Opel Antara - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Opel Antara

De Opel Antara komt in 2006 als compacte SUV op de markt

Toen de Duitse autofabrikant Opel nog bij General Motors (GM) hoorde, vertrouwde Opel bij de bouw van terreinwagens voornamelijk op de kennis van Aziatische samenwerkingspartners. De Japanse constructeur Isuzu leverde de eerste offroader van het merk, die tussen 1991 en 2003 als Opel Frontera op de markt was en dankzij zijn robuuste vierwieltechniek ook buiten het parcours goed terecht kwam. De van 1992 tot 1999 aangeboden Opel Monterey was eveneens gebaseerd op een ontwikkeling van Isuzu. Hiermee kon Opel voor het eerst een Sport Utility Vehicle (SUV) in hun eigen collectie aanbieden. Alle modellen hadden met elkaar gemeen dat ze weliswaar het Opel logo op het radiatorrooster kregen, maar in Japan gebouwd werden. Dit veranderde pas toen de GM-strategen begonnen aan het project voor een nieuwe SUV. Het nu zelf ontwikkelde model dat compact was qua afmetingen en een crossover design tussen offroader en sedan had, moest nieuwe kopersgroepen aanspreken. Vanwege kostenvoordelen koos GM ervoor om de compacte SUV bij zijn dochter Daewoo in Zuid-Korea te laten produceren. In continentaal Europa werd de soft-offroader uiteindelijk in 2006 geïntroduceerd en als Opel Antara op de markt gebracht.

Beschaafde offroad-look voor de Opel Antara

Het uiterlijk van de 4,57 meter lange compact gebouwde Opel Antara werd bepaald door de karakteristieke elementen van een vrijetijds-offroader. Brede kunststoffen bumpers met onderrijbeveiliging in aluminium look domineerden de voor- en achterkant van de Opel Antara. Ter bescherming tegen steentjes kregen de licht uitstaande wielkasten bovendien kunststofbekleding. In zijn geheel genomen had de auto een wat beschaafd offroad-optreden. Dit wees er al op dat de Opel Antara ondanks de verhoogde afstand tot aan de grond van 20 centimeter minder als terreinvoertuig was ontwikkeld, maar veel meer als lifestyle SUV gezien moest worden.

De Opel Antara is optioneel verkrijgbaar met een permanente vierwielaandrijving

De optioneel verkrijgbare permanente vierwielaandrijving was daarom vooral bedoeld om de Opel Antara beter te kunnen besturen onder moeilijke wegomstandigheden. Verder was de Opel Antara uitgerust met een tractiecontrole en een assistent voor het afrijden van bergen. Voor de veiligheid zorgden ESP, ABS en hoofd- en zijairbags voor- en achterin de auto. Het interieur van de Opel Antara bood plaats voor maximaal vijf passagiers die hun bagage in de 420 liter grote kofferruimte achter de zitplaatsen onder konden brengen. Wanneer men de achterste zitbank neerklapte werd de laadruimte vergroot tot 865 liter en bij een belading tot onder de dakconstructie stonden zelfs 1420 liter laadruimte ter beschikking.

Voor de Opel Antara staan twee benzine- en twee dieselmotoren ter beschikking

Voor de Opel Antara stonden twee benzine- en twee dieselmotoren ter beschikking. Het goedkoopste model werd uitgerust met 2,4 liter viercilindermotor. Deze had een prestatievermogen van 103 kW (140 pk) en een gemiddeld brandstofverbruik van 9,3 liter Super. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 222 g/km. De V6-topmotor had een prestatievermogen van 167 kW (227 pk) en bracht de Opel Antara tot een maximumsnelheid van 203 kilometer per uur. Het gecombineerde brandstofverbruik was volgens de fabrikant bij dit model 11,6 liter (278 g/km CO2). Als dieselmodel met een cilinderinhoud van 2,0 liter stonden er voor de Opel Antara twee motoren met 93 kW (127 pk) evenals met 110 kW (150 pk) ter beschikking. Deze consumeerden 7,3 c.q. 7,4 liter diesel (194 g/km en 195 g/km CO2). Als versnellingsbak konden de kopers van de Opel Antara kiezen uit een handmatige vijfversnellingsbak en een automaat met vijf versnellingen.