Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-914-front

Porsche 914

1 / 3
porsche-914-front
porsche-914-side
porsche-914-back

Sterke punten

  • Betrouwbare techniek
  • Uitstekende wegligging door grote wielbasis, laag gewicht en middenmotor
  • Het is – hoe je het ook went of keert - een Porsche

Zwakke punten

  • Carrosserie onderhevig aan roest
  • Versnellingsbak schakelt niet altijd even soepel.
  • Het is – hoe je het went of keert – ook een Volkswagen

Porsche 914 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 914, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 914: de Volkswagen-Porsche

De Porsche 914 is in samenwerking met Volkswagen tot stand gekomen. Eind jaren 60 zocht Volkswagen namelijk een opvolger voor de Karmann Ghia en Porsche zocht een instapmodel, dat onder de 911 moest komen te staan. In Duitsland heeft het model de bijnaam “VoPo”: Volksporsche. Lees meer.

Interesse in een Porsche 914

Porsche 914 occasions
Porsche 914 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een echte rijdersauto
  • Toegankelijke mechaniek laat zelf sleutelen toe
  • Modellen zijn in overvloed te vinden

Technische gegevens

Motorisatie

In september 1969 onthulden Volkswagen en Porsche de Porsche 914. Het is een sportieve tweezitter met een targadak en een middenmotor. Het model is voortgekomen uit een samenwerking tussen Ferry Porsche en de toenmalige VW-baas Heinrich Nordhoff. Er zijn twee versies: de 914/4 en 914/6. De ‘4’ staat ook bekend als de Volkswagen-Porsche 914. Bij de introductie werd de 914 geleverd met twee motoropties: de 1,7-liter viercilinder boxermotor van Volkswagen (80 pk) en de 2,0-liter zescilinder boxermotor van Porsche, afkomstig uit de 911T (110 pk).

De 914/4 – de Volkswagen-Porsche met de Volkswagen-motor - bereikte een topsnelheid van 177 km/u en accelereerde van 0 naar 100 km/u in dertien seconden. De 914/6 haalde een snelheid van 201 km/u en sprintte naar 100 km/u in 9,9 seconden. Vanwege het aanzienlijke prijsverschil en de associatie met Volkswagen verkocht de Porsche niet zo goed als verwacht. Eind 1972 werd de Porsche-motor in de 914/6 daarom vervangen door een tweeliter VW-motor (100 pk), waardoor ze hem goedkoper in de markt konden zetten. De 1,7-liter VW-motor werd vervangen door een 1,8-liter motor (85 pk). De Porsche 914/6 rolde van de band in de Porschefabriek te Zuffenhausen. In Osnabrück werd de Volkswagen-Porsche 914/4 gebouwd door Karmann. Uiteindelijk zijn er 115.631 viercilinders en 3.353 zescilinders verkocht.

Afmetingen

De Porsche 914 is 3,98 meter lang en 1,65 meter breed. De hoogte varieerde tussen 1,23 en 1,24 meter. Opmerkelijk is de wielbasis van 2,45 meter, die aanzienlijk is in vergelijking met de totale lengte van de auto. Hierdoor staan de wielen dicht op de hoeken, wat, in combinatie met de middenmotor, zorgt voor een uitstekende balans. Dat maakt de auto tot een echte rijdersauto. Het leeggewicht schommelt tussen de 950 en 980 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij.

Porsche 914/4
Marktintroductie 1969
Lengte x breedte x hoogte 3,98 m, 1,65 m, 1,24 m
Wielbasis 2,45 m
Inhoud bagageruimte N.b.
Ledig gewicht 980 kg
Toelaatbaar totaalgewicht N.b.
Cilinderinhoud 1.700 cm³
Vermogen 58 kW (80 pk)
Koppel N.b.
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,0 s
Tankinhoud N.b.
Verbruik N.b.
CO₂-uitstoot N.b.

Varianten

Bij de aftrap van de 914-lineup was er de 914/4 met een 1,7-liter VW-motor, terwijl de 914/6 pronkte met een krachtige 2,0-liter Porsche-motor. Beide hadden een glasvezelversterkt kunststof dak, chique verchroomde bumpers, voorzien van verzonken, ronde lampen, en een opvallend goudgekleurd logo op de achterklep. In 1973 kreeg de Volkswagen-versie een upgrade met een geanodiseerd logo en stijlvolle matzwarte bumpers. De Porsche-versie – met 2,0-liter zescilinder -kreeg als optie bredere wielkuipen.

Vanaf 1973 onderging de tweeliter zescilinder van de 914/6 een transformatie naar een viercilinder. Deze motor was gebaseerd op de 1,7-liter motor. Het jaar daarop, in 1974, onderging de 1,7-liter uit de 914/4 een upgrade naar een krachtige 1,8-liter motor. Beide modellen namen afscheid van hun verchroomde bumpers en verwelkomden in plaats daarvan stoere matzwarte bumpers. Rond het modeljaar 1975 maakten deze plaats voor zwarte veiligheidsbumpers met strakke, verzonken rechthoekige lampen.

Prijzen

Ondanks dat sommige Porsche-fans de 914 niet direct beschouwen als een 'echte' Porsche, heeft ook dit Porsche-model de afgelopen jaren aanzienlijk aan waarde gewonnen. Voor een 914 ben je minimaal 10.000 euro kwijt. Voor een exemplaar in een zeer nette staat tel je al snel 20.000 euro neer. Prijzen lopen op tot 35.000 euro. Prijzen voor de 2,0-liter zescilinder liggen soms veel hoger, omdat dit model een stuk zeldzamer is. Prijzen van 50.000 euro over hoger zijn niet uitgesloten.

Design

Buitenkant

De 914 is een coupé, targa en cabriolet tegelijkertijd. Hoewel de wagen werd gelanceerd in een drukbezet segment van de automarkt, is de 914 door zijn karakteristieke design nog steeds een auto waar veel over gesproken wordt. De lange wielbasis zorgt voor korte overhang voor en achter. De koplampen, het verwijderbare dakpaneel van met glasvezel versterkte kunststof en de brede rolbar zijn ook opvallende kenmerken. En laten we de levendige kleuren uit de jaren zeventig niet vergeten waarmee de carrosserie pronkte: Canary Yellow, Marathon, Ancona Blue, Signal Orange, Irish Green, en ga zo maar door. Een interessant detail is de dubbele bagageruimte voor- en achterin, mogelijk gemaakt door de middenmotor. Als je echter van open rijden houdt, is het handig om de ruimte achterin vrij te houden voor het opbergen van het targadak.

Binnenkant

Het interieur van de 914 was in de eerste versie behoorlijk Spartaans. De materialen zijn in orde, maar er zijn weinig luxeopties. De stoelen zijn slecht verstelbaar. Ze zitten wel lekker, maar de instap is extreem laag. Het stuur heeft duidelijke Karmann invloeden. Afhankelijk van het type word je ook verwelkomd door een Karmann-logo.

Veiligheid

De 914 is inmiddels een klassieker. Of oneerbiedig gezegd: het is een oude auto. De veiligheidsstandaarden van deze auto vallen dan ook ver achter bij hedendaagse Porsches, waarin alle innovaties op het gebied van crashveiligheid en rijhulpsystemen van de afgelopen decennia zijn geïntegreerd. Dit is natuurlijk het grote nadeel van auto’s uit de generatie van de 914, ongeacht of het Porsche of een ander merk is. Geen van allen kunnen ze concurreren met moderne auto’s op het gebied van veiligheid. Hou daar dus rekening mee mocht je een aankoop overwegen.

Alternatieven

Eind jaren 60, begin jaren 70 was de markt van tweezitter sportwagens best drukbevolkt; de Fiat Spider 124, Opel GT1900, MGB en Lancia Fulvia Coupé waren allemaal sportieve auto’s die rijplezier voorop stelden. De Matra 530 is het enige vergelijkbaar model met een middenmotor. Vergeleken met de Porsche 914, is de Matra best prijzig. Je bent al snel 20.000 euro kwijt. Het model biedt wel de rijsensatie die het dichtste aanleunt tegen die van de 914.

FAQ

Wat kost een Porsche 914?
De Porsche 914 is gebruikt te vinden vanaf zo’n 10.000 euro. Varianten met een zescilinder zijn aanzienlijk duurder.
Hoe snel is de Porsche 914?
De 914/4 topt af op 177 km/u en sprint naar de 100 km/u in dertien seconden. De 914/6 loopt 201 km/u en sprint naar 100 km/u in 9,9 seconden.
Wat maakt de 914 zo bijzonder?
Het is een product van een samenwerking tussen Volkswagen en Porsche. In Duitsland wordt het model dan ook de VoPo genoemd: Volksporsche
Welke 914 moet ik kiezen?
Wij raden de 1,8- of 2,0-liter aan. De 1,7-liter motor mist vermogen. Let wel op dat je geen Amerikaans model koopt, aangezien deze motoren werden geknepen om de emissienormen te respecteren.