Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Opel Karl Front

Opel Karl: de kleinste uit het gamma

1 / 3
Opel Karl Front
Opel Karl Side
Opel Karl Back

Sterke punten

  • Zeer betaalbaar en zuinig
  • Betrouwbare techniek
  • Compact en wendbaar

Zwakke punten

  • Afwerking
  • Prestaties
  • Easytronic-automaat schakelt langzaam

Opel Karl : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Karl, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Opel Karl: klein, betaalbaar en betrouwbaar

Opel introduceert in 2015 de Karl, het kleinste vierdeursmodel van het merk. De Karl is een compacte stadsauto die verrassend veel interieurruimte biedt. De kleine Opel is wendbaar en biedt een hoog niveau van comfort. De productie van de Karl stopt alweer in 2019.Lees meer.

Interesse in een Opel Karl: de kleinste uit het gamma

Opel Karl: de kleinste uit het gamma occasions
Opel Karl: de kleinste uit het gamma dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betaalbaar
  • Zuinig
  • Betrouwbaar
  • Design

Technische gegevens

Motorisatie

De Opel Karl is verkrijgbaar met slechts één enkele motorvariant: de 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Deze motor is bijzonder zuinig en betrouwbaar. De Opel Karl heeft een motorvermogen van 55 kW (75 pk) en is er met handgeschakelde 5-versnellingsbak en met een 5-traps Easytronic-automaat. Die automaat schakelt niet erg snel, maar verhoogt vooral het rijcomfort van de Karl. Je hoeft sowieso geen topprestaties te verwachten van de Opel Karl. Hij heeft minstens 13,9 seconden nodig voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u. De maximumsnelheid loopt tegen de 170 km/u.

Opel bood de Karl ook enige tijd aan met een 1,0-liter ecoFLEX-motor, die ook op lpg draait, maar die is nieuw niet in Nederland geleverd.

Afmetingen

De Opel Karl is heel geschikt voor het rijden in stadsverkeer, eigenlijk is het gewoon een klassieke stadsauto. De compacte buitenafmetingen van de carrosserie maken de Karl gemakkelijk te manoeuvreren in krappe parkeerplekken. De compacte Opel is 3,67 meter lang en 1,60 meter breed. De draaicirkel bedraagt slechts 9,5 meter – vooral in de stad een groot voordeel. Tegelijkertijd is deze stadsauto van Opel altijd voorzien van vier portieren en een grote achterklep. De bagageruimte heeft een inhoud van 206 liter, genoeg voor de boodschappen en twee grote weekendtassen – typisch voor een stadsauto. Nóg een groot voordeel: je kunt de bagageruimte aanzienlijk groter maken door de achterbank neer te klappen. Dan heb je ineens 1.013 liter koffer- of boodschappenruimte. Logisch: met de Opel Karl mag je géén aanhanger – laat staan een caravan – trekken.

De belangrijkste specificaties op een rij

Opel Karl
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 3,67 x 1,60 x 1,47 m
Wielbasis 2,38 m
Inhoud bagageruimte 206-1.013 l
Ledig gewicht 935 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.353 kg
Cilinderinhoud 999 cm3
Vermogen 55 kW (75 pk)
Koppel 96 Nm
Topsnelheid 168-170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,9 sec
Tankinhoud 32 l
Verbruik 4,1-5,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 94 g/km

Varianten

De Opel Karl is altijd een vijfdeursmodel met een 1,0-litermotor, op dat vlak zijn er geen varianten. Maar er zijn wél diverse uitvoeringen. De ‘gewone Karl’ is er in de uitvoeringen Selection (de basisversie), Edition, Cosmo en topversie Innovation. Alléén in 2019 is er de 120 Jaar Edition, een speciale jubileumuitvoering ter gelegenheid van het 120-jarige bestaan van het merk Opel.

De uitrusting van de basisversie Selection omvat onder meer drie hoofdsteunen achterin, ‘wing’-dagrijverlichting, elektrisch bedienbare zijruiten voor en een 60:40 neerklapbare achterbank.

De Karl Rocks is een stoerdere uitvoering van de Opel Karl. Hij staat wat hoger op de wielen en is voorzien van ‘SUV-achtige’ elementen, zoals dakrails en zwarte wielkastrandjes. De Rocks biedt dus een wat hogere zitpositie en is uitgerust met donkergetinte achterste zijruiten en achterruit, lichtmetalen 15-inchwielen en speciale, zwarte interieurbekleding.

Prijzen

De Opel Karl is al even uit productie. In 2019 bedraagt de laatste nieuwprijs van de auto in basisuitvoering (Selection) 12.099 euro. De Opel Karl Rocks kost in 2017-2018 exact 15.299 en in 2019 slechts 300 euro meer.

Natuurlijk is de Opel Karl nog best eenvoudig als occasion te vinden. Modellen met zo’n 200.000 kilometer en meer op de teller zijn al onder de 5.000 euro verkrijgbaar. Exemplaren met weinig kilometers (20.000-50.000 km) worden aangeboden voor prijzen rond de 10.000 euro. De Karl Rocks is natuurlijk wat later verschenen en is dus veelal wat jonger en wat avontuurlijker; daardoor liggen de prijzen van occasions ook wel hoger: die beginnen rond de 8.000 euro en kunnen oplopen tot een kleine 11.000 euro.

Design

Buitenkant

Met zijn compacte carrosserie is de Opel Karl een kleine auto volgens het boekje en heeft hij weinig opvallende kenmerken. Toch heeft de Karl een uitnodigend, modern design. Ondanks zijn fijne lijnen en kleine details op de carrosserie springt de Opel Karl niet echt in het oog. Hij is er echter in diverse kleuren. De hoger op de wielen staande Karl Rocks springt meer in het oog met zijn roof rails, zwarte wielkastranden en de hogere zitpositie van de inzittenden. De Karl Rocks is dus eerder de keuze voor wie de voorkeur geeft aan een opvallendere look.

Binnenkant

Het interieur van de Opel Karl is vooral behoudend, vrij saai eigenlijk, maar in de rijker uitgeruste uitvoeringen oogt het ontwerp wel modern. De bediening is intuïtief; alles zit op de plek waar je het verwacht. Bovendien biedt de Karl prima comfort, voor zover je dat kunt verwachten in een auto in dit segment. Een display in de middenconsole, comfortabele stoelen en ook een multifunctioneel stuurwiel zorgen voor een goed comfort. De afwerking is oké maar veel andere autofabrikanten gaan grondiger te werk en gebruiken materialen van betere kwaliteit. Voor de Opel Karl betaal je echter minder en in dat licht bezien is de afwerking niet matig. Hetzelfde geldt voor de beschikbare ruimte, want in de kleine Opel Karl kunnen tot vier personen relatief comfortabel reizen. Voorin zit je natuurlijk het fijnst in de Karl.

Veiligheid

De Opel Karl werd in 2017 nauwkeurig onder de loep genomen in de Euro NCAP crashtest. De Karl behaalde met een waardering van drie sterren een gemiddelde score. De uitrusting is in orde en omvat bijvoorbeeld een optionele snelheidsassistent en, op verzoek, een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. ISOFIX op de achterbank om de bevestiging van kinderzitjes te vergemakkelijken is standaard. Hetzelfde geldt voor het gordelwaarschuwingssysteem.

Alternatieven

De Opel Karl behoort tot de klasse van de compactste auto’s, het zogenoemde A-segment. Er zijn meerdere alternatieven beschikbaar. Een daarvan is de Opel Adam: een modern en klein model dat net als de Karl een goed comfort en een degelijke uitrusting biedt.

De Dacia Sandero is een goede keuze voor wie op zoek is naar een bijzonder goede prijs-kwaliteitverhouding. Vooral de nieuwste Dacia heeft een modern design en overtuigt met zijn goede uitrusting en aantrekkelijke motoropties. Andere alternatieven zijn de Volkswagen Up!, de Peugeot 108, de Toyota Aygo, de Skoda Citigo en de Seat Mii. Allemaal compacte stadsauto’s die relatief betaalbaar zijn of waren.

FAQ

Welke auto is de opvolger van de Opel Karl?
Officieel kreeg de Opel Karl nooit een opvolger. Toch kan de Opel Adam als de opvolger worden beschouwd. De Adam behoort net als de Karl tot de miniklasse en volgt een soortgelijk concept. Echter heeft de Adam drie deuren, in tegenstelling tot de Karl die vijf deuren heeft.
Is de Opel Karl een betrouwbare stadsauto?
Uit meerdere tests blijkt dat de Opel Karl een betrouwbare auto is. Enkel de kleine tekortkomingen in de afwerking van het interieur kunnen als nadeel worden gezien.
Als de Opel Karl zo’n goede auto is, waarom is die dan uit productie?
Alle automerken moeten voldoen aan de eisen omtrent CO2-uitstoot. Kennelijk ziet Opel er niets in om de Karl aan te passen – er is in elk geval géén geëlektrificeerde versie verschenen. Door de Karl te laten vallen, ontstaat weer productiecapaciteit voor andere modellen die meer toekomst hebben. De Karl heeft overigens geen echte opvolger, hooguit de Opel Adam, maar die heeft slechts drie deuren.