Opel Rekord - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Opel Rekord is één van de langst geproduceerde Duitse automodellen

Terwijl Duitse autofabrikanten zoals BMW na het einde van de Tweede Wereldoorlog door een gedateerde modelpolitiek in economische moeilijkheden raakten of net als Volkswagen met modellen die al voor de oorlog ontwikkeld waren profiteerden van de economische opleving, kon de in 1929 in het Amerikaanse bedrijf General Motors (GM) geïntegreerde traditionele autofabrikant Opel met behulp van het moederconcern succesvol een nieuw ontwikkeld eigen model op de markt brengen. De in 1953 gepresenteerde Opel Olympia Rekord in Amerikaans design werd het oermodel uit de bouwserie Opel Rekord, die Opel tot 1986 in acht generaties produceerde. Daarmee was de Opel Rekord één van de langst geproduceerde modelseries in Duitsland. Met bijna tien miljoen verkochte exemplaren werd het verkoopsucces van de als sedan, combi en coupé aangeboden middenklasse-Opel alleen door de VW Kever overtroffen.


De Opel Rekord wordt als sedan, combi en coupé aangeboden

Na het wegvallen van de bijnaam Olympia werd de eerste Opel Rekord in 1957 gepresenteerd met opvallend twee kleuren lakwerk, een gewelfde achterruit en elegant gebogen zijsierlijsten. Dit alles in een vastberaden modern design. Minder innovatief daarentegen waren de op de motortechniek van de jaren ’30 gebaseerde viercilindermotoren met een prestatievermogen van 29 kW (40 pk) in de goedkoopste versie en 44 kW (60 pk) in het in 1960 gepresenteerde topmodel. Bij een gewicht van minder dan één ton kwam de 4,43 meter lange Opel Rekord sedan topuitvoering daarmee toch nog op een maximumsnelheid van bijna 140 km/u. In de tussen 1960 en 1963 geproduceerde tweede generatie van de Opel Rekord veranderde er zich ook niets aan de motoruitrusting en het prestatieniveau van de auto. Wel kreeg hij een zakelijkere vormgeving en was hij voortaan ook als coupé verkrijgbaar.


Korte modelcycli met een steeds weer nieuw design en oude motortechniek

In de vanaf 1963 geproduceerde derde generatie verscheen het middenklassemodel uit Rüsselsheim opnieuw met een duidelijk Amerikaans uiterlijk. Het brede radiatorrooster en de geïntegreerde ronde koplampen waren onmiskenbaar afkomstig van de Chevrolet Nova, die GM een jaar eerder in Amerika op de markt had gebracht. De gewijzigde Opel Rekord, die voortaan de nieuw ingevoerde bouwserie aanduiding A kreeg, werd vanaf nu alleen nog maar uitgerust met 2 verschillende motoren. Eén met een cilinderinhoud van 1,5 liter en één met een cilinderinhoud van 1,7 liter. Zo kort als de modelcycli van de Opel Rekord tot nu toe waren, zo weinig technische vernieuwingen waren daarmee verbonden. Dit veranderde pas in het laatste bouwjaar van de A-generatie. Toen verscheen met de Opel Rekord L-6 het nieuwe topmodel met een cilinderinhoud van 2,6 liter en deze bracht met 74 kW (100 pk) eindelijk een motor met passendere prestaties in de middenklasse van Opel.


Vanaf 1965 krijgt de Opel Rekord een nieuwe generatie motoren

Met de in 1965/66 nauwelijks een jaar lang geproduceerde Opel Rekord uit de bouwserie B ging de technische vernieuwing verder. Ook de sedans, combi’s en coupés met een kleinere cilinderinhoud kregen voortaan beter presterende motoren van een nieuwe generatie. Daarmee bereikte de Opel Rekord 1900 S maximaal 66 kW (90 pk). Dit model nam in de 1966 gepresenteerde nieuw vormgegeven C-generatie van de Opel Rekord de plaats in van het topmodel uit de serie, nadat de zescilinder niet meer werd aangeboden.


In 1972 komt de Opel Rekord voor het eerst als diesel op de markt

Na de ronde vormen van de voorganger kwam de Opel Rekord uit de D-bouwserie in 1971 in een expliciet hoekigere carrosserie op de markt. Dit was typisch voor de jaren ’70. Met het 2,0 liter model werd een nieuwe topversie van de Opel Rekord geïntroduceerd, deze had een prestatievermogen van 74 kW (100 pk). In 1972 kwam er voor het eerste een dieselversie van de Opel Rekord op de markt. Deze beschikte over een bescheiden prestatievermogen van 44 kW (60 pk) en haalde een maximumsnelheid van 130 km/u. De grotere 2,3 liter diesel uit de in 1977 geïntroduceerde E-generatie was met zijn prestatievermogen van 48 kW (65 pk) nauwelijks sneller. Pas twee jaar voor de productiebeëindiging van de Opel Rekord leverde Opel een krachtigere dieselversie met turbo oplading. In 1985 verscheen vervolgens het eerste en laatste katalysatormodel met een 1,8 liter benzinemotor. De productie van de Opel Rekord werd in 1986 na meer dan dertig jaar beëindigd waarna hij werd opgevolgd door de Opel Omega.

Mehr anzeigen