Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-bipper-front

Peugeot Bipper

1 / 3
peugeot-bipper-front
peugeot-bipper-side
peugeot-bipper-back

Sterke punten

  • Grote laadruimte
  • Inklapbare passagiersstoel
  • Ideaal voor in de stad

Zwakke punten

  • Onvoldoende veiligheidsvoorzieningen
  • Geen breed motoraanbod
  • Stoterig weggedrag zonder belading

Peugeot Bipper : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot Bipper, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot Bipper: compacte, praktische bedrijfswagen

De Peugeot Bipper is een eenvoudige, compacte bestelwagen voor in de stad. Van 2008 tot 2018 was de Bipper in productie. Hij lijkt op de Citroen Nemo en de Fiat Fiorino, die technisch identiek zijn en op hetzelfde platform staan. De Bipper scoort punten met zijn functionaliteit en gebruiksgemak. Lees meer.

Interesse in een Peugeot Bipper

Peugeot Bipper occasions
Peugeot Bipper nieuwe auto's
Peugeot Bipper dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een grote laadruimte die in de lengte kan worden uitgebreid door de passagiersstoel neer te klappen
  • Betrouwbare dieselmotoren
  • Ideaal voor bestemmingen in de stad dankzij zijn compacte formaat
  • Ook geleverd als personenversie: Peugeot Bipper Teepee
  • Als occasion zeer betaalbaar voor de kleine ondernemer

Technische gegevens

Motorisatie

De Peugeot Bipper was gedurende zijn levensloop verkrijgbaar met één benzinemotor en meerdere dieselmotoren. Het aanvankelijke motorengamma van de Peugeot Bipper bestond uit een 1,4-liter benzinemotor van 75 pk. De 1,4-liter dieselmotor levert 68 pk. Sinds 2010 werd het model uitgerust met een 1,3-liter diesel van 75 pk levert. Later, in 2015, loste de 1.3 BlueHDi met 80 pk die motor af. De kleine bestelwagen is beschikbaar als bedrijfswagen of als personenwagen. In dat laatste geval heet hij Bipper Teepee. De Peugeot Bipper wordt standaard geleverd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Qua transmissies bestond de keuze bij de dieselversie uit zowel een handgeschakelde 5-versnellingsbak als een automatische transmissie

De prestaties van de bovengenoemde motoren maken de Bipper ideaal voor zowel landelijk- als stadsverkeer. Zodra je echter de grens van 100 km/u overschrijdt, wordt inhalen lastig. Op de snelweg is de acceleratie beperkt. De dieselmotor loopt prima. Zelfs bij hoge snelheden merk je maar weinig trillingen op. We moeten ook benadrukken dat de motorgeluiden bij lage toerentallen vrij goed worden gedempt. Ook de benzinemotor van de Bipper levert goede prestaties, maar de diesels zijn in het gebruik net wat prettiger door het extra koppel dat ze bieden.

De versnellingsbak schakelt soepel. Het schakelen zou echter iets nauwkeuriger kunnen, vooral wanneer je sneller schakelt. Dit komt door de zeer lange schakelafstanden. Bovendien is de achteruitversnelling niet duidelijk te onderscheiden van de andere versnellingen en is hij niet beveiligd tegen per ongeluk in de achteruit schakelen. Daarnaast verdient de semi-automaat niet de schoonheidsprijs als het gaat om soepel schakelen.

Afmetingen

De laadruimte van de Peugeot Bipper biedt maar liefst 2.500 liter en kan dankzij zijn vierkante vorm tot tegen het dak volgeladen worden. De bruikbare afmetingen van de kubus bedragen 1,19 x 1,05 x 1,50 meter. De bagageruimte is gemakkelijk toegankelijk via de achterdeuren met zijscharnieren en de schuifdeuren aan de zijkant (tegen meerprijs). Met een hendel kunnen de achterdeuren wijd geopend worden. Ook de laaddrempel is vrij laag, wat de praktische bruikbaarheid van de Peugeot Bipper ten goede komt. Omdat de passagiersstoel in de vloer kan worden neergeklapt, kan je zelfs lange voorwerpen uitstekend vervoeren met de Peugeot Bipper.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Peugeot Bipper
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 3,96 m x 1,71 m x 1,72 m
Wielbasis 2,51 m
Inhoud bagageruimte 2.500 l
Ledig gewicht 1.065 – 1.111 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.680 – 1.750 kg
Cilinderinhoud 1.248 – 1.360 cm3
Vermogen 55 – 59 kW (75 – 80 pk)
Koppel 118 – 200 Nm
Topsnelheid 155 – 162 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,6 – 13,9 sec
Tankinhoud 45 l
Verbruik 3,8 – 6,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 100 – 148 g/km

Varianten

De Peugeot Bipper was er hoofdzakelijk in twee varianten: de Bipper en Bipper Teepee. Die laatste is de personenversie van de Bipper en onder meer te herkennen aan de extra achterste zijruiten, bumpers in de carrosseriekleur en over het geheel een wat luxere aankleding dan de bestelversie. Verder was de Peugeot Bipper leverbaar als XR en XT, waarbij de XT de luxere versie was. Let goed op als je in de markt bent voor een Bipper, want airconditioning was bijvoorbeeld niet standaard op de compacte bestelwagen.

Prijzen

De Peugeot Bipper is nieuw niet meer leverbaar, maar toen hij nog op de markt was varieerden de prijzen van circa 10.000 tot 15.000 euro. Omdat hij nieuw al niet bepaald duur was, zijn de Peugeot Bipper occasionprijzen des te interessanter. Een Peugeot Bipper occasion heb je namelijk al vanaf zo’n 1.000 euro. Dan heb je echter wel een ouder exemplaar met wat meer kilometers op de klok. Voor de meest jonge exemplaren betaal je tot 10.000 euro, maar zelden meer dan dat. Een Peugeot Bipper Teepee occasion zit in dezelfde prijsrange, met een gemiddelde van rond de 5.000 euro. Je hebt dan behoorlijk veel ruimte voor je geld!

Design

Buitenkant

De Peugeot Bipper werd geproduceerd in Turkije door de fabrikant Tofas. Ook de Fiat Fiorino en Citroen Nemo, die qua constructie identiek zijn, werden hier gebouwd. Samen met zijn zustermodellen werd de Peugeot Bipper uitgeroepen tot Van of the Year 2009. De productie van de Bipper eindigde in 2018.

De Peugeot Bipper is qua design niet echt bijzonder te noemen. Hij deelt veel van zijn onderdelen met de eerder aangehaalde Fiat Fiorino en Citroën Nemo en dat geldt ook voor het design. In feite zijn alleen de logo’s en wat kleine details, zoals de vorm van de voorbumper, verschillend. De bestelversie van de Peugeot Bipper heeft een kunststof voor- en achterbumper. De Peugeot Bipper had standaard alleen openslaande achterdeuren, tegen meerprijs kon je hem ook met schuifdeuren krijgen. Dat is tevens een belangrijk punt om op te letten als je gaat zoeken naar een Peugeot Bipper occasion.

Binnenkant

Binnenin de Peugeot Bipper is het ontwerp vrij rechttoe-rechtaan. Zo zitten in het midden eenvoudige draaiknoppen voor de verwarming en zijn er afgezien van de radio weinig bedieningsknoppen in de auto te vinden. Het stuurwiel van de Peugeot Bipper is zowel in de lengte als in de hoogte verstelbaar. Andere onderdelen zoals de versnellingspook, de pedalen en het contactslot zijn zeer ergonomisch geplaatst en ook de eenvoudige instrumenten zijn goed leesbaar. De Peugeot Bipper is uitgerust met controlelampjes voor alle belangrijke functies. De boordcomputer verschaft zelfs informatie over het brandstofverbruik. Omdat de Peugeot Bipper zo eenvoudig is ingericht, duurt het niet lang om ermee vertrouwd te raken.

De ruimte in de Peugeot Bipper is zeer royaal, dat komt voornamelijk door de hoogte van de wagen. Ook het aantal aflegvakken in het interieur, zelfs bovenop het dashboard, zijn zeer praktisch te noemen. De passagiersstoel kan niet versteld worden, in tegenstelling tot de bestuurdersstoel. Mensen tot 1,80 meter kunnen comfortabel plaatsnemen in de Peugeot Bipper.

Veiligheid

De Peugeot Bipper is nooit op zijn veiligheidsvoorzieningen getest door Euro NCAP, maar zijn technisch identieke broertje – de Citroën Nemo – wél. Uit die test, die in 2010 is afgenomen, volgt een matige score van drie sterren. De bescherming van volwassenen en kinderen bij een crash houdt bijvoorbeeld niet over, maar ook de aanwezige veiligheidssystemen zijn ontoereikend. Standaard was bijvoorbeeld alleen ABS inbegrepen, voor ESP moest je bijbetalen. Kortom, aan de huidige veiligheidsmaatstaven zou de Peugeot Bipper absoluut niet meer voldoen.

Alternatieven

Een merkeigen alternatief voor de Peugeot Bipper is de Peugeot Partner. De Peugeot Partner is wat groter dan de Bipper en beschikt tevens over een luxere standaarduitrusting en krachtigere motoren. Als we bij de concurrentie kijken, dan vormen de Opel Combo en de Renault Kangoo een degelijk alternatief voor de Peugeot Bipper. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de eerder aangehaalde Citroën Nemo en Fiat Fiorino, die technisch identiek zijn aan de Peugeot Bipper.

FAQ

Hoeveel kost een Peugeot Bipper?
Nieuw is de Peugeot Bipper niet meer leverbaar, maar als occasion kost hij gemiddeld tussen 1.000 en 10.000 euro, afhankelijk van de leeftijd, kilometerstand en algehele staat.
Is de Peugeot Bipper nog in productie?
Nee, de Peugeot Bipper is in 2018 uit productie gegaan. Peugeot heeft nooit een opvolger voor het model op de markt gebracht.
Hoe groot is de laadruimte van de Peugeot Bipper?
De laadruimte van de Peugeot Bipper is groot genoeg om 2.500 liter aan bagage mee te kunnen nemen.

Beoordelingen voor Peugeot Bipper

1 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Meer links