Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-cayenne-coupe-front

Porsche Cayenne

1 / 3
porsche-cayenne-coupe-front
porsche-cayenne-coupe-side
porsche-cayenne-coupe-back

Sterke punten

  • Een SUV voor echte autoliefhebbers
  • Technologie
  • Veel vermogen

Zwakke punten

  • Hoge basisprijs
  • Hoog gewicht
  • Prijzige opties

Porsche Cayenne : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Cayenne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche Cayenne: een heerlijke allrounder

Porsche pleegde volgens velen ‘heiligschennis’ toen het merk in 2002 de eerste generatie Porsche Cayenne presenteerde. Porsche en een SUV? Dat kan toch niet? Inmiddels staat iedereen in de rij voor een SUV van Porsche, waarbij de Porsche Cayenne zelfs een absolute bestseller is voor Porsche, vermoedelijk geholpen door zijn allround karakter. Lees meer

Interesse in een Porsche Cayenne

Porsche Cayenne occasions
Porsche Cayenne nieuwe auto's
Porsche Cayenne dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dynamiek in een SUV: een zeldzame combi
  • Afwerking en bouwkwaliteit van topkwaliteit, helemaal bij laatste generaties
  • Ook verkrijgbaar als plug-in hybride
  • Ruimte-aanbod in interieur

Technische gegevens

Generaties

Als we het over de Porsche Cayenne hebben, dan hebben we het niet over een specifiek model. Nee, je moet eerst beseffen dat er verschillende generaties bestaan. Want zoals gezegd: de Cayenne bestaat al sinds 2002. Hoewel de eerste generatie Cayenne qua concept heel vernieuwend was, is de auto zelf dat niet. Veel interessanter zijn de latere generaties Porsche Cayenne. Die hebben nog meer innovatieve technologieën aan boord. En nog veel belangrijker: ze rijden gewoon lekkerder en hebben betere motoren. Interesse in een Porsche Cayenne occasion? Deze generaties bestaan er:

  • Eerste generatie (9PA) - gebouwd van 2002 tot 2010
  • Tweede generatie (92A) - gebouwd van 2011 tot 2018
  • Derde generatie (9YA/9YB) - gebouwd van 2017 tot heden

Motorisatie

Uiteraard hebben alle generaties van de Porsche Cayenne verschillende aandrijflijnen. Dat zijn er haast te veel om op te noemen. Daarom werken we met handige overzichten. Zo weet jij precies welke motoren per generatie er geleverd zijn. Alle motoren van de Porsche Cayenne staan hieronder op een rij.

Motoren eerste generatie Porsche Cayenne

  • 3,0 liter V6 diesel - 176 kW (240 pk) - Cayenne Diesel
  • 3,2 liter V6 benzine - 184 kW (250 pk) - Cayenne
  • 3,6 liter V6 benzine - 213 kW (290 pk) - Cayenne
  • 4,5 liter V8 benzine - 250 kW (340 pk) - Cayenne S
  • 4,8 liter V8 benzine - 283 kW (385 pk) - Cayenne S
  • 4,8 liter V8 benzine - 298 kW (405 pk) - Cayenne S
  • 4,8 liter V8 benzine - 302 kW (411 pk) - Cayenne GTS
  • 4,5 liter V8 benzine - 331 kW (450 pk) - Cayenne Turbo
  • 4,8 liter V8 benzine - 368 kW (500 pk) - Cayenne Turbo
  • 4,8 liter V8 benzine - 383 kW (521 pk) - Cayenne Turbo S
  • 4,8 liter V8 benzine - 405 kW (550 pk) - Cayenne Turbo S

Motoren tweede generatie Porsche Cayenne

  • 3,6 liter V6 benzine - 221 kW (300 pk) - Cayenne
  • 4,8 liter V8 benzine - 294 kW (400 pk) - Cayenne S
  • 3,6 liter V6 benzine - 309 kW (420 pk) - Cayenne S
  • 4,8 liter V8 benzine - 309 kW (420 pk) - Cayenne GTS
  • 3,6 liter V6 benzine - 324 kW (440 pk) - Cayenne GTS
  • 4,8 liter V8 benzine - 368 kW (500 pk) - Cayenne Turbo
  • 4,8 liter V8 benzine - 382 kW (520 pk) - Cayenne Turbo
  • 4,8 liter V8 benzine - 405 kW (550 pk) - Cayenne Turbo S
  • 4,8 liter V8 benzine - 419 kW (570 pk) - Cayenne Turbo S
  • 3,0 liter V6 diesel - 177 kW (240 pk) - Cayenne Diesel
  • 3,0 liter V6 diesel - 180 kW (245 pk) - Cayenne Diesel
  • 3,0 liter V6 diesel - 193 kW (262 pk) - Cayenne Diesel
  • 4,1 liter V8 diesel - 283 kW (385 pk) - Cayenne S Diesel
  • 3,0 liter V6 plug-in hybride - 280 kW (380 pk) - Cayenne S Hybrid
  • 3,0 liter V6 plug-in hybride - 306 kW (416 pk) - Cayenne S E-Hybrid

Derde generatie Porsche Cayenne
**Onder de motorkap van de derde generatie Cayenne tref je zescilinders, achtcilinders en plug-in hybride aandrijflijnen. Diesels bestaan niet meer. Porsche spreekt van de instapversie Cayenne, E-Hybrid, S, GTS, Turbo, Turbo S E-Hybrid en Turbo GT. De Turbo GT is maar heel kort geleverd. Hij kwam in 2021 op de markt en werd uitsluitend geleverd in de coupé-versie van de derde generatie Porsche Cayenne. De Turbo GT heeft liefst 640 pk, maar omdat de auto niet meer voldeed aan de strengere emissieregels, werd het model bij de facelift van de derde generatie Cayenne uit het gamma gehaald.

Motoren derde generatie Porsche Cayenne

  • 3,0 liter V6 benzine - 250 kW (340 pk) - Cayenne
  • 3,0 liter V6 benzine - 260 kW (350 pk) - Cayenne (facelift)
  • 2,9 liter V6 benzine - 324 kW (440 pk) - Cayenne S
  • 4,0 liter V8 benzine - 349 kW (474 pk) - Cayenne S (facelift)
  • 4,0 liter V8 benzine - 338 kW (460 pk) - Cayenne GTS
  • 4,0 liter V8 benzine - 405 kW (550 pk) - Cayenne Turbo
  • 4,0 liter V8 benzine - 471 kW (640 pk) - Cayenne Turbo GT (alleen coupé)
  • 3,0 liter V6 benzine plug-in hybride - 340 kW (462 kW) - Cayenne E-Hybrid
  • 3,0 liter V6 benzine plug-in hybride - 335 kW (456 kW) - Cayenne E-Hybrid (facelift)
  • 4,0 liter V8 benzine plug-in hybride - 500 kW (680 pk) - Cayenne Turbo S E-Hybrid

Altijd met automaat

Alle motorvarianten van de Porsche Cayenne hebben een automaat, ook bij eerdere generaties Porsche Cayenne. De auto is simpelweg nooit met handbak geleverd. Het actieradius en het verbruik van de auto hangen sterk af van je eigen rechtervoet. Maar je moet je ook realiseren dat je met een zware auto onderweg bent. Met wat geluk haal je dus 1 op 10. Met plug-in hybrides kun je kleinere afstanden volledig elektrisch rijden. Dat drukt natuurlijk het brandstofverbruik.

Afmetingen

Tussen de afmetingen van de verschillende generaties Porsche Cayenne bestaan natuurlijk grote verschillen.

AFMETINGEN 1e generatie 2e generatie 3e generatie
Lengte 4,78 m 4,84 m 4,92 m
Hoogte 1,70 m 1,70 m 1,67 m
Breedte 1,92 m 1,94 m 1,98 m
Wielbasis 2,85 m 2,89 m 2,89 m

Wat valt op aan bovenstaand overzicht? De Porsche Cayenne is vooral langer geworden. De derde generatie Porsche Cayenne tikt zelfs bijna vijf meter lengte aan. De wielbasis komt uit op net geen 2,9 meter waardoor er lekker veel interieurruimte ontstaat. De bagageruimte van een Porsche Cayenne is hoekig van vorm waardoor je er gemakkelijk veel spullen in kwijt kunt. Een zevenzitter van de Cayenne bestaat niet. Bij plug-in hybrides lever je iets aan bagageruimte in, dit in verband met de plaatsing van de batterij op de achteras.

De belangrijkste specificaties van de derde generatie Porsche Cayenne

Porsche Cayenne
Marktintroductie 2017
Lengte x breedte x hoogte 4,92 x 1,98 x 1,67 m
Wielbasis 2,89 m
Inhoud bagageruimte 626 tot 770 liter
Ledig gewicht 2.083 tot 2.643 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.835-3.125 kg
Cilinderinhoud 2,9 tot 4,0 liter
Vermogen 250 kW (340 pk) tot 500 kW (680 pk)
Koppel 450 tot 900 Nm
Topsnelheid 250 tot 300 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9 tot 3,3 sec
Tankinhoud 75 l
Verbruik 1,5 tot 11,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 33 tot 309 g/km

Varianten

Zoals bij de andere modellen van Porsche hangen de uitvoeringen af van de motorisatie. Porsche biedt de Cayenne onder meer aan als: instapversie Cayenne, Cayenne E-Hybrid, Cayenne S, Cayenne GTS, Cayenne Turbo, Cayenne Turbo S E-Hybrid en Cayenne Turbo GT. Alle uitvoeringen zijn beschikbaar als Cayenne SUV en Cayenne Coupé, behalve uitvoering ‘Turbo GT’ die exclusief voor de Cayenne Coupé werd ontwikkeld. Strikt genomen mag je trouwens stellen dat uitvoeringen met meer vermogen ook een uitgebreidere standaarduitrusting hebben. Geen enkele Cayenne is hetzelfde. Dat komt omdat er bijzonder veel ruimte is voor personalisatie bij Porsche.

Prijzen

Reken voor een gloednieuwe Porsche Cayenne op minimaal 110.000 euro, exclusief de opties. Prijzen lopen eenvoudig op tot meer dan 200.000 euro. Of 300.000 euro wanneer je echt helemaal losgaat met opties en persoonlijke wensen. Gelukkig liggen de prijzen van een Porsche Cayenne occasion een stukje lager, helemaal als je een exemplaar van de eerste generatie neemt. Die heb je al voor minder dan 5.000 euro. Met reden, want ze hebben geen beste reputatie. Beter investeer je in een tweede of derde generatie. Dan betaal je al aanzienlijk meer. Een jong gebruikte Porsche Cayenne Turbo GT Coupé kost bijvoorbeeld ongeveer 340.000 euro.

Design

Buitenkant

De Cayenne is een imposante auto om te zien. Waar de eerste generatie vooral veel lijnen had, daar ogen de tweede en derde generatie veel rustiger. Strak, sportief en modern, dat is de Porsche Cayenne. Zowel de basisversie als de topversies werd trouwens ontworpen met offroad-prestaties in het achterhoofd. Dit is dus geen SUV die enkel op het verharde wegdek uit de voeten kan.

Binnenkant

Vooral de veel nieuwere Porsches Cayenne beschikken over moderne snufjes op het vlak van multimedia en infotainment. Zonder dat daarbij het dashboard uit één gigantische tablet bestaat. Porsche weet zijn foutloze afwerking mooi te combineren met moderne technologieën. Vergis je trouwens niet, hoewel het model sportieve aspiraties heeft, is de Cayenne ook een extreem praktische gezins-SUV. Met genoeg plek voor vijf en bagage in de koffer.

Porsche-Cayenne-GTS-Coupe-Interieur Porsche-Cayenne-GTS-Coupe-Seats

Veiligheid

De Porsche Cayenne is een veilige auto, helemaal de derde generatie. Die zit ook vol met verschillende rijhulpsystemen die je kunnen helpen in een spannende situatie. De auto heeft verder ook diverse airbags en sensoren. Bij oudere Cayennes ontbreken rijhulpsystemen, simpelweg omdat die in die periode nog niet aan de orde waren. Hoe nieuwer, hoe veiliger.

Alternatieven

De basis-uitvoeringen van de Cayenne kennen alternatieven in de vorm van een goed uitgeruste Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE of zelfs Volkswagen Touareg. De Turbo-uitvoeringen nemen het dan weer op tegen de exotische SUV’s van deze wereld. Denk daarbij aan de Lamborghini Urus, Bentley Bentaya, Aston Martin DBX en Ferrari Purosangue.

FAQ

Komt er een volledig elektrische Porsche Cayenne?
Jazeker! De toekomst van de Porsche Cayenne is al uitgestippeld. Rond 2025 verschijnt er een volledig elektrische Porsche Cayenne. Die komt naast de reguliere Cayenne in de line-up te staan. Er komt bovendien een volledig elektrische SUV boven de Cayenne, vooral gericht op China en de Verenigde Staten.

Beoordelingen voor Porsche Cayenne

63 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen