Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-996-frontview

Porsche 996

1 / 3
porsche-996-frontview
porsche-996-sideview
porsche-996-rearview

Sterke punten

  • Typisch Porsche-rijgevoel
  • Moderne, watergekoelde motor
  • Relatief betaalbaar goedkoop

Zwakke punten

  • Hoge onderhoudskosten
  • Weinig opbergruimte
  • Kunststof interieur van het basismode.

Porsche 996 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 996, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 996: controversieel, maar betaalbaar

De Porsche 996 is de vijfde generatie van de Porsche 911. De productie liep van 1997 tot 2006. Het model werd daarna opgevolgd door de 997. In totaal zijn er 175.164 exemplaar van de 996 gebouwd. Het design viel bij de introductie niet bij iedereen in de smaak. Het is – wellicht daardoor – nu een van de beter betaalbare 911-generaties. Lees meer.

Interesse in een Porsche 996

Porsche 996 occasions
Porsche 996 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
  • Ideale auto voor plezierritjes
  • Waardevast

Technische gegevens

Motorisatie

De motor van de Porsche 996 bevindt zich – typerend voor Porsche – achterin. Voor het eerst werd bij deze 911-serie gebruikgemaakt van waterkoeling in plaats van de traditionele luchtkoeling.

Bij de lancering in 1997 beschikte de Porsche 996 over een 3,4-liter zescilinder benzinemotor die 300 pk leverde bij 6.800 toeren per minuut. Tijdens de facelift in 2001 pakte Porsche niet alleen de visuele aspecten aan, maar bracht het ook veranderingen aan in de motor. De cilinderinhoud werd vergroot tot 3,6-liter, resulterend in een vermogen van maar liefst 320 pk bij hetzelfde toerental.

De turbovarianten gingen nog een stap verder: uitgerust met twee intercoolers en een Bi-Turbo turbocharger, leverden ze een indrukwekkende 420 pk bij 6.000 t.p.m. De Turbo S is nog krachtiger, met een vermogen van 450 pk bij 5.700 tpm en een koppel van 620 Newtonmeter.

Naast de standaard achterwielaandrijving waren er modellen beschikbaar met vierwielaandrijving. De Turbo- en Turbo S-modellen waren standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Kopers hadden daarnaast de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftraps automaat (Tiptronic). Het brandstofverbruik van deze sportwagen varieerde tussen 9 en 12 liter per 100 kilometer.

Afmetingen

De 996 is een stuk groter dan zijn voorganger. Hij is 4,43 meter lang, 1,77 meter breed en 1,30 meter hoog. Aan boord is plaats voor twee volwassen personen en twee kleine kinderen. De bagageruimte voorin is 130 liter groot. De benzinetank is 64 liter groot. Het gewicht van de 996 is 1.565 kg.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Porsche 911 Carrera Cabriolet 4S - een van de populairste modellen.

Porsche 911 Carrera Cabriolet 4S
Marktintroductie 2003-2005
Lengte x breedte x hoogte 4,44 x 1,83 x 1,3 m
Wielbasis 2,35 m
Inhoud bagageruimte 130 l
Ledig gewicht 1.565 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.965 kg
Cilinderinhoud 3.596 cm³
Vermogen 221 kW (300 pk)
Koppel 370 Nm
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,3 s
Tankinhoud 64 l
Verbruik 11,4 l
CO₂-uitstoot 277 g/km

Varianten

Er zijn veel verschillende varianten – Carrera 2, Carrera 4, Carrera 4S, Targa, Turbo, Turbo S, GT3 en de GT2 – en drie carrosserievarianten: coupé, cabriolet en Targa. De Targa onderscheidt zich door zijn halfopen glazen dak. De 996-modellen vanaf productiejaar 2001 zijn de populairste modellen. Vanaf dat productiejaar heeft de fabrikant niet alleen esthetische, maar ook praktische tekortkomingen aangepakt. Zo zijn de zogenaamde ‘fried egg lights’ afgezwakt en heeft de motorkap zijn Boxster-uitstraling verloren, waardoor de 996 nu sterk herkenbaar is als een Porsche, zelfs vanuit de achteruitkijkspiegel.

Daarnaast zijn er diverse speciale edities beschikbaar. Bij de overgang naar het nieuwe millennium werd de Millennium Edition geïntroduceerd, gekenmerkt door een weelderig interieur. Het model ‘40 jaar 911’ viert op zijn beurt het indrukwekkende jubileum van deze iconische modelreeks.

Prijzen

Afhankelijk van het model, het bouwjaar en de uitrusting liepen de nieuwprijzen van de Porsche 996 sterk uiteen. Gebruikte modellen zijn te vinden voor 15.000 euro, zij het met een hoge kilometerstand. Wie een model in écht goede staat zoekt, moet nog steeds rond de 50.000 - 80.000 euro betalen. Het is en blijft natuurlijk een Porsche. Koopjes zul je dus niet snel vinden. Bovendien is het onderhoud ook niet goedkoop. En dan hebben we het nog niet over de wegenbelasting en verzekering. Toch is de 996 misschien wel de goedkoopste 911-generatie die er is.

Design

Buitenkant

De mooiste kant van de Porsche 996 is duidelijk de achterkant. Met of zonder spoiler en reflectorstrip tussen de achterlichten: van achteren is de sportwagen altijd een absolute blikvanger.

Door zijn ronde vormen ziet de auto er ook vandaag nog heel modern uit. Terwijl de voorgangers uit de 911-serie koplampen en richtingaanwijzers nog scheidden, combineerde de 996 de twee uit kostenoverwegingen. Bovendien was de motorkap bijna identiek aan die van de Boxster. Niet iedereen was bij de introductie te spreken over deze twee zaken. Vooral de koplampen werden vaak bespot. De facelift in 2001 bood uitkomst: sindsdien heeft de motorkap een meer individuele uitstraling en heeft de fabrikant de koplampen opnieuw ontworpen.

Binnenkant

Het basismodel van de Porsche 996 is noch sportief minimalistisch, noch luxueus comfortabel. Hier worden de besparende maatregelen van de fabrikant duidelijk: goedkope plastic bekleding, geen handschoenenkastje, geen bekerhouder en harde, krakende lederen stoelen. Over het algemeen is de bouwkwaliteit niet overtuigend.

Bij de facelift vanaf 2001 werd het interieur merkbaar verbeterd. Porsche voegde een handschoenenkastje en een bekerhouder toe en verbeterde de kwaliteit aanzienlijk. Vooral het optionele lederpakket veranderde het ooit schamele interieur in een haptische en visuele ervaring van de luxeklasse.

De facelift bracht ook de slimme verbeteringen die in het basismodel nog verloren waren gegaan: het moderne stuurwiel, de horizontale plaatsing van de airconditioning en de radio, en de akoestische parkeerhulp achteraan.

Veiligheid

Hoewel de Porsche 996 inmiddels op leeftijd is, overtuigt hij nog steeds met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Zelfs het instapmodel heeft ABS, bestuurders-, passagiers- en zijairbags en remdistributie. Xenon koplampen en een regensensor konden tegen meerprijs worden toegevoegd.

Alternatieven

Er zijn nauwelijks echte alternatieven voor de Porsche 996. Het voorgaande model, de Porsche 993, komt het dichtst in de buurt. Deze auto, die in 1993 werd geïntroduceerd, is door en door een sportwagen. Binnenin kan de bestuurder krappe zitplaatsen verwachten en geen luxe. Anderzijds is de pure en sportieve rijervaring overtuigend dankzij de gierende luchtkoeling en de relatief hoge pk-waarden.

In 1999 leverden de Italianen de Ferrari 360 Modena, een sportwagen met vergelijkbare specificaties. De Italiaan is wel aanzienlijk duurder.

Uit Italië is er ook de Maserati GT uitgerust met een Ferrari-motor. Zelfs in de basisversie steekt de visuele blikvanger de Porsche in zijn zak. De auto staat wel bekend om het zeer hoge verbruik van bijna 15 liter per 100 kilometer. Een basis 996 kun je ook laten staan voor een andere Duitser, zoals de Audi S4, BWM M5 en Mercedes-Benz SL (R 230)

FAQ

Wat kost een Porsche 996
De Porsche 996 is gebruikt te vinden vanaf zo’n 15.000 euro. Reken dan wel op een goed gebruikt model. Voor een net exemplaar ben je zo’n 30.000 tot 50.000 euro kwijt.
Waarom is de 996 zo controversieel?
Er zijn eigenlijk drie redenen: de motor was voor het eerst watergekoeld, hij lijkt volgens sommige mensen op een grote Boxster en de koplampen voor de facelift hadden een uitgesproken ontwerp.
Wat maakt de 996 zo bijzonder?
Het was de eerste Porsche 911 met een watergekoelde motor. Daarvoor hadden alle 911-modelen luchtkoeling.

Beoordelingen voor Porsche 996

2 Beoordelingen

5,0