Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-993-front

Porsche 993

1 / 3
porsche-993-front
porsche-993-side
porsche-993-back

Sterke punten

  • Betrouwbare techniek
  • Luchtgekoelde boxermotor
  • Iconisch model

Zwakke punten

  • Weinig ruimte
  • Zeer hoog prijskaartje
  • Geen veilige auto naar hedendaagse maatstaven.

Porsche 993 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 993, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 993: de laatste luchtgekoelde 911

De Porsche 993 is de vierde generatie van de Porsche 911. Het is de opvolger van de Porsche 964. De productie liep van 1994 tot 1998. Het model werd daarna opgevolgd door de 996. Daarmee kwam een einde aan het tijdperk van de luchtgekoelde motor bij Porsche. In totaal zijn er 68.029 exemplaar van de 993 gebouwd. Lees meer.

Interesse in een Porsche 993

Porsche 993 occasions
Porsche 993 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
  • Waardevaste auto
  • De laatste luchtgekoelde 911

Technische gegevens

Motorisatie

In 1994 wordt de 964 vervangen door de 993. De 993 was een technische doorontwikkeling van de 964. Alle kinderziektes van de 964 werden aangepakt, wat ervoor zorgden dat de 993 een reputatie kreeg van een volwassen en betrouwbare 911.

Standaard is de 993 voorzien van een 3,6-liter motor die 200 kW (272 pk) produceert. Vanaf het modeljaar 1996 werd dit - mede dankzij een vernieuwd inlaatsysteem - zelfs 209 kW (285 pk). De 993 was de eerste 911 die standaard een zesversnellingsbak had. Het was wel de laatste 911 met een luchtgekoelde boxermotor.

De 993 werd geleverd als Carrera (achterwielaandrijving) en Carrera 4 (vierwielaandrijving). Beide versies zijn er ook als S-variant: de Carrera S of Carrera 4S. Deze beschikken ook over 285 pk, maar hebben een bredere carrosserie - à la Porsche 993 Turbo - en een krachtiger remsysteem.

De topversies zijn de Turbo en Turbo S. De 993 Turbo kwam in 1995 op de markt, met een nieuwe 3,6-liter turbomotor met 299 kW (408 pk). Het was de eerste Porsche Turbo met vierwielaandrijving. Het AWD-systeem komt van de Porsche 959. In 1997 introduceerde Porsche de 993 Turbo S. Dankzij grotere turbo’s steeg het vermogen naar 330 kW (450 pk). De 993 RS en GT2 hebben een 3,8-liter blok, zonder turbo’s.

Afmetingen

De Porsche 993 is 4,25 meter lang, 1,73 meter breed en 1,30 meter hoog. Aan boord is er plaats voor twee personen en de bagageruimte voorin is 123 liter groot. De benzinetank is 74 liter groot. Het gewicht van de 993 is 1.375 kg

De belangrijkste specificaties op een rij. In het voorbeeld gebruiken de specificaties van de 993 Carrera Targa

Porsche 993

Porsche 993
Marktintroductie 1995 - 1997
Lengte x breedte x hoogte 4,25 m x 1,73 m x 1,30 m
Wielbasis 2,27 m
Inhoud bagageruimte 123 l
Ledig gewicht 1.375 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.740 kg
Cilinderinhoud 3.600 cm³
Vermogen 210 kW (285 pk)
Koppel 340 Nm
Topsnelheid 265 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,6 s
Tankinhoud 74 l
Verbruik 12,4 l/100km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Er is een behoorlijk aantal verschillende varianten van de 993 leverbaar: Carrera Coupe/Cabriolet, Targa, Carrera 2S/Carrera 4S, Carrera RS, Turbo, Turbo S en GT2. De auto's vertonen uiterlijke verschillen, en ook onderhuids verschillen de modellen aanzienlijk van elkaar.

Porsche lanceerde de 993 in eerste instantie als de achterwielaangedreven Carrera, die er in twee smaken was: Coupé en Cabriolet. Pas in 1995 werden de vierwielaangedreven Carrera 4 en Turbo geïntroduceerd. De Turbo valt op door zijn voorbumper met drievoudige luchtinlaat, ontworpen om onder andere de indrukwekkende rode remklauwen te koelen. De spoiler is in carrosseriekleur met een zilveren Turbo-insigne. De standaard Carrera is voorzien van een zwart geanodiseerd Carrera-insigne, zwarte remklauwen en oranje knipperlichten, terwijl de Carrera 4 een zilverkleurig insigne, zilverkleurige remklauwen en knipperlichten in de kleuren van de lichten (wit vooraan, rood achteraan) heeft. In 1996 en 1997 werden de Carrera 4S en Carrera S geïntroduceerd, beide met een titaniumkleurig 'S'-insigne. De 4S kreeg zelfs het remsysteem van de Turbo met rode remklauwen. De Targa, gelanceerd in 1996, had voor het eerst een elektrisch bediend schuifdak in plaats van een softtop, waardoor het de eerste Targa zonder rolbeugel was.

Prijzen

Nieuw was de 993 flink aan de prijs, maar ook voor een occasion moet je diep in de buidel tasten. Voor minder dan 50.000 euro zijn ze er eigenlijk niet, tenzij je een projectauto zoekt. Zelfs met een kilometerstand van 200.000 kilometer of (veel) meer ben je nog 50.000 euro kwijt. Voor zo’n 70.000 tot 80.000 euro heb je een Carrera met ongeveer een ton op de klok. Voor een Turbo moet je aanzienlijk meer betalen en de RS is vanwege zijn zeldzaamheid zeldzaam duur. Je moet dan meerdere tonnen overmaken aan de verkoper.

Design

Buitenkant

Net als de 964 en 996 zijn de lijnen van de 993 van de hand van de Nederlander Harm Lagaay, de ontwerper van de 924, BMW Z1 en andere beroemde auto’s. Het front van de 993 was vlakker dan zijn voorgangers. Het verwerken van de bumpers in de lijn van de auto geven de auto zelfs vandaag de dag nog een moderne uitstraling. Ook de vorm van koplampen was een stijlbreuk met voorgaande 911-modellen.

Binnenkant

In ware Porsche-stijl belichaamt het interieur van de 993 de perfecte combinatie van functionaliteit, luxe en een Spartaanse uitstraling. Het interieur is doordrenkt met een duidelijke verwijzing naar het doel van de auto: volop genieten. Het overzichtelijke instrumentenpaneel met vijf tellers voorziet je van alle informatie die nodig is om de 993 tot het uiterste te drijven. De 993 is een échte 911, die eigenlijk alleen maar plaats biedt aan twee volwassenen. Achterin passen alleen kleine kinderen.

Veiligheid

De Porsche 993 is voorzien van airbags en een ABS-systeem. De veiligheidsstandaarden van deze auto blijven echter ver achter bij de hedendaagse Porsches, waarin alle innovaties op het gebied van crashveiligheid en rijhulpsystemen van de afgelopen decennia zijn geïntegreerd. Dit is natuurlijk het grote nadeel van auto’s uit deze generatie, ongeacht of het Porsche of een ander merk is. Geen van allen kunnen ze concurreren met moderne auto’s op het gebied van veiligheid. Hou daar dus rekening mee mocht je een aankoop overwegen.

Alternatieven

Voor fervente Porsche-liefhebbers zijn er diverse alternatieven om te overwegen voor de 993. Zo is de 964 een logische keuze. Dit model werd geproduceerd van 1989 tot 1993 en heeft nauwe verwantschap met de 993, zoals eerder beschreven, omdat de 993 de opvolger van de 964 is. Ook Porsche-modellen uit de vroege jaren '00 zijn het bekijken waard.

Voor diegenen die juist op zoek zijn naar een iets modernere auto dan de 993, biedt Porsche meerdere opties. De 911 Carrera (1998-2005), de 911 Carrera 4 (1999-2005) en de 996 GT3 (1999-2005) zijn drie verstandige keuzes in dat geval.

Kijk je liever naar een ander merk, dan is de Ferrari F355 of Lamborghini Diablo een goed alternatief voor de 993 Carrera Turbo. Een stuk beter betaalbaar zijn de Audi S4, BWM M5 en Mercedes-Benz 500E.

FAQ

Wat kost een Porsche 993
De Porsche 993 is gebruikt te vinden vanaf zo’n 50.000 euro. Varianten zoals de Turbo en Turbo S zijn aanzienlijk duurder.
Hoe snel is de Porsche 993?
De Porsche 993 Turbo S is de snelste 993 en kan in 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren en haalt een topsnelheid van 303 km/u.
Wat maakt de 993 zo bijzonder?
De 993 is de laatste luchtgekoelde Porsche 911. Daarna stapte Porsche over op watergekoelde motoren.

Beoordelingen voor Porsche 993

2 Beoordelingen

5,0