Oldsmobile tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Het onnavolgbare parcours van een Tweehands Oldsmobile

Een tweedehands auto wordt zelden legendarischer dan wanneer het een authentieke Oldsmobile (OM) betreft. Dit wereldberoemde Amerikaanse wagenmerk - zeg maar icoon - is jarenlang een van de paradepaarden geweest van het gereputeerde General Motors (GM). Het merk staat bekend om luxueuze, vooruitstrevende en sportieve (persoons)wagens.

De vroege jaren

http://www.autoscout24.nl/auto/ford/

De oorsprong van het merk ligt overigens niet bij GM, maar bij de Olds Motor Vehicle Company. Die werd al opgericht in 1897 door Ransom E. Olds. In zijn 107-jarig bestaan produceerde deze maker 35,2 miljoen wagens. In 2004, toen OM langzaam van de markt verdween, creëert Olds zo het langstlevende automerk ooit in Amerika, en een van de oudste ter wereld (na Daimler, Peugeot en Tatra). De sluiting van deze divisie ging vooraf aan het faillissement van GM in 2009.

De Curved Dash

Het eerste significante wapenfeit van Olds is de Curved Dash, de eerste massaproductie in de automobielwereld. De eerste massaproductielijn wordt vaak ten onrechte toegeschreven aan Henry Ford, maar het is Olds die deze uitvinding mag claimen. Ford verdient wel erkenning voor de eerste 'lopende' massaproductielijn. De reden waarom de OM niet nog eerder op de markt verschijnt, is trouwens grotendeels ongeluk en toeval. In 1901 staat immers al een hele productielijn klaar als de fabriek in vlammen opgaat na een menselijke fout.

Automatic Safety Transmission

Ook de moderniteit komt bij OM iets sneller dan bij anderen. Al in 1937 pionierde men hier de semi-automatische versnellingsbak. De 'Automatic Safety Transmission' heeft vier versnellingen en wordt gemaakt door Buick. De bestuurder schakelt via een pedaal en kiest dan 'laag' (versnellingen 1 en 2) of 'hoog' (versnellingen 1, 3 en 4). Soortgelijk is ook de motor een dada van OM, die altijd een voorloper is geweest in dit vakgebied. Zo introduceerde het merk in 1949 al een V8 motor, die veel krachtiger was dan al zijn voorgangers - de zogenaamde 'flat 8' motors.

Een OM is geen Chevrolet

In de jaren 1970 en 1980 stijgen de verkoopcijfers van de OM ongekend. In 1985 worden er 1,066,122 wagens verkocht - een absoluut record. Veel is trouwens te danken aan de 'Rocket V8' motor. De 'Cutlass' serie wordt een Noord-Amerikaanse bestseller vanaf 1976. Na Chevrolet en Ford wordt OM zo het derde merk van de USA. Eind jaren 1970 loopt dat echter verkeerd af wanneer GM niet meer tegemoet kan komen aan de enorme publieke vraag. Het maakt de cruciale fout om dan maar Chevrolet 350 motoren in zijn 'Delta 88' te monteren. De zaak wordt een nachtmerrie voor pr en het begin van het einde voor GM.

De Alero GLS

Na het ongelooflijke succes kwam nu snel de val. Aan het begin van de jaren 90 was de OM zijn plaats op de markt kwijt en wist het zich niet langer te onderscheiden van zijn GM-collega's Chevrolet en Pontiac. Op 29 April 2004 rolt de laatste OM van de band: een Alero GLS sedan. Hij wordt ondertekend door alle arbeiders.