Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-banner-l-01.jpg

Peugeot SUV

Peugeot SUV

Peugeot staat bekend als maker van aantrekkelijke, relatief betaalbare en comfortabele personenauto’s. Ook de Fransen merken de toegenomen vraag van autokopers naar SUV’s. Daarom bouwt Peugeot tegenwoordig SUV’s met een aansprekend eigen karakter en moderne technologie.

Highlights: SUV’s van Peugeot

  • Stijlvol en eigentijds design: Peugeot heeft een reputatie opgebouwd met stoere en toch elegante middelgrote SUV’s, die een breed publiek trekken.
  • Geavanceerde technologie: met de kenmerkende i-Cockpit, hoogwaardige interieurs en moderne rijhulpsystemen en veiligheidstechnologie.
  • Efficiënte en sterke motoren: krachtige en toch compacte turbomotoren én elektrische aandrijflijnen.

Welke versies/modellen van Peugeot zijn als SUV leverbaar?

Modellen en uitvoeringen

Het Franse merk, dat in 1896 werd opgericht, is misschien één van de oudste nog bestaande automerken. Opmerkelijk genoeg was Peugeot in de beginjaren nog geen autofabrikant, maar een metaalgieterij waar onder meer koffiemolens, lintzagen, veren, parapluframes, brommers en fietsen vervaardigd werden.

Peugeot is in de afgelopen jaren meer en meer in gaan spelen op de vraag naar SUV’s en crossovers. De Fransen vonden de oplossing in Japan: de Mitsubishi Outlander werd omgetoverd tot 4007, de eerste SUV van Peugeot. Daarna sloeg het merk zelfstandig de hand aan de ploeg met eigen, onderscheidende modellen.

Handig daarbij is dat Peugeot tegenwoordig onderdeel uitmaakt van het grote Stellantis-concern. Dat betekent dat veel van de techniek van de huidige modellen wordt uitgewisseld met zustermodellen van Citroën, Opel en DS. Veel modellen maken tegenwoordig gebruik van hybride of zelfs volledig elektrische aandrijflijnen en dat past helemaal bij deze tijd!

Een echte SUV combineert de belangrijkste eigenschappen van twee verschillende autotypes: die van een luxe personenauto en van een terreinwagen. De gemiddelde SUV heeft een aanzienlijk laadvermogen en veel ruimte voor de inzittenden. In veruit de meeste gevallen worden deze eigenschappen gecombineerd met vierwielaandrijving.

De meeste van de huidige SUV’s worden meestal ingezet als grote, stoere gezinsauto. Die hebben dan met name voorwielaandrijving, komen zelden tot nooit op echt ruw terrein of zijn zelfs totaal ongeschikt om op het onverharde te rijden. Dat geldt in hoge mate ook voor de SUV’s van Peugeot.

Tegenwoordig staan er drie SUV’s en een crossover in het gamma van Peugeot. Laten we verder inzoomen op de SUV modellen van Peugeot die in recente jaren op de markt zijn verschenen:

Peugeot 2008

De Peugeot 2008 is een compacte SUV met een gedurfd design en moderne technologie. De 2008 staat op hetzelfde platform als de Peugeot 208, maar biedt meer ruimte voor zowel de inzittenden als hun bagage. In 2019 verscheen de tweede en huidige generatie 2008, ook leverbaar als elektrische e-2008. Het huidige ontwerp is typisch voor het moderne Peugeot. Vooral de ‘slagtanden’ aan de voorkant als led-dagrijverlichting zijn een opvallend detail.

Er is keuze uit verschillende PureTech driecilinder benzinemotoren en efficiënte BlueHDi diesels. Belangrijker echter is de elektrische Peugeot e-2008, met een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. Een batterijpakket met een capaciteit van 50 kWh maakt dat de e-2008 een actieradius van maximaal 320 kilometer heeft. Na een opfrisbeurt in 2023 kreeg de e-2008 een krachtigere elektromotor 115 kW (156 pk), een groter batterijpakket van 54 kWh en een rijbereik tot 406 kilometer op één batterijlading.

Peugeot 3008

Waar de eerste generatie Peugeot 3008 nog schommelde tussen een SUV en een MPV is de nieuwe 3008 een aanlokkelijke SUV met een scherp design. Het is een comfortabele Franse gezinsauto met een stijlvol interieur. Als plug-in hybride is hij zuinig en duurzaam verantwoord.

De tweede generatie Peugeot 3008, die in 2017 het levenslicht zag, is een veel modernere auto. Niet alleen qua uiterlijk, maar vooral ook qua techniek. Ook deze SUV kreeg de 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor met 130 pk. Sterk genoeg voor dagelijks gebruik, maar klein en dus relatief zuinig. Populair zijn vooral de hybride versies: de HYbrid 180 met een systeemvermogen van in totaal 180 pk, de HYbrid 225 met 225 pk of de sterkste HYbrid4 300 met 300 pk. Peugeot belooft maximaal 59 kilometer aan puur elektrische actieradius (WLTP). Later volgt ook een volledig elektrische e-3008.

Ook deze Peugeot 3008 heeft een zeer moderne en hoogwaardige cockpit, met de laatste versie van de i-Cockpit. Die geeft een dynamisch gevoel met zijn sportieve stuurtje en bovenliggende tellers. De auto scoort goed op het gebied van botsveiligheid en rijhulpsystemen.

Peugeot 408

In de groeiende SUV-markt zijn er ook talloze modellen met een schuin aflopende coupé-daklijn. Daar heeft Peugeot er tegenwoordig ook eentje van: de Peugeot 408 is volgens de Fransen namelijk een 'fastback met een wat hoger koetswerk'. Dat geeft hem een heel aparte, stoere en avontuurlijke uitstraling, waarbij vorm boven functie staat.

Toch is de Peugeot 408 behoorlijk ruim, grotendeels te danken aan de langere wielbasis. Natuurlijk leveren de achterste passagiers wel wat hoofdruimte in dankzij die schuin aflopende daklijn. Verder is het in de Peugeot 408 een feest van herkenning, want hij heeft hetzelfde hoogwaardige interieur als de 308. Ook hier tref je dus de nieuwste ‘i-Cockpit’, met het kleine stuurwiel en een 10-inch infotainmentscherm.

Peugeot levert de 408 met de bekende Puretech benzinemotoren, maar ook is de auto er in twee plug-in hybride varianten. Een 1,6-liter turboviercilinder in combinatie met een elektromotor, in de Hybrid 180 goed voor in totaal 133 kW (180 pk) en bij de Hybrid 225 – de naam zegt het al – zelfs 165 kW (225 pk). Zoek je een diesel of een uitvoering met handgeschakelde versnellingsbak? Helaas, die levert Peugeot niet in de 408.

Peugeot 4007 (2007-2011)

De Peugeot 4007 is misschien wel de minst Franse Peugeot. Hij is namelijk een kloon van de Mitsubishi Outlander uit 2006. Om toch te kunnen voldoen aan de plotselinge vraag naar SUV’s bouwde Peugeot deze Mitsubishi razendsnel om tot 4007 en zo ontstond de eerste moderne SUV van het Franse merk. Op deze manier kwam Citroen met de C-Crosser op de markt.

De 4007 is geleverd tussen 2007 en 2011 met 2,4-liter viercilinder benzinemotoren van Mitsubishi. Ook waren er Franse 2,2-liter HDi-dieselmotoren. Kies je voor de benzinemotor, dan moet je ook accepteren dat dit gepaard gaat met een relatief hoog brandstofverbruik. Gek voor een SUV: er was geen vierwielaandrijving verkrijgbaar. Dat verklapt iets over de terreinwaardigheid van deze auto.

Qua design is de Peugeot vooral van de voorkant nog redelijk herkenbaar als Peugeot. De Fransen hebben geprobeerd om de robuuste off-road look te combineren met elegant design. Of dat gelukt is, daarover zijn de meningen verdeeld. Wel dragen de zijdelingse treeplanken, de grote radiatorroosters en moderne lichtsignatuur bij aan de ruige uitstraling van de Peugeot 4007.

Binnenin de 4007 heeft Peugeot weinig veranderd aan deze ‘Japanse’ SUV. Ja, er zijn iets andere bekledingsstoffen en natuurlijk een eigen logo op het stuur. Maar dat is het dan ook wel. De veiligheidsuitrusting is op orde en het ruimte-aanbod is zeer redelijk te noemen. De achterbank op de derde rij is handig, maar alleen geschikt voor kinderen.

Peugeot 4008 (2012-2017)

Net als de 4007 is de Peugeot 4008 een SUV-kloon met duidelijk Japanse invloeden. Technisch is deze compacte SUV identiek aan de Mitsubishi ASX. Daarmee is deze Peugeot vergelijkbaar met de Citroen C4 Aircross, die in dezelfde periode verscheen. Bijzonder voor de Peugeot 4008 is dat deze auto officieel nooit in Nederland geleverd is. Hij werd dan ook slechts mondjesmaat verkocht en als occasionkoper zul je je geluk moeten beproeven via Europese import- en internationale verkoopkanalen.

Motorisch is er keuze uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 86 kW (117 pk) of een 1,6-liter turbodiesel met 84 kW (114 pk) en 270 Nm trekkracht. De benzine is er alleen met voorwielaandrijving; de diesels waren optioneel leverbaar met vierwielaandrijving. Wie met de caravan op stap wil, zal concessies moeten doen: het toegestane trekvermogen blijft steken op 1.300 kg, teleurstellend voor SUV-begrippen.

Onderscheidend voor de 4008 is dat hij voornamelijk in luxe uitvoeringen verkocht werd. Dat betekent veel luxe aan boord, zoals een optioneel panoramadak, parkeerhulp, achteruitrijcamera en veel veiligheidssystemen.

Peugeot 5008

Waar de eerste generatie Peugeot 5008 nog een ‘familiebusje’ was, maakt de tweede generatie Peugeot 5008 indruk als stoere SUV. Een stijlvolle zevenzitter met Frans comfort, praktisch gebruiksgemak en tal van assistentiesystemen. Deze complete gezinsauto is veelzijdig en relatief betaalbaar, maar niet onfeilbaar.

De 5008 is sinds 2017 geleverd met zuinige en sterke HDI-dieselmotoren, handig voor echte kilometervreters. Veel populairder is echter de 1,2-liter PureTech driecilinder turbobenzinemotor met 96 of 100 kW (130 of 136 pk). Sterk genoeg voor dagelijks gebruik, maar klein en dus relatief zuinig. Ook de 1,6-liter THP-motoren met 121 of 133 kW (165 en 180 pk) waren enige tijd leverbaar in deze generatie 5008. Die motoren staan echter niet als zeer betrouwbaar bekend.

De benzinemotoren worden geleidelijk vervangen door mild hybride aandrijflijnen. De Hybrid 136 e-DCS6 bestaat uit een driecilinder benzinemotor, gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling en daarin zit een kleine elektromotor geïntegreerd. In tegenstelling tot de 3008 en 408 is er nog geen volledig elektrische versie aangekondigd.

Qua afmetingen, veiligheidsuitrusting en luxe aan boord loopt de Peugeot 5008 keurig in de pas met concurrerende SUV’s in zijn klasse. Peugeot geeft de nieuwste 5008 een aanzienlijke standaarduitrusting mee. Denk bijvoorbeeld aan LED-koplampen, Apple CarPlay/Android Auto, automatische airconditioning en elektrische parkeerrem met Hill Start Assist. Dat de auto leverbaar is als vijf- of zevenzitter maakt hem extra interessant voor grotere gezinnen.

Wat kost een SUV van Peugeot?

Nieuwprijzen

Peugeot is relatief laat begonnen met het uitbrengen van SUV’s. Nu is het merk op stoom en bouwen de Fransen voornamelijk crossovers en SUV’s, ook met hybride en elektrische aandrijving.

Ook al is Peugeot relatief toegankelijk geprijsd, toch moet je wel wat geld meenemen voor een nieuwe SUV van het Franse merk. De goedkoopste SUV van Peugeot is de 2008 met prijzen vanaf 30.920 euro. De duurste SUV van Peugeot is de 5008, die minstens 42.570 euro kost. Voor de mild hybrid aandrijflijn vraagt Peugeot een meerprijs van bijna 3.000 euro.

Wil je een plug-in hybride SUV van Peugeot? Dan beginnen de prijzen bij 46.170 euro voor de Peugeot 408 HYbrid180; de 3008 met dezelfde HYbrid180-aandrijflijn kost minstens 46.680 euro. Een SUV van Peugeot waarin je volledig elektrisch kan rijden, dat feest begint bij de nieuwe e-2008 met een vanafprijs van 38.970 euro.

Prijzen voor een SUV van Peugeot als occasion

Wil je een gebruikte SUV van Peugeot? Wie een occasion zoekt, kan al met veel minder budget slagen. Gunstig geprijsde exemplaren zijn er vanaf ongeveer 6.000 euro. Dat zijn echter oudere versies van de 2008 en de 4007, voorzien van onzuinige benzinemotoren of diesels met hoge kilometerstanden.

Met een iets hoger budget koop je een moderne SUV met sluitende onderhoudshistorie. Wat dacht je van een 2008 of 3008? Die beginnen bij 12.000 of 15.000 euro. Ook waardevast zijn de hybride versies van de 3008, 408 en 5008, die minstens 30 mille moeten opbrengen. Die zijn populair en pas recent verschenen, dus hebben ze het meeste van hun waarde behouden.

Voor een volledig elektrisch aangedreven versie van bijvoorbeeld de e-2008 zul je meer geduld of een ruimer budget moeten hebben. De goedkoopste exemplaren staan vanaf 26 mille te wachten op een nieuwe eigenaar.

Veelgestelde vragen

Wat kost een SUV van Peugeot?
Peugeot is **relatief toegankelijk geprijsd**, maar je moet desalniettemin flink wat geld meenemen voor een nieuwe SUV van het Franse merk. De goedkoopste SUV van Peugeot is de 2008 met prijzen vanaf 30.920 euro. De duurste SUV van Peugeot is de 5008, die minstens 42.570 euro kost.
Hoeveel betaal je voor een hybride of elektrische SUV van Peugeot?
Wil je een **plug-in hybride SUV** van Peugeot? Dat begint bij 46.170 euro voor de Peugeot 408 HYbrid180; de 3008 met dezelfde HYbrid180-aandrijflijn kost minstens 46.680 euro. Een SUV van Peugeot waarin je volledig elektrisch kan rijden, dat kan met de **nieuwe e-2008** met een vanafprijs van 38.970 euro. **Hybride en elektrische occasions** zijn schaars en populair, dus reken op ten minste 30.000 euro.
Kost een elektrisch aangedreven SUV van Peugeot meer dan de benzineversie?
Daar lijkt het wel op. Een 3008 met benzinemotor kost **vanaf 41.470 euro**. Vergelijk dat met de hybride versies en het verschil wordt duidelijk: voor de mild hybrid aandrijflijn in de 3008 vraagt Peugeot een meerprijs van bijna 3.000 euro; de goedkoopste plug-in hybride kost zelfs zo’n 5.000 euro meer dan de versie met benzinemotor.

Meer links