Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-3008-front

Peugeot 3008

1 / 3
peugeot-3008-front
peugeot-3008-side
peugeot-3008-back

Sterke punten

  • Comfortabele gezinsauto
  • Stijlvolle SUV, stoere uitstraling
  • Bijzonder interieur, rijke uitrusting

Zwakke punten

  • Zitpositie is even wennen
  • Matig infotainmentsysteem
  • Geen volledig elektrische versie

Peugeot 3008 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 3008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 3008: Frans comfort in SUV-vorm

Waar de eerste generatie Peugeot 3008 nog schommelde tussen een SUV en een MPV is de nieuwe 3008 een aanlokkelijke SUV met een scherp design. Het is een comfortabele Franse gezinsauto met een stijlvol interieur. Als plug-in hybride is hij zuinig en duurzaam verantwoord.

Interesse in een Peugeot 3008

Peugeot 3008 occasions
Peugeot 3008 nieuwe auto's
Peugeot 3008 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Stoere SUV met stijlvolle uitstraling.
  • Overzichtelijk vanbuiten, praktisch vanbinnen.
  • Relatief betaalbaar vergeleken met prijzige ‘premium’-SUV’s.
  • Verkrijgbaar met zuinige benzine- en dieselmotoren, maar ook meerdere plug-in hybride versies.
  • Veel functies voor comfort, infotainment en veiligheid.

Technische gegevens

Motorisatie

Toen de eerste generatie Peugeot 3008 in 2009 verscheen, was deze MPV-achtige crossover leverbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren. Benzinemotoren waren er met vermogens van 120 tot 156 pk, diesels leverden van 110 tot 150 pk. Alle Peugeots 3008 hebben voorwielaandrijving, gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of - bij sommige configuraties – een optionele 6-traps automatische transmissie.

De tweede generatie Peugeot 3008, die in 2017 het levenslicht zag, is een compleet andere auto. Niet alleen qua uiterlijk, maar vooral ook qua techniek. Deze moderne SUV kreeg aanmerkelijk modernere en zuinigere motoren. Geroemd is de 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor met 130 pk. Sterk genoeg voor dagelijks gebruik, maar klein en dus relatief zuinig. Schakelen doe je via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat.

Eerder was de 3008 ook te bestellen met een 1,6-liter benzine turbomotor van 165 of 180 pk, maar die zijn niet meer verkrijgbaar. De tijd van dieselmotoren lijkt ook voorbij: tot 2018 kon je de 3008 bestellen met een 1,6-liter dieselmotor en 120 pk of met een 2.0-literblok met 150 of 180 pk. Peugeot heeft er nu slechts eentje in de prijslijsten: de BlueTech 130 met een 1,5-liter Blue HDi-motor met 130 pk vermogen. Ongeacht welke motor je kiest is deze tweede generatie 3008 altijd uitgerust met een brandstofbesparend Stop&Start systeem. Aandrijving gaat via de voorwielen, via een handgeschakelde 6-versnellingsbak of automatische EAT8-transmissie, die je ook handmatig kunt bedienen met de schakelflippers achter het stuur.

Populair zijn tegenwoordig vooral de hybride versies, die in twee smaakjes verkrijgbaar zijn. Het begint bij de zogeheten HYbrid 180, die een 1,6-liter benzinemotor combineert met een enkele elektromotor voor een systeemvermogen van in totaal 180 pk. Iets krachtiger is de HYbrid 225 met 225 pk. De sterkste variant is de HYbrid4 300 met 300 pk, die een extra elektromotor op de achteras heeft en als enige met (optionele) vierwielaandrijving leverbaar is. Hij sprint naar de 100 km/u in 5,9 seconden, flink sneller dan welke andere 3008. Het zijn alle drie plug-in hybrides. Dat betekent dat je de 13,2 kWh accu via een stekker aan een laadpunt kunt laden. Peugeot belooft maximaal 59 kilometer aan puur elektrische actieradius (WLTP).

Afmetingen

De Peugeot 3008 deelt het EMP2-platform met zijn grotere broer, de Peugeot 5008. Die is echter ook als zevenzitter leverbaar, ideaal voor gezinnen. Toch is het ruimte-aanbod in de compactere 3008 niet verkeerd. Kijk bijvoorbeeld naar de kofferbak: 591 liter aan laadvolume. Vouw je de achterbank plat, dan heb je zelfs 1.670 liter opbergruimte. De plug-in hybrides zijn minder praktisch, want de bagageruimte (395 liter) wordt beperkt door het accupakket.

De Peugeot 3008 loopt keurig in de pas met concurrerende SUV’s in zijn klasse. Hij meet 4,45 meter in de lengte, is 1,84 meter breed en 1,62 meter hoog. Dat is ruim voor die klasse, maar Peugeot heeft het gewicht van de auto binnen de perken weten te houden. De lichtste exemplaren wegen slechts 1.295 kilogram. Natuurlijk zijn de plug-in hybride versies zwaarder; de topversie weegt 1.815 kilogram, dankzij de vierwielaandrijving en twee elektromotoren.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Peugeot 3008:

Peugeot 3008
Marktintroductie 2021
Lengte, breedte, hoogte 4,44 x 1,90 x 1,62 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 395-1.670 l
Ledig gewicht 1.295-1.808 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.910-2.350 kg
Cilinderinhoud 1.199-1.598 cm3
Vermogen 96 kW (130 pk)-221 kW (300 pk)
Koppel 230-520 Nm
Topsnelheid 188-235 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5.9-11.5 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 43-53 l
Verbruik 1,2-6,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 27-143 g/km

Varianten

Peugeot levert de 3008 in de uitrustingsniveaus Active, Allure en GT. Ondanks het feit dat de Active de goedkoopste versie is, krijgt die toch al een prima basisuitrusting mee. 17-inch velgen, een 8-inch multimediascherm, cruise control en zelfs de bijzondere i-Cockpit met digitaal bestuurdersdisplay zijn standaard. Kies je voor de Allure, dan zijn er extra’s zoals LED-verlichting, 18-inch velgen en keyless entry en start. De topversie GT onderscheidt zich met sportieve accenten.

Op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen laat de standaarduitvoering van de nieuwe Peugeot 3008 niets te wensen over. Inparkeren wordt makkelijk dankzij een 180 graden achteruitrijcamera. Ook zijn er standaard veiligheidsvoorzieningen als noodstopassistentie, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en elektronische anti-slip regeling (ASR).

Prijzen

De nieuwprijzen van de Peugeot 3008 beginnen bij 39.570 euro voor de 1.2 PureTech benzinemotor met 130 pk in de eenvoudigste Active-uitvoering. Voor een sportief aangeklede GT begint de prijslijst bij 42.480 euro. Een automatische transmissie kost bij Peugeot zo’n 3.000 euro extra.

Tegenwoordig zijn vooral de hybride versies populair. Die beginnen bij 44.580 euro (HYbrid180), 46.080 euro (HYbrid225) en 52.880 euro (HYbrid4 300) in de prijslijsten. Alleen in combinatie met de duurdere Allure- of GT-uitvoeringen is de krachtigste HYbrid4 300-versie beschikbaar.

Zoek je een tweedehands exemplaar van de Peugeot 3008 uit de huidige generatie, dan kun je met veel minder geld slagen. Vanaf zo’n 18.000 euro vind je de eerste exemplaren. Zoek je een jongere uitvoering van na de facelift (2021), dan kun je rekenen op prijzen vanaf 26.000 euro. Vanwege de populariteit van elektrische en hybride auto’s moet je minstens 30.000 euro op zak hebben voor een hybride 3008 van de huidige generatie.

Design

Buitenkant

Vergelijk je de nieuwe Peugeot 3008 met zijn voorganger, dan zie je een levensgroot verschil. Peugeot heeft van de huidige tweede generatie 3008 een stijlvolle en stoere SUV gemaakt. Zo heeft de auto een lange, platte motorkap en staat hij zelfverzekerd en hoog ‘op de poten’. Typisch voor gezins-SUV’s. De Fransen hebben de 3008 ook sportieve elementen gegeven, zoals LED-achterlichten aan de achterzijde en bij de topversies pronken twee stoere LED-slagtanden voorop.

Binnenkant

Peugeot heeft het interieur van de 3008 een zeer moderne en hoogwaardige cockpit gegeven. Zo beschikt het model van de nieuwste generatie over de laatste versie van de i-Cockpit. Die geeft een dynamisch gevoel met zijn sportieve stuurtje en bovenliggende tellers. Behalve retro-achtige stofjes vind je bij de middenconsole zes toetsen – toggle switches – die je kunt instellen zodat jouw favoriete functies altijd binnen handbereik zijn. Qua infotainment loopt Peugeot niet voorop; het grote 10-inch aanraakscherm is niet de handigste in zijn soort. Muziekliefhebbers zullen gaan voor de – optioneel verkrijgbare – premium geluidsinstallatie van Focal.

peugeot-3008-interieur peugeot-3008-seats

Veiligheid

Een goede gezinsauto biedt veel actieve en passieve veiligheidssystemen. Daarin stelt de Peugeot 3008 niet teleur. Hij scoort goed op het vlak van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn er niet alleen voldoende airbags aanwezig, maar krijgt de auto ook standaard een (op camera gebaseerde) noodremassistent en een rijstrookwaarschuwing mee. Daardoor haalde de auto bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests een topscore van vijf op vijf sterren.

Onder de standaard veiligheids- en rijhulpsystemen zijn onder meer verkeersbordherkenning, noodstopassistent, snelheidsadviesfunctie, rijstrookassistent, dodehoekbewaking, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control met stopfunctie en Park Assist.

Alternatieven

Zoek je een compacte SUV, dan zijn er talloze merken en modellen waar je uit kunt kiezen. Volop alternatieven dus. Zo krijgt de Peugeot 3008 al meer dan genoeg concurrentie uit eigen huis. Peugeot maakt onderdeel uit van het Stellantis-concern, waar ook merken als Citroën en Opel bij horen. De Citroën C5 Aircross en de Opel Grandland delen veel techniek met de Peugeot en zijn ook competitief geprijsd ten opzichte van de 3008. Ook de DS 7 gebruikt hetzelfde platform, maar die is wat luxueuzer en dus duurder.

Verder kun je ook een Volkswagen Tiguan overwegen, of een beter betaalbaar alternatief uit de VW-groep, zoals de Skoda Karoq. Fiat biedt in dit segment de 500X aan, terwijl Jeep met de Compass een alternatief in huis heeft. Hyundai heeft de Tucson, Ford maakt de Kuga als geloofwaardige concurrent. Je merkt het al: keuze genoeg.

FAQ

Is de Peugeot 3008 er ook als hybride?
Zowel de eerste als de huidige tweede generatie Peugeot 3008 is ook leverbaar (of leverbaar geweest) met een hybride aandrijflijn. Je kunt kiezen tussen de HYbrid 180 met 180 pk, de HYbrid 225 met 225 of de krachtigste HYbrid4 300 met – je raadt het al – 300 pk systeemvermogen. Die laatste heeft een extra elektromotor op de achteras en is tevens de enige versie met (optionele) vierwielaandrijving.
Hoe ver kom je in elektrische modus met een hybride Peugeot 3008?
Peugeot belooft maximaal 59 kilometer aan puur elektrische actieradius (WLTP). Alle hybride varianten zijn voorzien van een 13,2 kWh batterij. Plug-in hybride betekent dat je de accu kunt opladen via de stekker bij het dichtstbijzijnde laadpunt. Snelladen is geen optie, dus reken op ruim een half uur voordat je accupakket opgeladen is van 20 naar 80 procent van de capaciteit.
Wat kost de nieuwe Peugeot 3008?
Een tweedehands exemplaar van de Peugeot 3008 uit de huidige generatie kost vanaf zo’n 18.000 euro. Zoek je een jongere uitvoering van na de facelift (2021), dan kun je rekenen op prijzen vanaf 26.000 euro. Vanwege de populariteit van elektrische auto’s moet je minstens 30.000 euro op zak hebben voor een hybride 3008 van de huidige generatie.

Beoordelingen voor Peugeot 3008

13 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Meer links