Opel GT - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Opel GT

Met de Opel GT behaalden de Duitsers een verrassend succes in Amerika

Toen de Duitse dochter van General Motors (GM) in 1968 de eerste modellen van de Opel GT in Duitsland op de markt bracht, werd de Opel GT als een kleine Corvette met een bescheiden motor en prijs snel door sportautoliefhebbers in Amerika ontdekt. De tweezitter met de inklapbare koplampen werd zo als het ware een eigen importauto van GM die in de Opel fabriek in Bochum van de band rolde en naar Amerika verscheept werd. Normaal gesproken ging het bij GM juist andersom. Zijn Amerikaanse modellen, zoals bijvoorbeeld de Corvette, werden in Amerika gebouwd en vervolgens richting Europa gestuurd. Met de Opel GT behaalde Opel een verrassend succes. Meer dan de helft van de bijna 100.000 tussen 1968 en 1973 gebouwde exemplaren werd afgenomen door consumenten aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

De Opel GT met Italiaans design en eigen techniek

De coupé in Italiaans design verraste ook omdat Opel in deze tijd eerder sedans produceerde. Maar Opel greep echter ook bij de Opel GT op oude modellen terug. Onder de elegante carrosserie met de lange motorkap en de vier ronde achterlichten op de korte achterkant verborg zich de techniek van goede oude Opel bekenden. Het chassis stamde van de Kadett, de grote 1,9 liter motor was afkomstig uit de Opel Rekord. Niet in de laatste plaats omdat de fabrikant in grote oplage geproduceerde elementen uit andere modellen voor de Opel GT gebruikte, kon hij deze sportauto tegen een concurrentieloze gunstige prijs aanbieden. Voor Opel GT fans zouden deze technische overeenkomsten in de constructie zich ook in de toekomst nog renderen.

Met onderdelen uit andere Opel-modellen laat de Opel GT zich herstellen

Als Oldtimer telt de Opel GT tot de weinige sportauto’s die met een groot aantal motoren, aandrijvingen en bodemgroepen van andere modellen zoals Opel Kadett of Opel Manta voordelig hersteld kunnen worden. En dit geheel trouw aan het origineel. Oorspronkelijk was de Opel GT in twee versies verkrijgbaar als GT 1100 met 44 kW (60 pk) en als GT 1900 met 66 kW (90 pk). Daarmee haalde de auto een topsnelheid van 155 c.q. 185 km/u. In 1971 verving de Opel GT J met een 1,9 liter motor en een gereduceerde uitrusting de Opel GT 1100. Terwijl het kleinere model alleen met een vierversnellingsbak werd aangeboden, konden de twee 1,9 liter versies ook met een automatische drieversnellingsbak besteld worden.

De Amerikaanse nieuwe oplage komt in 2003 weer als Opel GT op de markt

Precies 30 jaar nadat de laatste Opel GT in Bochum van de band rolde, blies de Amerikaanse Opel-moeder GM de legende weer nieuw leven in. De nieuwe Opel GT kwam dit keer als roadster op de markt en werd in Amerika geproduceerd. General Motors bood de Opel GT als opvolger van de Opel Speedster in Europa als importvoertuig aan. Als aandrijving voor de nieuwe Opel GT koos GM voor de techniek van variabele ventielaandrijving en een dubbele turbolader. De 2,0 liter motor met een maximale koppel van 353 newtonmeter (Nm) stelde de Opel GT 194 kW (264 pk) ter beschikking. Daarmee was het mogelijk om in 5,7 seconden van nul naar honderd kilometer per uur te accelereren. De maximumsnelheid lag op 229 km/u. Schakelen gebeurde bij de Opel GT met een handmatige vijfversnellingsbak. Het gemiddelde brandstofverbruik lag volgens de fabrikant op 9,2 liter (218 g/km CO2).

Raceautotechniek in de Opel GT roadster

Uiterlijke kenmerken van de nieuwe Opel GT waren de brede 18-inch aluminium velgen, de dubbele uitlaat en de volledig neerlaatbare softtop met glazen achterruit. Een bijzonderheid bij de Opel GT in vergelijking met andere roadsters: het vouwdak werd niet door middel van een druk op de knop geopend, maar met de hand samengevouwen. Het kofferruimtevolume daalde dan van 157 liter naar 66 liter. De Opel GT garandeerde met zijn sportchassis sportief gedrag bij het nemen van bochten. Deze beschikte over tractiecontrole en een sperdifferentieel met een sperwerking tot 70 procent. Verder kon de geoefende bestuurder het elektronische stabiliteitsprogramma aan boord in de sportmodus zetten of geheel deactiveren, om de controle over de Opel GT net als bij zijn historische voorbeeld weer helemaal zelf in handen te nemen.

Nieuwe artikelen in het magazine van AutoScout24.