Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-928-front

Porsche 928

1 / 3
porsche-928-front
porsche-928-side
porsche-928-back

Sterke punten

  • Sportieve maar comfortabele rijervaring
  • Hoog luxeniveau
  • Stevig vermogen

Zwakke punten

  • Geen 911
  • Hoog benzineverbruik
  • Weinig binnenruimte

Porsche 928 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 928, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 928: Het model die de 911 moest doen vergeten

De Porsche 928 is een vierzits sportauto van de Duitse autofabrikant Porsche. De eerste generatie kwam in 1977 op de markt. In 1995 ging het model uit productie. Porsche had grote plannen voor het model. Het merk zag de 928 namelijk als de opvolger van de 911. Het model had een bescheiden succes. Er zijn er ruim 60.000 gebouwd. Lees meer.

Interesse in een Porsche 928

Porsche 928 occasions
Porsche 928 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een Porsche met een relatief betaalbare prijs
  • Tot 350 pk met de topmotorversie
  • Relatief laag gewicht en achterwielaandrijving zorgen voor een sportieve rijervaring

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche 928 is de eerste coupé die werd gebouwd met een V8-motor op de vooras. De aandrijving en het differentieel zijn op de achteras gemonteerd. Dit ontwerp van de transmissie zorgt voor een evenwichtige gewichtsverdeling.

Tijdens de productieperiode werden de prestaties van het voertuig verschillende keren aangepast. Er zijn motorvarianten met een cilinderinhoud van 4,5 liter tot 5,4 liter, die goed zijn voor 176 kW (240 pk) tot 257 kW (350 pk) vermogen. Alle motoren zijn zeer krachtig en hoogtoerig. Dankzij de ligging van de motor en achterwielaandrijving beschikken alle Porsche 928-voertuigen over uitstekende rijeigenschappen.

Het brandstofverbruik van de Porsche 928 is echter immens, zelfs voor een sportwagen. Ter vergelijking: een nieuwe Porsche 911 verbruikt ongeveer 8 tot 13 liter brandstof per 100 kilometer - de 928 tot 20,7 liter per 100 kilometer. De 928 is dus dorstig!

Afmetingen

Typisch voor een sportwagen is de Porsche 928 ontworpen met een lage voertuighoogte. De hoogte bedraagt slechts 1,28 meter. De lengte is 4,44 meter en de 928 is 1,83 meter breed. Daarom vereist het instappen een zekere flexibiliteit van de bestuurder en de passagier. De bodemvrijheid is ook relatief laag. Met 12,5 centimeter lucht tussen de grond en het voertuig, moeten de wegomstandigheden goed in de gaten worden gehouden. Zelfs kleine hobbels kunnen de auto flink uit balans brengen.

De bagageruimte is gemakkelijk toegankelijk en kan met een druk op de knop van binnenuit worden geopend. In latere modellen, zoals de 928 GTS, gebeurt dit ook elektrisch via de centrale afstandsbediening. De grootte van de bagageruimte is typisch voor een Porsche. Met een volume van 200 liter passen er niet meer dan twee grote tassen in. De rugleuning kan desgewenst naar voren klappen, zodat de bergruimte wordt verdubbeld.

De belangrijkste specificaties op een rij. In het voorbeeld gebruiken we de 928 GTS

Porsche 928 GTS
Marktintroductie 1992
Lengte x breedte x hoogte 4,44 m x 1,83 m x 1,28 m
Wielbasis 2,50 m
Inhoud bagageruimte 200 l
Ledig gewicht 1.632 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960 kg
Cilinderinhoud 5.396 cm³
Vermogen 257 kW (350 pk)
Koppel 500 Nm
Topsnelheid 275 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,7 s
Tankinhoud 86 l
Verbruik 13,5 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Porsche 928 werd vanaf het begin gepland en uiteindelijk gebouwd als een "Gran Turismo". De Porsche 928 moest niet alleen gericht zijn op sportiviteit, maar ook comfortabel zijn voor de bestuurder tijdens lange reizen. De 928 was gepland als topmodel en moest de Porsche 911 vervangen. Dat lukte niet. De 911 is nog steeds in productie, iets wat niet gezegd kan worden over de 928.

Naast de standaard Porsche 928 coupé werden vanaf 1979 nog vier andere varianten gebouwd:

  • Vanaf 1979 - Porsche 928 S: Het vermogen werd verhoogd van 240 pk tot een volle 300 pk, waardoor de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,6 seconden mogelijk werd. De buitenspiegels werden elektrisch verstelbaar en de velgen kregen een ander uiterlijk. Spoilers werden toegevoegd aan de voor- en achterzijde. De krachtige Porsche 928 S bewees dat hij het 24 uur volhield bij een gemiddelde snelheid van 250 km/u op een high-speed testcircuit gedurende dan 6.000 kilometer.

  • Vanaf 1987 - Porsche 928 S4: Met dit voertuig werd de Porsche 928 S opnieuw aanzienlijk verbeterd. Het vermogen werd opgevoerd tot 320 pk voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden. Elektronische cruise control behoorde tot de standaarduitrusting. De rijstabiliteit werd vanaf 1990 aanzienlijk verbeterd door een elektronisch geregeld sperdifferentieel. De productie werd gestaakt in 1991.

  • Vanaf 1989 - Porsche 928 GT: Bij de productie van de Gran Turismo lag de nadruk opnieuw op sportiviteit. Alle vernieuwingen van de S4 werden overgenomen en het vermogen werd met nog eens 10 pk verhoogd. Maar ook hier werd de productie in 1991 gestaakt.

  • Vanaf 1992 - Porsche 928 GTS: Dit model verving de Porsche 928 S4 en GT. De 5,4-liter motor had een vermogen van 350 pk. De topsnelheid was een sportieve 275 km/u. Dit model bleef vrijwel ongewijzigd tot het einde van de productie in 1995.

Ook werden diverse speciale modellen gepresenteerd:

  • Vierzitter (Porsche 942): Deze auto werd gepland in 1984 en op 19 september van dat jaar aan Ferry Porsche gepresenteerd voor zijn 75e verjaardag. Door diverse gebreken bleef de volwaardige vierzitter echter eenmalig. Later werd nog een poging gedaan om een 928 met vier volwaardige zitplaatsen te ontwerpen, maar ook deze twee prototypes werden niet in serie geproduceerd. Toch kunnen deze voertuigen worden beschouwd als de voorouders van de huidige Porsche Panamera.

  • Stationwagen: Het tuningbedrijf Artz uit Hannover ontwikkelde in 1983 een tweedeurs stationwagenversie van de 928, die de Porsche 928 S Break werd gedoopt. De technologie werd overgenomen van de 928. Artz veranderde echter de carrosserie zodat het dak nu horizontaal was, de C-stijl steiler en de achterste zijruiten breder.

  • Open versies: In de jaren tachtig boden veel ombouwers cabrioletversies van de oorspronkelijke coupé aan. Zo was de 928 verkrijgbaar met een stoffen of tarra dak.

Prijzen

Met een prijskaartje van omgerekend bijna 40.000 euro was de Porsche 928 destijds allesbehalve goedkoop. Ook als occasion is de 928 niet goedkoop. Vooral goed onderhouden modellen in originele staat zijn prijzig. Prijzen beginnen bij 10.000 euro voor een goed gebruikt model. Een keurig onderhouden model uit de jaren 90 is er vanaf zo’n 40.000 tot 50.000 euro. Uitschieters naar 70.000 euro zijn niet ongebruikelijk.

Design

Buitenkant

Het interieur van de Porsche 928 is – net als het exterieur – afwijkend van de 911. Er waren geen hoeken en randen meer, maar veel rondingen. Cockpit, middenconsole en deurbekleding lijken uit één stuk te zijn, want alle onderdelen lopen in elkaar over.

Het stuurwiel kan in hoogte worden versteld, zodat bestuurders van elke omvang de Porsche veilig kunnen besturen. De belangrijke instrumenten bevinden zich achter het stuurwiel. Bij sommige modellen is de motorkap echter erg hoog. In de verlaagde sportwagen heeft de bestuurder daarom niet altijd goed zicht op het verkeer voor hem van dichtbij.

De stoelen zijn sportief, maar toch comfortabel. Ze zijn echter slecht verstelbaar. Lange autoritten zijn niettemin zeer ontspannend en niet vermoeiend. Airconditioning was een optie. De ingebouwde verwarming werkt zeer goed en brengt het interieur van het voertuig snel op de gewenste temperatuur.

De ruimte voorin is voldoende voor de bestuurder en voorpassagier. Achterin de auto kunnen volwassenen niet ontspannen zitten, omdat de ruimte te klein is. Voor kleine kinderen is de achterbank echter ideaal.

Veiligheid

Het ontwerp van de achteras van de 928 was de grootste verandering op het gebied van veiligheid ten opzichte van de 911. De installatie van een dubbele wishbone-ophanging (ook wel Weissach-as genoemd) kon worden gelijkgesteld met achterwielbesturing. Hierdoor kan de Porsche 928 gecontroleerd worden bestuurd, zelfs bij moeilijke wegomstandigheden.

De afgeplatte voorkant zorgt ervoor dat het risico op letsel bij een ongeval met een voetganger minimaal is. Verder zijn er reflectoren aan de binnenkant van de deuren om het achteropkomende verkeer te waarschuwen wanneer ze open zijn. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd en beschermen personen tot 1,85 meter lang.

Alternatieven

De Porsche 944 kan worden gezien als een alternatief voor de Porsche 928. Qua prestaties kan dit model goed meekomen. De prijs van een occasion varieert van 5.000 tot 45.000 euro. De BMW 850 nam het vanaf eind jaren 80 op tegen de Porsche. Ook deze auto was zeer geschikt om lange afstanden op hoge snelheid af te leggen. Een belangrijke concurrent uit Engeland is de Jaguar XJ-S. De Ferrari 400 ging bijna uit productie toen de Porsche 928 op de markt kwam, maar kun je wel als concurrent zien.

FAQ

Hoeveel kost de Porsche 928?
Als occasion is de Porsche 928 verkrijgbaar vanaf 10.000 euro. Voor goed onderhouden modellen met weinig kilometers kan de prijs oplopen tot 70.000 euro.
Hoeveel Porsche 928's werden er geproduceerd?
In totaal werden er 61.000 gebouwd en gedistribueerd.
Hoeveel cilinders heeft een Porsche 928?
Elk model heeft acht cilinders en een cilinderinhoud van 4.474 tot 5.397 cm³.
Wanneer werd de Porsche 928 gebouwd?
De productieperiode lag tussen 1977 en 1995.

Beoordelingen voor Porsche 928

1 Beoordelingen

5,0