Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-964-side

Porsche 964

1 / 3
porsche-964-side
porsche-964-side
porsche-964-back

Sterke punten

  • De eerste ‘moderne’ 911
  • Roffelende, luchtgekoelde boxermotor
  • Iconisch model

Zwakke punten

  • Hoge onderhoudskosten
  • Zeer hoog prijskaartje
  • Geen veilige auto naar hedendaagse maatstaven.

Porsche 964 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 964, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 964: de exclusiefste 911

De Porsche 964 is de derde generatie van de Porsche 911, geproduceerd van 1988 tot 1994. In totaal zijn er slechts 63,762 exemplaar van de 964 gebouwd, waardoor het de zeldzaamste 911-generatie ooit is. Het was de eerste 911 die leverbaar was met vierwielaandrijving. Lees meer.

Interesse in een Porsche 964

Porsche 964 occasions
Porsche 964 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
  • Waardevaste auto
  • Exclusieve generatie: lage productieaantallen

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche 964 bood een breed scala aan motoropties die het kenmerkende 911-ontwerp combineerden met geavanceerde technologie. De Carrera 2 en Carrera 4 modellen waren uitgerust met een krachtige 3,6-liter zescilindermotor die – voor die tijd - een indrukwekkend vermogen van 184 kW (250 pk) leverde. Deze modellen waren beschikbaar in verschillende carrosserievarianten, waaronder Coupé, Targa en Cabriolet.

Voor degenen die op zoek waren naar een meer prestatiegerichte ervaring, bood de Carrera RS een extra stoot met een vermogen van 191 kW (260 pk). Ontworpen met een focus op gewichtsvermindering en prestaties, was dit model voornamelijk beschikbaar als een lichtgewicht Coupé.

De iconische 911 Turbo maakte ook deel uit van de 964-serie, aanvankelijk aangedreven door een 3,3-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 235 kW (320 pk). Later werd de Turbo 3.6 geïntroduceerd, voorzien van een krachtigere 3,6-liter motor die een indrukwekkend vermogen van 264 kW (360 pk) leverde. De Turbo-modellen waren beschikbaar in zowel Coupé- als Cabriolet-uitvoeringen.

De 964-serie onderscheidde zich niet alleen door zijn diverse motoropties, maar ook door de mogelijkheid om te kiezen tussen handgeschakelde versnellingsbakken en de optionele Tiptronic-automatische transmissie. Deze geavanceerde automatische transmissie was vanaf 1990 leverbaar en was de opvolger van de Sportomatic, die van '68 tot '80 in gebruik was. De Tiptronic bood niet alleen de mogelijkheid tot volledig automatisch rijden, maar stelde bestuurders ook in staat om handmatig te schakelen tussen de vier versnellingen. Deze optie was een doorontwikkeling van de dubbele koppelingstechnologie die eerder werd toegepast in de Porsche 962, voornamelijk gebruikt in de racerij.

Afmetingen

De Speedster en de Carrera 2 wegen 1.350 kg, terwijl de Carrera 4 en Turbo respectievelijk nog eens 100 kg en 120 kg zwaarder zijn. De Turbo-modellen hebben een iets grotere spoorbreedte zowel aan de voor- als achterzijde, voor een nog betere wegligging.

De Porsche 964 is 4,25 meter lang, 1,65 meter breed en 1,31 meter hoog. De Turbo-modellen zijn 1.79 meter breed. Aan boord is er plaats voor twee volwassen personen en twee kleine kinderen. De bagageruimte voorin is 200 liter groot. De benzinetank is 77 liter groot.

De belangrijkste specificaties op een rij. In het voorbeeld gebruiken de specificaties van de 964 Carrera 2 Coupé

Porsche 964 Carrera 2 Coupé
Marktintroductie 1989
Lengte x breedte x hoogte 4,25 m x 1,65 m x 1,31 m
Wielbasis 2,27 m
Inhoud bagageruimte 200 l
Ledig gewicht 1.350 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.690 kg
Cilinderinhoud 3.600 cm³
Vermogen 184 kW (250 pk)
Koppel 310 Nm
Topsnelheid 260 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,7 s
Tankinhoud 77 l
Verbruik n.b
CO₂-uitstoot n.b

Varianten

De Carrera 4 was in 1989 de eerste 964-variant die op het toneel verscheen en de luxe van vierwielaandrijving bracht. Voorheen was vierwielaandrijving alleen te vinden in de prijzige 959 supercar. Bij de lancering was deze variant alleen beschikbaar als Coupé. Het duurde tot 1990 voordat zowel de Targa als de Cabriolet hun entree maakten. De Targa onderscheidde zich door zijn zwarte rolbeugel, veiligheidsglas in het achterraam en een softtop. Daarentegen kreeg de Cabriolet een stoffen kap met een kunststof achterruit. De Carrera 2 voegde zich in 1990 bij het gezelschap en viel op door zijn achterwielaandrijving en geïntegreerde mistlichten in het achterlichtpaneel.

In 1991 maakte de Turbo zijn opwachting, oorspronkelijk met de motor van de 930, later gevolgd door een krachtigere motorconfiguratie. Het jaar 1993 bracht de Speedster, met slechts een productie van 930 exemplaren. Met een verkorte voorruit en een subtiel gewijzigde dakconstructie bracht deze wagen een eerbetoon aan de speedsters van weleer, met de kenmerkende dubbele bult. Op verzoek van klanten werden 15 Speedsters door de Porsche Exclusive-afdeling omgebouwd naar Turbo-look.

De RS, door velen beschouwd als de ultieme Porsche, rolde van de productielijn met in totaal 2.282 exemplaren. Zowel de motor als de carrosserie ondergingen aanpassingen, wat resulteerde in een indrukwekkend vermogen van 260 pk en een gewichtsverlies van 155 kg. In combinatie met een lichter vliegwiel en kortere versnellingen zorgde dit voor spectaculaire prestaties. De RS werd geleverd in een Clubsport-variant, compleet met rolkooi en bijbehorende uitrusting, of in een versie zonder rolkooi en met meer comfortfuncties.

Prijzen

De 964 geniet van een enorme populariteit, wat heeft geleid tot aanzienlijke prijsstijgingen in de afgelopen jaren. Opmerkelijk is dat de Cabrio- en Targavarianten destijds misschien niet als ideale dagelijkse auto's werden beschouwd, waardoor ze mogelijk beter bewaard zijn gebleven. Deze modellen zijn momenteel iets minder in trek, wat resulteert in een iets lagere prijs. Vooral de Tiptronic-transmissie is niet zo gewild, omdat deze de rijervaring enigszins afzwakt. Voor een 964 ben je minimaal 60.000 euro kwijt voor een Carrera 4. De Targa’s en Cabrio’s zijn altijd wat duurder.

Als je je zinnen hebt gezet op een Turbo of RS, moet je je spaarrekening alvast openbreken. Prijzen beginnen bij zo’n twee ton, met uitschieters naar vier ton.

Design

Buitenkant

De 964 markeert de meest ingrijpende herziening van de 911-reeks sinds de introductie van de G-serie in 1973. Zowel de voor- als achterkant hebben aanzienlijke aanpassingen ondergaan, en onder de huid is ongeveer 90% van de onderdelen speciaal ontwikkeld voor dit nieuwe model. De vernieuwing beperkte zich niet alleen tot de carrosserie; ook de onderkant werd voor het eerst volledig bedekt, wat resulteerde in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,32. Dankzij al deze aanpassingen kon een 964 met 250 pk dezelfde topsnelheid van 260 km/u bereiken als de Turbo uit de G-serie (930). De automatisch uitschuivende achterspoiler, die bij 80 km/u in werking trad, werd op de Turbo vervangen door een indrukwekkend vast exemplaar.

Binnenkant

Ook aan het interieur werden zichtbare en onzichtbare veranderingen gedaan. Zo werd het instrumentarium voor de eerste keer niet indirect verlicht, maar scheen de verlichting door de instrumenten. Vanaf 1991 zou de 964 ook standaard geleverd worden met airbags, voordien was dit een optie. Enkel de RS had deze niet, vanwege gewichtsbesparing.

Veiligheid

Je kon het hierboven al lezen: de Porsche 964 is vanaf 1991 standaard voorzien van airbags. Voor die tijd was dit een optie. Het is vrijwel de enige moderne veiligheidsvoorziening in de auto. Dit vormt natuurlijk het belangrijkste minpunt van voertuigen uit deze generatie, ongeacht of het nu gaat om een Porsche of een ander merk. Op het gebied van veiligheid kunnen ze simpelweg niet wedijveren met de moderne auto's van vandaag.

Alternatieven

Qua rijervaring zijn er maar weinig auto’s die hetzelfde bieden als een Porsche uit de jaren 80 en 90. De 964 heeft zijn motor achterin liggen, wat hem echt uniek maakt. Je kunt als alternatief daarom kiezen voor een ander Porsche-model. Kies bijvoorbeeld een Porsche 993 als je bij de oervorm van Porsche wilt blijven. De Lotus Esprit is een Britse concurrent en de Ferrari F355 is een geduchte tegenstander van de snellere 964 modellen. Blijf je liever bij een Duits merk, dan kun je kiezen voor de Audi S4, BMW M5 en Mercedes-Benz 500E.

FAQ

Wat kost een Porsche 964
De Porsche 964 is gebruikt te vinden vanaf zo’n 60.000 euro. Varianten zoals de Turbo en Turbo S zijn aanzienlijk duurder.
Hoe snel is de Porsche 964?
De snelste Porsche 964 is de Porsche 911 Turbo S 3.6 (964) met het X88-pakket, waardoor het vermogen naar 385 pk wordt opgevoerd. De 0-100 km/u tijd van deze krachtige variant is ongeveer 3,3 seconden.
Wat maakt de 994 zo bijzonder?
Het was de eerste ‘moderne’ Porsche 911. Al kun je ook stellen dat het inmiddels een echte klassieker is. Toch voelt hij veel moderner aan dan zijn voorgangers.

Beoordelingen voor Porsche 964

1 Beoordelingen

5,0