Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-pixo-front

Nissan Pixo

1 / 4
nissan-pixo-front
nissan-pixo-back
nissan-pixo-interior
nissan-pixo-trunk

Sterke punten

  • Originele verschijning in A-segment
  • Compact en wendbaar
  • Ideaal als comfortabele stadsauto
  • Zuinige motoren

Zwakke punten

  • Beperkte interieur- en bagageruimte
  • Beperkt occasionaanbod
  • Underdog in het al overvolle A-segment

Nissan Pixo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan Pixo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan Pixo: muurbloempje in overvol segment van stadsauto’s

Hoewel Nissan met onder andere de illustere Micra geen onbekende is op het gebied van compacte auto’s, kwam de lancering in 2009 van de Pixo best als een verrassing. Ook Nissan wilde maar wat graag een stukje van de taart meepikken. Het bleef bij slechts een eenmalige oefening. Lees meer.

Interesse in een Nissan Pixo

Nissan Pixo occasions
Nissan Pixo dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Originele keuze in zijn klasse
  • Perfect als stadsauto
  • Vlot en wendbaar rijgedrag

Technische gegevens

Motorisatie

Mocht de Nissan Pixo je op voorhand vaag bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. De Pixo is namelijk grotendeels identiek aan de Suzuki Alto van dezelfde productieperiode. Hoe dat zit? Wel, het eveneens Japanse Suzuki richtte al in de jaren ’80 een gezamenlijke onderneming op in samenwerking met de Indische overheid. De naam van dit bedrijf luidt Maruti (later Muruti-Suzuki) en heeft het hoofdkwartier in New Delhi. Sindsdien rollen er aldaar allerlei auto’s met het logo van Suzuki van de band. De Suzuki Alto is er daar één van en is vanaf dag één populair in onder andere India, Pakistan en Nepal. De Renault-Nissan alliantie krijgt lucht van dit succes en benadert Maruti-Suzuki met het verzoek ook een compacte Nissan te produceren. En zo was de Nissan Pixo geboren. Maruti-Suzuki bouwde de Nissan Pixo onder licentie tussen 2009 en 2013, met voor de Nederlandse markt slechts één motorering: een 1,0-liter driecilinder met 50 kW (68 pk) en 90 Nm aan koppel. Omdat de Pixo nog geen 850 kilogram op de weegschaal legt is de auto ondanks de lichte motor alsnog best vlot en wendbaar. In iets meer dan 13 seconden is de 100 km/u te bereiken en als topsnelheid gaf Nissan een toereikende 155 km/u op. Zuinig is de Pixo ook, met een gemiddelde van 1 op 22,7 (4,4 l/100 km).

Afmetingen

Met een lengte van 3,66 meter en een breedte van 1,63 meter onderscheidde de 1,47 meter hoge Nissan Pixo zich qua uiterlijk nauwelijks van de Suzuki Alto. Eigenlijk alleen een iets andere vorm van de koplampunits, de grille en de bumpers geven de Pixo een eigen gezicht. De achterzijde is, net als de afmetingen, nagenoeg identiek aan de Alto en dat betekent dat ook de Pixo weinig ruimte meer overlaat bij vier inzittenden aan boord. Geen kritiekpunt, want dit geldt voor elke stadsauto. Is de achterbank bezet, dan resteert er nog 129 liter aan bagageruimte. Voldoende voor de wekelijkse boodschappen. En mocht het een onsje meer zijn, weet dan dat er 770 liter aan bagageruimte gecreëerd kan worden door het neerklappen van de achterbank.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Nissan Pixo
Marktintroductie 2009
Lengte x breedte x hoogte 3,66x1,63x1,47 m
Wielbasis 2,36 m
Inhoud bagageruimte 129 l
Ledig gewicht 830 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.250 kg
Cilinderinhoud 996 cm3
Vermogen 50 kW (68 pk)
Koppel 90 Nm
Topsnelheid 155 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,5-14,0 seconden
Tankinhoud 35 l
Verbruik 4,1-4,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 94-103 g/km

Varianten

Nissan hield het aantal uitvoeringen van de Pixo overzichtelijk met vier uitrustingniveaus, genaamd Visia, Acenta, Look en de Connect Edition. Kenmerkend voor de Nissan Pixo was zijn relatief volwassen uitstraling en afwerking (voor zijn klasse). Voorin zit je in tegenstelling tot veel andere soortgenoten niet hutjemutje, maar fatsoenlijk. Ook achterin kunnen passagiers prima zitten (mits men voorin niet al te groot is). Nog een teken van zijn doordachtheid: je vindt geen karig blikwerk, maar een geheel bekleed interieur. De basisuitrusting is eenvoudig, zoals je kan verwachten voor een auto met een nieuwprijs van nog geen 8.000 euro. In de praktijk houdt dit in dat je de portieren zelf met de hand moet ontgrendelen met de sleutel en de ramen zelf dient open te slingeren. Qua veiligheid zit de Nissan Pixo dan weer behoorlijk in de spullen voor een auto van zijn kaliber en prijsniveau. Standaard zijn onder meer twee airbags, ABS en EBD (elektronische remkrachtverdeler).

Prijzen

De prijzen van nieuwe auto’s uit de periode van de Nissan Pixo zijn niet te vergelijken met die van tegenwoordig. In die tijd kon je in Nederland nog een gloednieuwe auto aanschaffen voor minder dan 10.000 euro. Zo ook de Nissan Pixo, die destijds in de prijslijsten stond voor 8.000 euro. Was alleen het beste en de meest luxe uitvoering goed genoeg, dan was je als koper nog geen 13.500 euro kwijt. Tegenwoordig koop je voor een dergelijk bedrag geeneens de voordeligste auto van Nederland.

Design

Buitenkant

Auto’s in het A-segment kunnen niet te groot, luxe, zwaar, snel en kostbaar zijn, anders wordt de vraagprijs te hoog. Tegelijk mogen ze ook weer niet te klein, karig en traag zijn, anders laat het koperspubliek ze faliekant links liggen. Het is om deze achterliggende redenen dat veel stadsauto’s eenzelfde pad bewandelen en zodoende op elkaar lijken, de Nissan Pixo in het bijzonder met de Suzuki Alto als evenknie. Om de Pixo toch nog een beetje eigen te maken, heeft Nissan de koplampunits, grille en bumpers licht aangepast. Toch zal een beetje autokenner meteen in de smiezen hebben het design elders al eens eerder te hebben gezien. Is dat storend? Welnee. Merkbeleving is immers ook een criteria voor velen.

Binnenkant

Zoals in een eerdere alinea al aangehaald, beschikt de Pixo vanbinnen over een volwassen en doordachte uitstraling. Een geheel bekleed dashboard en portieren is namelijk geen vanzelfsprekendheid in het A-segment. Bovendien zijn de voorstoelen dermate uitgevoerd dat ze ook voldoende steun bieden aan een langere bestuurder. Wel is het jammer dat de hoofdsteunen voorin aan de lage kant zijn. Achterin is het eveneens verrassend ruim, mits de voorste inzittenden een gemiddeld postuur hebben.

Veiligheid

Op het gebied van rijveiligheid scoort de Nissan Pixo de nodige punten met de aanwezigheid van airbags voor bestuurder en passagier, ABS en EBD (elektronische remkracht verdeler). Daarnaast beschikt de Pixo over een solide weggedrag met uitstekende wegligging en dat is altijd gunstig voor de algehele veiligheid.

Alternatieven

Aan keus geen gebrek in het volle A-segment. De Nissan Pixo kent dan ook heel wat alternatieven. Denk aan de Hyundai i10, Kia Picanto, Volkswagen Up!, Peugeot 108 en Toyota Aygo. Plus natuurlijk zijn technische nauw verwante Suzuki Alto.

FAQ

Is de Nissan Pixo een betrouwbare auto?
Ja, de Nissan Pixo is technisch identiek aan de Suzuki Alto, die zich ruimschoots heeft bewezen als betrouwbare en onderhoudsvriendelijke stadsauto.
Is de Nissan Pixo een zuinige auto?
Met een opgegeven gemiddeld verbruik tussen de 4,1 en 4,4 l/100 km (ruim 1 op 23) is de Nissan Pixo een zeer zuinige auto. Bovendien heeft de brandstoftank een inhoud van 35 liter waardoor je door dit lage verbruik niet al te vaak hoeft te tanken.
Hoe groot is de bagageruimte van de Nissan Pixo?
De standaard bagageruimte van de Nissan Pixo heeft een volume van 129 liter. Normaliter is dit afdoende voor de wekelijkse boodschappen. Meer ruimte nodig? Klap dan de achterbank neer en er ontstaat zo’n 770 liter aan pakruimte.

Beoordelingen voor Nissan Pixo

2 Beoordelingen

4,0