Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-208-side

Peugeot 208

1 / 3
peugeot-208-side
peugeot-208-front
peugeot-208-back

Sterke punten

  • Comfortabel én dynamisch
  • Opvallend design
  • Ook als elektrische e-208

Zwakke punten

  • Niet de ruimste
  • Smaakgevoelige i-Cockpit
  • Karige basisversies

Peugeot 208 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 208, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 208: verfrissend comfort

Peugeot heeft een reputatie als het gaat om aantrekkelijke compacte stadsauto’s. Ook de Peugeot 208 stelt niet teleur. Met Peugeots nieuwe designtaal, onderscheidende interieur en verschillende aandrijflijnen is er een 208 voor iedereen.

Interesse in een Peugeot 208

Peugeot 208 occasions
Peugeot 208 nieuwe auto's
Peugeot 208 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Stijlvolle en dynamisch ogende hatchback.
  • Voldoende rijplezier én comfort.
  • Goede bouwkwaliteit, moderne cockpit.
  • Benzinemotoren, maar ook als volledig elektrische e-208.
  • Relatief betaalbaar als occasion.

Technische gegevens

Motorisatie

In de eerste generatie Peugeot 208 (2012-2018) deden de driecilinder PureTech-motoren hun intrede, met vermogens van 68 tot 110 pk. Deze compacte, zuinige en sterke motoren zien we ook tegenwoordig nog in vele modellen en uitvoeringen. De eerste generatie 208 was kortstondig ook leverbaar met een 120 pk sterke 1.6 VTi viercilinder benzinemotor. Daarnaast bood Peugeot in die jaren ook een assortiment dieselmotoren aan voor de 208, met vermogens van 92 pk tot 130 pk.

Dat was toen, dit is nu: ook de nieuwe generatie Peugeot 208 profiteert van de nieuwste 1,2-liter PureTech benzinemotoren. Niet alleen bij Peugeot, maar ook in modellen van Opel, Citroën, DS en andere producten van het grote moederconcern Stellantis.

In de 208 is deze benzinemotor verkrijgbaar in vele vermogensvarianten. De 1.2 PureTech 75 is de basisversie met 75 pk, de 1.2 PureTech 100 biedt 100 pk en in de 1.2 PureTech 130 produceert het blok – je raadt het al – 130 pk. Op papier lijken de verschillen aanzienlijk, in de praktijk valt dat reuze mee. Elke 208 stuurt het vermogen via een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat naar de voorwielen. De 75 pk basisversie is enkel met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar; de topversie met 130 pk is alleen met automatische versnellingsbak geleverd.

Peugeot kwam in 2019 met een elektrische variant van de 208: de e-208. De e-208 heeft een 136 pk sterke elektromotor op de vooras. Dankzij een 50 kWh batterijpakket belooft Peugeot voor de e-208 een actieradius van maximaal 320 kilometer.

Na de update van 2023 belooft Peugeot ook een verbeterde e-208. Die heeft een krachtigere en efficiëntere elektromotor met 156 pk en een batterijpakket van 54 kWh. Daarmee zou hij in theorie 406 kilometer ver moet kunnen komen op één batterijlading. Ondanks die beloofde update zijn de meeste elektrische 208jes toch geleverd met de 136 pk elektromotor.

Liever een diesel? Dat kan ook, maar het aanbod is schaars in ons land. Peugeot bracht de nieuwste 208 met één diesel: een 1.5-liter BlueHDI viercilinder turbodiesel met 100 pk, voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak of zestraps automaat.

Afmetingen

De Peugeot 208 doet qua afmetingen goed mee tussen alle concurrenten in het zogeheten B-segment, de klasse van de compacte stadsauto. Dat is af te lezen aan zijn formaat: 4,05 meter lang, 1,75 meter breed en een wielbasis van 2,54 meter. Daarmee is hij vrijwel exact even groot als een Volkswagen Polo of Renault Clio, en is hij een paar centimeter groter dan de voorgaande 208.

De 208 is zeker niet de ruimste auto in zijn segment. Met een koffervolume van 265 liter is de bagageruimte ronduit bescheiden. Ook de achterbank biedt niet zo veel ruimte als die van bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, waarin je makkelijker langere ritten kunt maken. Voor kinderen is het er ruim genoeg. De instap is ook eenvoudig; de nieuwe 208 is er enkel als praktische vijfdeurs.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Peugeot 208
Marktintroductie 2019
Lengte, breedte, hoogte 4,05 x 1,74 x 1,43 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 265-1163 l
Ledig gewicht 955-1.133 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.510-1.645 kg
Cilinderinhoud 1.199-1.499 cm3
Vermogen 55 kW (75 pk)-96 kW (130 pk)
Koppel 118-250 Nm
Topsnelheid 174-208 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,7-13,2 sec
Tankinhoud 40-44 l
Verbruik 3,2-4,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 85-103 g/km

Varianten

Peugeot levert de 208 in de uitvoeringen Active, Style, Allure en GT. Instappen doe je met de Active, die van alle 208-versies de meest bescheiden basisuitrusting meekrijgt. Standaard bij de prijs inbegrepen zijn onder meer cruise control, airco en een DAB+ radio met 7-inch aanraakscherm en stuurbediening. Vanaf de Style en Allure wordt het al wat leuker, met meer opties en standaard LED-dagrijverlichting en lichtmetalen velgen. De GT is de topversie, die de 208 een sportiever uiterlijk geeft en voor heel wat dynamische accenten zorgt. Ook krijg je dan de ietwat smaakgevoelige i-Cockpit met 3D-functie, parkeerhulp (voor en achter) met achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling.

Prijzen

Bij de Peugeot-dealer kun je altijd terecht voor een gloednieuwe Peugeot 208. Daar zul je al snel merken dat de 208 geen goedkope auto meer is: de Active kost vanaf 24.050 euro, met de 1.2 PureTech-benzinemotor met 75 pk. Dat is aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, die tenminste 26.890 euro kost. Een rijk uitgeruste GT-versie van de 208 kost 30.050 euro, maar de duurste is natuurlijk de volledig elektrische e-208: daarvoor moet je minstens 34.920 euro neertellen.

Ga je op zoek naar een occasion van de Peugeot 208 van deze tweede generatie, dan begint het bij exemplaren met een benzinemotor vanaf ongeveer 15.000 euro. Exemplaren van de vorige generatie 208 zijn aanzienlijk gunstiger geprijsd. Niet gek, want de nieuwe generatie is nog maar recent op de markt verschenen. Het oudere model vind je gemakkelijk voor zo’n 8.000 euro. Zoek je specifiek naar een volledig elektrische e-208, dan liggen de prijzen wat hoger. Reken op ongeveer 25.000 euro, al zijn de gebruikte exemplaren dan vaak ook rijkelijk van opties voorzien.

Design

Buitenkant

De nieuwe designtaal van Peugeot komt ook op de compacte 208 goed tot uiting. De overgang naar de nieuwe generatie is duidelijk zichtbaar. Waar de eerste generatie 208 nog ietwat bol vormgegeven werd, komt de tweede dynamischer en strakker dan ooit voor de dag met zijn lange motorkap en hoge gordellijn. Met stoere koplampen, in de topversies vergezeld van een setje LED-slagtanden, krijgt deze nieuwe 208 een sportieve uitstraling.

Voor wat de elektrische e-208 betreft: die is in grote lijnen hetzelfde als zijn familielid met verbrandingsmotor. Hij is te herkennen aan een andere invulling van de grille, het ontbreken van uitlaten en diverse lichtblauwe ‘e’-badges.

Binnenkant

De mensen van Peugeot hebben hun best gedaan om de kleine 208 een creatief en modern interieur te geven. Al jaren zetten ze de toon met futuristische dashboards, gekenmerkt door onder meer een sportief klein stuurtje en de daarboven geplaatste tellers. De bouwkwaliteit is van hoog niveau voor een auto in dit segment. Wie extra geld meeneemt, krijgt van Peugeot de zogenaamde i-Cockpit, een dynamische 3D-presentatie waarop je snelheid, toerental en andere ritinformatie kunt aflezen.

In tegenstelling tot de eerste generatie 208 is het interieur van de tweede generatie 208 wat frivoler en speelser. Dit merk je aan bijvoorbeeld de tuimelschakelaars op de middenconsole en de fraaiere afwerking.

peugeot-208-interior

Veiligheid

De Peugeot 208 scoort niet slecht in de Euro NCAP-botsproeven. Dat hij geen vijf, maar vier sterren toegekend krijgt, komt doordat het botspreventiesysteem gebaseerd is op alleen een camera, niet op een radar. Het gevolg: in het donker is het voor dit systeem lastiger om objecten te detecteren, zoals fietsers. Als inzittende ben je veilig in een 208; hij beschikt over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een auto in het segment van de Peugeot 208, beschikt over voldoende alternatieven om uit te kiezen. Zo biedt een Volkswagen Polo aanzienlijk meer binnenruimte, maar is die wat minder dynamisch en bovendien steviger geprijsd dan de Peugeot. Hetzelfde geldt voor de Skoda Fabia en de Seat Ibiza, die op dezelfde basis als de Polo staan. De Renault Clio komt dan weer iets goedkoper uit de vergelijking, net als de Citroën C3. Daarnaast kun je ook voor een Opel Corsa kiezen, die op hetzelfde platform als de 208 staat. Zoek je echter rijplezier dat vergelijkbaar is met de Peugeot, dan is de Ford Fiesta een geloofwaardig alternatief.

FAQ

Waarom is de e-208 zoveel duurder dan een 208 met verbrandingsmotor?
Momenteel zijn elektrische auto’s duurder om te produceren dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat komt onder meer door het ruwe materiaal dat nodig is voor de batterij. De hogere nieuwprijzen werken vervolgens door in de occasionprijzen.
Wat zijn de verschillen tussen de 208 en de 2008?
De 2008 is de grotere broer van de 208. Als compacte SUV heeft de 2008 een hogere instap dan de 208 en door zijn extra lengte hebben achterpassagiers iets meer ruimte. Ook is de bagageruimte groter. Qua motoren zijn de 208 en 208 identiek.
Is de Peugeot 208 een goede auto?
De Peugeot 208 is een uitstekende compacte stadsauto voor wie graag in een comfortabele, maar toch dynamisch ogende auto van A naar B wil. Hij is voorzien van de nodige veiligheids- en comfortvoorzieningen en je kunt hem bestellen in uiteenlopende uitvoeringen, accenten en aandrijflijnen.

Beoordelingen voor Peugeot 208

24 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modellen