Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-juke-front

Nissan Juke

1 / 3
nissan-juke-front
nissan-juke-side
nissan-juke-back

Sterke punten

  • Gepolariseerde uitstraling
  • Kekke uitvoeringen en kleuren
  • Enthousiast rij- en weggedrag
  • (Turbo)motoren met pit

Zwakke punten

  • Design dat balanceert tussen kunst en kitsch
  • Beperkte interieurruimte
  • Trendgevoelig uiterlijk
  • Niet naar ieders smaak

Nissan Juke : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Juke, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Juke: allesbehalve 13-in-dozijn

De Juke is Nissans compacte SUV annex crossover. Hiermee was het Japanse merk een van de eerste merken met een dergelijk model in het B-segment, een trucje dat het al eerder – met succes – had uitgehaald met de grotere Qashqai. Ook de eerste generatie Juke was een regelrechte verkoophit, ondanks zijn gepolariseerde uitstraling. In 2019 volgde de tweede generatie. Lees meer

Interesse in een Nissan Juke

Nissan Juke occasions
Nissan Juke nieuwe auto's
Nissan Juke dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Toen Nissan in 2010 het doek trok van de Juke galmden de ó’s en a’s van pers en publiek door de beurshallen van de toenmalig georganiseerde Autosalon van Genève. Het model oogde zeer gewaagd en gepolariseerd, wat de meningen over de Juke verdeelde in twee kampen. Of je vond de Nissan Juke geweldig, of helemaal niks. Afgaande op de verkoopaantallen hadden de fans het hoogste woord: de Nissan Juke was een regelrechte verkoophit. Een uitgebreid leveringsprogramma in combinatie met talloze personalisatiemogelijkheden, inclusief kekke carrosserie- en interieurkleurtjes, droegen hierbij aan. Ook deed de monsterlijke Nissan Juke R, die was voorzien van de 550 pk sterke aandrijflijn van de GT-R, een duitje in het zakje wat betreft imago en populariteit van de Juke.

In 2019 werd de tweede generatie geïntroduceerd. Die moest het succes prolongeren, wat niet meevalt wanneer een auto zich zo nadrukkelijk laat polariseren onder de automedia, kopers en liefhebbers. De ontwerpers bij Nissan voelden de sterke haat/liefdeverhouding rond de (eerste) Juke goed aan en gaven de tweede generatie zodoende een iets minder uitgesproken uitstraling mee.

Goede redenen

  • Uitgesproken design
  • Auto met karakter
  • Veel keus in uitvoeringen en personalisaties
  • Vlot weg- en rijgedrag

Technische gegevens

Motorisatie

Nissan heeft de Juke altijd met een beperkt en overzichtelijk motorpalet aangeboden. Atmosferische benzines en diesels zijn er al enige tijd niet meer gangbaar en hebben plaatsgemaakt voor turbobenzinemotoren en hybrides. Sinds de introductie van de DIG-T – met de T van turbo – is het enkel deze compacte en zuinige driecilinder-benzinemotor die de klok slaat onder de beschikbare motoriseringen. Opvallend is dat de driecilinderturbo in eerste instantie 86 kW (117 pk) leverde, en daarna 83 kW (114 pk). Het koppel ligt op 200 Nm en dat is voldoende om de Juke binnen de 11 tellen naar de 100 km/u te doen accelereren. De topsnelheid van de enige Juke-benzine bedraagt 180 km/u en het opgegeven gemiddelde verbruik op 5,9 l/100 km.

Voor wie meer motorkracht wil, maar tegelijk zuiniger wil rijden is er de Juke Hybrid. Deze versie combineert een elektromotor met een (viercilinder)benzinemotor en heeft een gecombineerd vermogen van 105 kW (143 pk). Het koppel dat de benzinemotor kan leveren ligt op 148 Nm, dat van de elektromotor op 205 Nm. Kortom, de Juke Hybrid levert veel (gezamenlijke) trekkracht, al zie je dat niet meteen terug in de sprinttijd naar 100 km/u. Met 10,1 seconden is de Juke Hybrid amper sneller op de welbekende sprint dan de Juke DIG-T. De topsnelheid ligt zelfs lager met 166 km/u.

Tot zover de theorie: vanwege de onmiddellijke (trek)kracht van de elektromotor voelt de Juke Hybrid merkbaar vlotter aan. Zeker tijdens inhaalmanoeuvres. Toch springt de Juke Hybrid zuinig met brandstof om met een gemiddelde van 5,0 l/100 km volgens de WLTP-meetcyclus. Het feit dat de Juke Hybrid altijd start in de elektrische modus en wegrijdt met behulp van de elektromotor (tot 55 km/u in de eerste versnelling) zal hier zonder meer aan bijdragen. Als de batterij vol is, kan je ongeveer vijf minuten rijden zonder de verbrandingsmotor te horen. Volgens interne tests van Nissan rijdt de Juke Hybrid in stedelijke omgevingen tot 80% van de tijd in de elektrische modus.

Afmetingen

De Nissan Juke heeft een lengte van 4,21 meter, breedte van 1,80 meter en hoogte van 1,60 meter. Hiermee is de Juke bijna 10 centimeter langer is dan de vorige generatie en doet hij nipt onder voor de Renault Captur, waarmee hij zijn platform deelt. Ten opzichte van bijvoorbeeld de Volkswagen T-Cross of Kia Stonic is de Juke iets langer.

Aan standaard laadvolume is er 422 liter voorhanden, en 1.305 liter met de rugleuning neergeklapt. Door de plaatsing van de batterij onder de koffervloer moet de Juke Hybrid het met een kleinere bagageruimte stellen: respectievelijk 354 liter en 1.237 liter maximaal. Saillant detail: in tegenstelling tot zijn Franse evenknie en concerngenoot, de Renault Captur, heeft de Nissan Juke geen verschuifbare achterbank.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Nissan Juke
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,21 m x 1,80 m x 1,60 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 422 l
Ledig gewicht 1.162-.327 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.700-1.810 kg
Cilinderinhoud 999-1.598 cm3
Vermogen 83-105 kW (114-143 pk)
Koppel 200-250 Nm
Topsnelheid 166-180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,1-10,7 sec
Tankinhoud 46 l
Verbruik 5,0-5,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 113-132 g/km

Varianten

Vanwege emissie-eisen is de Nissan GT-R niet meer nieuw te bestellen in Europa, maar nog wel elders ter wereld. Nissan Nederland leverde de GT-R op het laatst in vijf uitvoeringen: Pure, Black Edition, Prestige, Track Edition en – als kers op de taart – de Nismo-uitvoering. Waar de reguliere uitvoeringen een net even wat geciviliseerder karakter hebben, zijn de Track Edition en in het bijzonder de GT-R Nismo eigenlijk volbloed circuitmachines – waar je ook mee de openbare weg op mag. Verwacht geen greintje comfort bij de twee heftigste uitvoeringen. Alles draait om maximale prestaties. Iets dat je terugziet in een geoptimaliseerde aerodynamica aan de hand van onder meer (carbon) spoilers en vleugels. En achter het stuur merk je dat aan het Spartaanse, messcherpe weggedrag. Een vermogen van 600 pk en 652 Nm aan koppel onder je rechtervoet doet de rest.

Prijzen

Een nieuwe Nissan Juke is er vanaf net geen 30.000 euro. Voor dit geld rijd je de DIG-T turbobenzine, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De versie met 7-traps automatische transmissie is er vanaf 33.340 euro en dan heb je meteen de luxere Acenta-uitvoering. De voordeligste Juke Hybrid 143 kost 34.740 euro (als N-Connecta). Liever een occasion? Dat kan ook, het aanbod is groot. Prijzen beginnen bij zo’n 6.000 euro voor de eerste generatie Juke met enige levenservaring. Reken op minstens 18.000 euro voor een exemplaar van de huidige, tweede generatie Juke.

Design

Buitenkant

Moeten we het opnieuw hebben het uiterlijk van de Juke?! Nou, vooruit dan, omdat het nu eenmaal lastig is uitgepraat over te raken. Kort gezegd is de Juke nogal een blikvanger. Met name het front maakt de tongen goed los. Waar de één de charme en guitigheid kan inzien van de grote ‘kikkerogen’ en opgetrokken neuspartij, hekelt de ander juist deze uitgesproken designkeuze van Nissan. De eerste generatie Juke deed hier nog een schepje bij bovenop met een dito achterzijde voorzien van uiterst wulpse, boemerangachtige achterlichtunits. De tweede generatie houdt er een wat ‘zachter’ design op na, maar oogt nog altijd verre van gewoontjes in deze autoklasse. En dat maakt hem behoorlijk uniek.

Binnenkant

Ook vanbinnen heeft Nissan zich niet ingehouden. Ongebruikelijke, overwegend ronde vormen bepalen het decor. Opnieuw kek en gedurfd, zeker wanneer het dashboard- en portierdesign wordt gecombineerd met kekke detailkleurtjes (brandweerrood, sinaasappeloranje of kanariegeel) uit het personalisatieprogramma. Zelfs de stoelbekleding en de bovenkant van het dashboard zijn in een opvallend kleur uit te voeren. Je moet maar durven, maar het is wel een manier om geen twee Juke hetzelfde te laten zijn. Gewoon zwart of grijs kan gelukkig ook, en daarmee wordt het interieur zelf best sportief en luxueus tegelijk. Het gebruik van verschillende materialen en afwerkingen (alcantara, pianolak, leder, kunststof) is hier debet aan. Audiofiel of niet, ronduit cool zijn de geïntegreerde luidsprekers in de toch al opvallend vormgegeven hoofdsteunen.

Veiligheid

Bij zijn introductie in 2019 kreeg de tweede generatie Nissan Juke de maximumscore van vijf sterren in de crashtests van de Euro NCAP. Dit heeft de auto onder meer te danken aan de solide passieve veiligheid, maar zeker ook de aanwezigheid van diverse elektronische veiligheid- en rijhulpsystemen – Euro NCAP hecht hier veel waarde aan. Standaard beschikt de Juke qua actieve veiligheid zoal over een actieve noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning, verkeersbordherkenning, cruise control en rijstrookdetectie. Het optionele ProPilot Assist-pakket (standaard op het Tekna-topmodel) activeert met een druk op de knop de adaptieve cruise control en de actieve rijstrookhulp.

Alternatieven

De Nissan Juke is een compacte crossover in het B-segment, en in deze klasse is de concurrentie enorm. Binnen de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi is de Renault Captur de grootste concurrent, terwijl ook de Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Skoda Kamiq, de Peugeot 2008, Citroën C3 Aircross, Opel Crossland, de Dacia Duster, Kia Stonic en Hyundai Kona als directe concurrenten worden beschouwd. En dan hebben we lang nog niet alle rivalen vermeld.

Nissan Juke

Hoe rijdt de Nissan Juke?
De Juke oogt niet alleen sportief en vlot, zo rijdt hij ook. Dit dankzij de levendige turbobenzinemotor of de extra stuwkracht van de elektromotor van de Hybrid-versie. De besturing en het onderstel sluiten aan bij dit motorkarakter, wat de Juke tot de meest dynamische en enthousiaste compacte crossovers maakt.
Wat kost een Nissan Juke?
Een nieuwe Nissan Juke is er vanaf net geen 30.000 euro. Voor dit geld rijd je de DIG-T turbobenzine, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De versie met 7-traps automatische transmissie is er vanaf 33.340 euro. Occasionprijzen beginnen bij zo’n 6.000 euro voor de eerste generatie en 18.000 euro bij de tweede, huidige generatie.
Hoe snel is de Nissan Juke R?
Vriend en vijand waren verbaasd toen Nissan in 2011 het doek trok van een heuse **Nissan Juke R**. Zeg maar gerust een Juke op anabolen. In de neus was de beresterke 3.8 liter V8-twinturbo van de GT-R gelepeld, goed voor een vermogen van maar liefst 550 pk. Ook het onderstel, ophanging en de vierwielaandrijving van Nissans supercar werden overgeheveld naar de Juke R. Het resultaat was zeer indrukwekkend, zowel qua uitstraling als prestaties. De Juke R is in staat van in 3,7 seconden naar honderd te accelereren en een topsnelheid van 257 km/h te bereiken. Van de Juke R zouden 20 exemplaren gebouwd worden.

Beoordelingen voor Nissan Juke

35 Beoordelingen

4,6