Opel Manta - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Opel Manta

De Opel Manta behoort tot de succesvolste automodellen van Opel

Van Aston Martin tot Fiat 500: er zijn veel automodellen die een cultstatus hebben en als filmhelden op het witte doek te bewonderen waren of in songteksten vereeuwigd werden. Dit geldt ook allemaal voor de sportcoupé die de Duitse autofabrikant Opel tussen 1970 en 1988 in zijn fabriek onder de naam Opel Manta van de band liet rollen. Waarom uitgerekend de Manta samen met de Trabant uit de DDR-tijd de enige voertuigen waren waar grapjes over gemaakt werden, behoort tot de geheimen uit de Duitse cultuurgeschiedenis. De auto is in ieder geval geen reden om Manta-grappen te maken. Technisch gezien en qua design was de Opel Manta altijd bij de tijd. Zo zagen kopers en tuning liefhebbers het kennelijk ook, want met meer dan een miljoen verkochte exemplaren hoort de Opel Manta tot de langst geproduceerde en succesvolste in serie geproduceerde auto’s van Opel.

Veel design en weinig motor voor de eerste Opel Manta

De Opel Manta was in de jaren ’70 samen met de Opel GT daadwerkelijk het product dat Opel van het imago van een brave fabrikant van saaie gezinsauto’s afhielp. De slanke tweedeurs coupé met de elegante belijning en de langgerekte motorkap stond symbool voor een nieuwe periode bij Opel, ook al was de techniek in het begin minder sportief dan het design. Toen de auto in 1970 op de markt kwam stonden er voor de Manta 1600 en 1900 slechts drie motoren met een cilinderinhoud van 1,6 en 1,9 liter ter beschikking. Deze stamden uit de Opel Rekord en hadden een prestatievermogen tussen 44 kW (60 pk) en 66 kW (90 pk). Om van nul naar honderd kilometer per uur te accelereren had de auto tussen de 13 en 18,5 seconden nodig en met maximumsnelheden tussen 150 km/u bis 170 km/u bleef de sportieve prestatie vrij bescheiden.

De Opel Manta GT/E maakt de sportieve beloftes van het design waar

Vanaf midden jaren ‘70 deed Opel veel om de Opel Manta in zijn verschillende versies sportiever te maken. Zo kreeg de auto racestrepen, een standaard voorspoiler, een lager chassis, een zwart gelakte motorkap en geheel stalen velgen zonder wieldoppen. Ook de techniek moest hierbij passen. Met de Manta GT/E presenteerde Opel in 1974 het topmodel uit de serie. Deze bereikte met zijn benzineinjectiemotor nieuwe prestatieniveaus en kon met zijn prestatievermogen van 77 kW (105 pk) al 200 km/u halen.

De tweede generatie van de Opel Manta wordt uitgerust met nieuwe motoren

In 1975 introduceerde Opel de nieuwe generatie van de Opel Manta. Afgezien van het modelonderhoud in 1980 en 1982 werd de Manta tot 1988 qua uiterlijk vrijwel onveranderd gebouwd. Technisch gezien werd de op basis van de Opel Ascona geproduceerde coupé daarentegen regelmatig verbeterd. Naast de goedkoopste modellen met een cilinderinhoud van 1,2 liter werd de Opel Manta in 1977 met een nieuwe 2,0 liter motor aangeboden. Deze had een prestatievermogen van 81 kW (110 pk) en gaf de auto een maximumsnelheid van 192 km/u. In 1978 presenteerde de fabrikant de Opel Manta CC met grote achterklep en ver naar beneden lopende ramen. Een jaar later kwam de Opel Manta GT/J met een prestatievermogen van 74 kW (100 pk) op de markt. Deze beschikte net als het topmodel Opel Manta GT/E (vanaf 1984 Opel Manta GSI) over een sportchassis.

De Opel Manta in topvorm: een kleine oplage en getunede modellen

In 1983/84 verscheen in een kleine oplage de Opel Manta 400 als straatversie van een raceauto met 106 kW (144 pk). Dit prestatievermogen kon dankzij motormodificaties verhoogd worden tot 202 kW (275 pk). De auto liet nu standaard zien wat tuning specialisten de Opel Manta al eerder ontlokt hadden. Ook de amateur tuners hadden al lang geschikte manieren gevonden om sinds het verschijnen van het eerste model ervoor te zorgen dat de motorprestatie van hun Opel Manta paste bij de sportieve beloftes van de carrosserie.