.000 euro kom je zelden een exemplaar tegen. Er wordt vaak zelfs het dubbele bedrag gevraagd voor de schattige retro-roadster. Veel exemplaren hebben inmiddels een hoge kilometerstand bereikt, want eigenaren kopen de auto vaak om er in de zomer optimaal van te genieten.

Design

Buitenkant

De Nissan Figaro heeft een onmiskenbaar retro-uiterlijk dat doet denken aan de glamoureuze autostijl van de jaren '60. Met zijn compacte formaat en afgeronde vormen straalt deze charmante stadsauto een tijdloze elegantie uit. Het opvallende ontwerp omvat kenmerkende details zoals de dakbogen, die zowel praktisch als esthetisch zijn, en de karakteristieke chromen spiegels, bumpers en deurgrepen die een vleugje vintage flair toevoegen. Ook de koplampen zijn voorzien van chromen omranding. De Figaro is verkrijgbaar in een selectie van pastelkleuren, waardoor hij een extra levendig en speels karakter krijgt.

Binnenkant

Het interieur van de Nissan Figaro straalt dezelfde retro-chic stijl uit als zijn opvallende exterieur. Zodra je de deur opent, word je begroet door een ambiance die doet denken aan een klassieker uit de jaren '60. De zitplaatsen zijn bekleed met hoogwaardig ivoorkleurig leer, wat een vleugje luxe toevoegt aan de compacte stadsauto.

Het dashboard is eenvoudig en overzichtelijk, met een centrale klok die de aandacht trekt en het nostalgische gevoel versterkt. Houten accenten en verchroomde details voegen een vleugje klasse toe aan het geheel. Ondanks zijn bescheiden omvang voelt het interieur van de Figaro verrassend ruim aan, mede dankzij slim ontworpen opbergruimtes.

De Figaro is uitgerust met moderne gemakken, zoals airconditioning en een CD-speler, die standaard aanwezig zijn. Ook de ronde tellerklokken zijn een knipoog naar vroegere tijden, net als het driespakige stuurwiel.

Veiligheid

Hoewel de Nissan Figaro bekend staat om zijn opvallende retro-stijl en charmante uitstraling, moeten potentiële eigenaars zich bewust zijn van enkele beperkingen op het gebied van veiligheidsvoorzieningen. De Figaro, oorspronkelijk in de late jaren '80 ontworpen, voldoet niet aan de hedendaagse veiligheidsnormen die we tegenwoordig in moderne auto's vinden.

De auto is niet uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen en moderne kreukelzones, die nu als standaard worden beschouwd in de auto-industrie. Bovendien kan de beperkte omvang van de Figaro een impact hebben op de algehele botsveiligheid in vergelijking met grotere, modernere voertuigen.

Als je overweegt een Nissan Figaro aan te schaffen, is het dus belangrijk om realistisch te zijn over de veiligheidsaspecten en rekening te houden met de technologische beperkingen van zijn tijd. De Figaro is wel uitgerust met airbags, maar daar blijft het wel bij qua veiligheidsuitrusting.

Alternatieven

De Nissan Figaro heeft eigenlijk geen concurrenten. In de jaren '90 bouwde Nissan een auto met een design dat teruggreep naar de jaren '60, iets wat geen enkele andere autofabrikant op dat moment deed. Hoewel je kunt stellen dat ook de moderne Mini en Fiat 500 als retro-auto's kunnen worden beschouwd, kwamen deze modellen pas na de introductie van de Figaro op de markt. Met recht kan gezegd worden dat de Figaro een unieke auto is, waarvan je geen tweede zult tegenkomen. De Figaro vormde wel de inspiratie voor de makers van de Daihatsu Copen, ook een Japanse compacte retro-tweezitter, die in 2001 op de markt verscheen.

FAQ

Hoe is de Nissan Figaro tot stand gekomen?
De wagen werd ontwikkeld in de Nissan Pike Factory, een speciale afdeling van Nissan die ‘nostalgisch moderne wagens’ mocht bedenken van het moederbedrijf. Het design was bedoeld voor een Back to the Future-wedstrijd en werd zo goed ontvangen dat Nissan besloot de wagen in 1991 in productie te nemen.
Is zo’n Nissan Figaro zeldzaam?
Je zal hem niet vaak tegenkomen, want er zijn slechts een 20.073 exemplaren van de Nissan Figaro gebouwd. Dat hij wat ruzie heeft met de roestduivel doet het aantal overlevende exemplaren alleen maar verminderen.

Beoordelingen voor Nissan Figaro

1 Beoordelingen

5,0