Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-944-side

Porsche 944

1 / 3
porsche-944-side
porsche-944-front
porsche-944-back

Sterke punten

  • Klassiek ontwerp met herkenbaarheidswaarde
  • Keuze uit krachtige motoren
  • Zeer gewaardeerd onder verzamelaars

Zwakke punten

  • Zelden in goede staat
  • Dure reparaties
  • Snelle slijtage van banden en remmen

Porsche 944 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 944, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 944: begeerlijk alternatief voor Boxster of 911

Met de Porsche 944 zorgde de Duitse sportwagenfabrikant Porsche in 1981 voor een groot succes. Krachtige motoren, de karakteristieke opklapbare koplampen en het aantrekkelijke koetswerk zorgen tot op de dag van vandaag voor veel vraag en belangstelling bij verzamelaars. Lees meer

Interesse in een Porsche 944

Porsche 944 occasions
Porsche 944 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Klassieke sportwagen uit Duitsland
  • Betrouwbare motoren met solide technologie
  • Aantrekkelijk, klassiek ontwerp vanbinnen en vanbuiten
  • Heel veel rijplezier
  • Verzamelobject voor liefhebbers

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche 944 is geproduceerd van 1981 tot 1991. Het was een door-ontwikkeling van de Porsche 924, een project dat oorspronkelijk begon als een samenwerking met Volkswagen om een sportmodel te produceren. De 944 was echter een significante evolutie ten opzichte van de 924, met substantiële veranderingen in styling en prestaties.

De Porsche 944 was een commercieel succes en hielp Porsche door een financieel moeilijke periode in de jaren tachtig. Het was een van de populairste modellen van Porsche in die tijd. Het model werd geprezen om zijn balans, handling en relatief betaalbare prijs in vergelijking met andere sportauto's van die tijd. De 944 heeft bijgedragen aan de reputatie van Porsche als producent van hoogwaardige, goed rijdende sportauto's en heeft een cultstatus onder autoverzamelaars en liefhebbers.

Natuurlijk zijn de motoren in de Porsche 944 niet meer te vergelijken met die van nu. Toch lieten de krachtige versies vrijwel niets te wensen over. Dat blijkt al uit de basismotor, die in de klassieke 944 wordt gebruikt en maximaal 120 kW (163 pk) levert. Het koppel bedraagt 205 Nm, dus de motor hoeft weinig moeite te doen om de auto in beweging te krijgen. De 0-100-sprint kost slechts 8,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 220 km/u.

In de loop der jaren zijn er veel nieuwe motoren en vermogens bijgekomen. De krachtigste variant wordt gebruikt in de Porsche 944 Turbo S. De 4-cilinder lijnmotor met turbo levert een maximumvermogen van 184 kW (250 pk) en een maximumkoppel van 350 Nm. De rijprestaties zijn nog beter, met een acceleratie naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden en een topsnelheid van 260 km/u.

Alle varianten van de Porsche 944 hebben achterwielaandrijving. Vrijwel alle motorvarianten beschikken over een handgeschakelde vijfbak. De 944 werd aanvankelijk aangedreven door een 2,5-liter viercilinder lijnmotor, die uniek was vanwege de balansasontwerp, waardoor het trillingsniveau aanzienlijk werd verminderd. Latere modellen kregen grotere motoren, waaronder 2,7-liter en 3,0-liter versies.

In januari 1985 werd de Porsche 944 Turbo op de markt gebracht, als het topmodel binnen de 944 serie. Deze versie onderscheidde zich met een aerodynamisch geoptimaliseerde voorbumper die naadloos mistlichten en koplampen integreerde. De karakteristieke zwarte bumperbeschermingen die voorheen te zien waren op de 944-modellen, werden achterwege gelaten. Aan de achterkant was er een diffuser in de kleur van de auto, die bijdroeg aan de aerodynamica. De 2,5 liter turbobenzinemotor had een vermogen van 162 kW (220 pk), maar de Turbo S uitvoering van het jaar 1988 bood zelfs 184 kW (250 pk) door de toepassing van een grotere turbo. In 1989 werd de motor van de standaard 944 Turbo geüpgraded naar de specificaties van de Turbo S en vanaf 1990 kreeg het model een gebogen zwarte spoiler aan de achterkant.

Afmetingen

De afmetingen van de Porsche 944 passen bij de tijdsgeest en zijn typerend voor een kleine en lichte sportwagen. De lengte is 4,2 meter met een breedte van 1,74 meter. Met een hoogte van 1,28 meter is het voertuig vrij laag. Het leeggewicht ligt tussen 1.240 en 1.350 kilogram, afhankelijk van de gekozen uitrusting en motor. De lichtgewicht constructie van de carrosserie is hier duidelijk merkbaar.

De stoelen achterin zijn vooral voor kleinere mensen (kinderen) geschikt. Zie de 944 dus vooral als tweezitter, waarbij alleen ‘in geval van nood’ mensen achterin moeten plaatsnemen. Toch overtuigt de Porsche 944 ook in het dagelijks gebruik. Daarvoor zorgt onder meer de bagageruimte. Het laadvolume bedraagt ten minste 250 liter. Bovendien kan de tweede zitrij indien nodig in een paar eenvoudige stappen worden neergeklapt om de capaciteit nog eens aanzienlijk te vergroten.

Eén van de grote bijzonderheden van het voertuig is de optionele trekhaak. Dit is nogal uitzonderlijk voor een sportwagen, maar overtuigt met een hoog trekvermogen tot 1.200 kilogram indien geremd. Ongeremd is tot 500 kilogram mogelijk. Dit is echter niet beschikbaar voor alle versies van het voertuig, dus het is de moeite waard om hiernaar te kijken bij de aankoop van een occasion.

De belangrijkste specificaties op een rij

Porsche 944
Marktintroductie 1981
Lengte x breedte x hoogte 4,2 x 1,74 x 1,28 m
Wielbasis 2,4 m
Inhoud bagageruimte 250 liter
Ledig gewicht 1.240 tot 1.350 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.560 tot 1.670 kg
Cilinderinhoud 2,479 cm3
Vermogen 120 kW (163 pk) tot 184 kW (250 pk)
Koppel 205 tot 350 Nm
Topsnelheid 220 tot 260 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,7 tot 8,4 sec
Tankinhoud 80 liter
Verbruik 8,6 tot 10,0 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet bekend

Varianten

Al snel na zijn debuut groeide de 944 uit tot een echte verkoophit en nog steeds wordt hij beschouwd als één van de succesvolste modellen van Porsche. In de loop der jaren volgden nog veel meer varianten van de 944 om aan de veranderende behoeften van de gebruikers te voldoen.

In 1986 volgde de Porsche 944 S. Deze bood onder andere meer vermogen, maar hield het ook slechts twee jaar vol. In 1988 werd hij opgevolgd door de Porsche 944 S2. De S2 was ook leverbaar als cabriolet. Meer cilinderinhoud van maximaal drie liter en tot 155 kW (211 pk) vermogen zorgden voor enorm rijplezier. In dezelfde geest kreeg het voertuig ook een visuele revisie, onder meer gekenmerkt door een afgeronde voorkant en dus een lagere luchtweerstandscoëfficiënt.

De Porsche 944 Turbo is ook één van de belangrijke varianten van de sportwagen. Het voertuig biedt veel vermogen en het vertrouwde concept. In 1987 zorgde de snelheidsmeter met een maximaal aangegeven snelheid van 300 km/u voor sensatie. Dit onderstreepte nog eens duidelijk het sportieve karakter van het voertuig.

Modelvarianten en Evolutie:

  • Porsche 944 (1982-1989): basismodel werd in 1982 geïntroduceerd
  • Porsche 944 Turbo (951/952): geïntroduceerd in 1985, met een turbomotor en verbeterde prestaties
  • Porsche 944 S: sportievere versie geïntroduceerd in 1987 met een krachtigere motor
  • Porsche 944 S2: geïntroduceerd in 1989, had een 3,0-liter motor, destijds de grootste viercilinder in productie
  • Porsche 944 Turbo S: nog krachtigere versie van de Turbo met meer vermogen en verbeterde ophanging
  • Cabriolet versies: zowel de 944 S2 als de Turbo waren beschikbaar als cabriolet

Prijzen

Jarenlang werd de 944 beschouwd als een betaalbare Porsche. Maar die tijden zijn voorbij: de auto heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een zeer gewilde klassieker. Zo zijn de prijzen voor een gebruikte Porsche 944 onlangs meer dan aanzienlijk gestegen.

Gebruikte modellen met hogere kilometerstanden zijn met een beetje geluk verkrijgbaar vanaf ongeveer 10.000 euro. Voertuigen met lagere kilometerstanden brengen echter ook aanzienlijk hogere prijzen met zich mee. Auto's in goede staat kosten meestal meer dan 20.000 euro. Afhankelijk van het ontwerp zijn prijzen van meer dan 40.000 euro niet ongewoon. Met regelmatig onderhoud kunnen dure reparaties aan de eigenlijk betrouwbare motoren worden vermeden. In het ergste geval profiteert de eigenaar echter nog steeds van zeer goede beschikbaarheid van alle belangrijke reserveonderdelen. Naar verwachting blijven de prijzen de komende jaren stijgen.

Design

Buitenkant

De Porsche 944 is gebaseerd op het klassieke uiterlijk van de sportwagens uit die tijd. Kenmerkend zijn de koplampen aan de voorzijde, die met een handgreep van binnenuit kunnen worden geopend. Bij een facelift in 1988 werd ook het front aangepast, bijvoorbeeld door de oppervlakken vloeiender te maken. De flanken zijn veel krachtiger en expressiever gemaakt. Tot op heden blijft de Porsche 944 één van de aantrekkelijkste modellen van de autofabrikant. Vooral de extra dik aangezette heupen maken indruk.

Binnenkant

Ook het interieur van de Porsche 944 is aangepast aan de tijdsgeest en dus vooral functioneel. De afwerking is uitstekend en de materialen zijn robuust. Bovendien mag het nodige comfort, bijvoorbeeld met elektrische ramen of natuurlijk een radio, niet ontbreken. Eén van de grote troeven is de voor een sportwagen zeer behoorlijke hoeveelheid ruimte, waardoor je deze Porsche uitstekend elke dag kunt rijden. Voorin zitten ook langere mensen comfortabel op lange ritten. Natuurlijk waren op verzoek ook sportstoelen verkrijgbaar, die aanzienlijk meer zijdelingse steun en zelfs een goed comfort bieden.

Veiligheid

De Porsche 944 heeft een stijve constructie van de carrosserie en ook de stoelen achterin zijn voorzien van driepuntsgordels. Bovendien ligt het voertuig zeer goed op de weg en is het ook een goede keuze voor nieuwkomers in de wereld van de sportwagens. Ook het chassis draagt in hoge mate bij aan de veiligheid, omdat de auto goed op de weg ligt en zich veilig tot neutraal gedraagt in bochten. Rijhulpsystemen schitteren door afwezigheid; die waren in die tijd nog niet voorhanden.

Alternatieven

De Toyota Supra wordt beschouwd als een aantrekkelijk alternatief voor de Porsche 944 en overtuigt niet alleen met krachtige motoren, maar ook met een bijzonder en opvallend design. Hoewel de prestaties iets achterblijven bij die van de Porsche, sla je er absoluut geen gek figuur mee. Je kunt ook denken aan een Lotus Turbo Esprit(1980-1987) of Renault Alpine GTA Turbo (1986-1994).

FAQ

Welke auto is de opvolger van de Porsche 944?
De opvolger van de Porsche 944 is het model 968, waarmee Porsche de serie met succes heeft voortgezet en een icoon met grote vraag heeft gecreëerd.
Waar vond de productie van de Porsche 944 plaats?
Van 1981 tot 1991 werd de Porsche 944 gebouwd in de Duitse Audi-fabriek in Neckarsulm. Pas tegen het einde stapte men over naar de Porsche fabriek in Zuffenhausen.

Beoordelingen voor Porsche 944

2 Beoordelingen

4,5