Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-banner-l-01.jpg

Renault cabrio

Renault cabrio

Renault bouwt al sinds 1898 auto’s en door de jaren heen zijn er talrijke cabriolet-modellen van Renault verschenen, zoals de vooroorlogse Monaquatre Cabriolet en eind jaren vijftig de Renault Floride. Daarna bleef het merk lang cabrioloos tot er in 1991 een cabrioversie kwam van de Renault 19. Lees meer.

Highlights van de Renault cabrio

  • Goed te gebruiken als dagelijkse auto
  • Typische Franse, comfortabele rijeigenschappen
  • Breed aanbod aan interessante occasions, ook voor een beperkt budget

Welke Renault cabrio is leverbaar?

In zijn lange geschiedenis heeft Renault diverse cabriomodellen op de markt gebracht, tot in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw nog met de Renault Floride en Caravelle. Van deze klassiekers vind je soms nog een exemplaar, in dit artikel richten we de schijnwerpers echter op meer recente en alledaags te gebruiken cabriolets. Dat is zonder meer de Renault Mégane cabrio, een van de laatste modellen zonder dak dat het merk op de markt bracht. Een Twingo met een stoffen dakje was ook lange tijd leverbaar. Een opvallende cabrio-verschijning is de Renault Wind, die tussen 2010 en 2013 in productie was.

Modellen en uitvoeringen

Hoewel de Renault 19 de eerste bekende cabrio van Renault is, bracht het merk in de jaren 50 al eigenlijk zijn eerste dakloze auto op de markt: Renault 4CV Cabriolet. Het was een van de eerste modellen van het Franse markt dat na de Tweede Wereldoorlog werd geïntroduceerd.

In de jaren 50 was er de Renault Floride, later hernoemd tot Caravelle. Het was een kleine cabriolet die tot in de jaren 60 werd geproduceerd. Met de charmante tweezitter probeerde het merk Amerika te veroveren. Ze schakelde Brigitte Bardot in als ambassadrice. Het mocht niet baten. De auto werd een enorme flop.

Zoals eerder vermeld, werd de Renault 19 Cabriolet in 1991 geïntroduceerd als de eerste moderne cabriolet van Renault. Die bood ruimte voor vier passagiers en had een zachte stoffen kap. De Renault 19 Cabriolet staat bekend om zijn aangename rijdynamiek. De vering en het chassis zijn afgestemd op een soepele en plezierige rijervaring.

Veiligheid was ook een belangrijk aspect van de Renault 19 Cabriolet, met veiligheidsfuncties zoals airbags en veiligheidsgordels voor alle inzittenden. Het model was populair bij autoliefhebbers en werd beschouwd als een betaalbare optie voor mensen die van plezierritjes in de open lucht hielden. De productie van de Renault 19 Cabriolet eindigde in 1996.

De Renault Mégane Cabriolet, gelanceerd in 1998 als opvolger van de Renault 19 Cabriolet, was een elegante en veelzijdige cabriolet. Met een modern ontwerp en diverse motoropties (van 95 pk tot 140 pk) bood dit model zowel stijl als prestaties. De Mégane cabriolet is geleverd met stoffen cabriokappen en inklapbare metalen daken, waarmee hij meer geschikt was voor alle weersomstandigheden. Het interieur bood ruimte voor aan vier passagiers en was uitgerust met voor die tijd moderne voorzieningen.

De Mégane Cabriolet werd geroemd om zijn aangename rijervaring, met een goed afgestemde vering en chassis. Veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags en stabiliteitscontrole, zorgden voor bescherming van de inzittenden. Na verschillende generatie-updates werd de productie in het begin van de jaren 2010 stopgezet vanwege veranderende marktomstandigheden.

In datzelfde jaar introduceerde het Franse merk een opmerkelijke compacte cabriolet: de Renault Wind. Dit model trok de aandacht vanwege zijn unieke ontwerp. Gebouwd op het platform van de Renault Twingo, onderscheidde de Renault Wind zich door zijn bijzondere dakconstructie. In slechts 12 seconden kon het dak worden geopend of gesloten. Maar in tegenstelling tot traditionele cabriolets had de Wind geen stoffen kap. In plaats daarvan maakte Renault gebruik van een scharnierende stalen hardtop die zich netjes in de kofferbak vouwde. Die zorgde voor een gestroomlijnd uiterlijk en de Wind bood zelfs meer bagageruimte in vergelijking met andere cabriolets. De auto rolde in Slovenië van de band.

Onder de motorkap bood de Renault Wind verschillende motoropties, zowel benzine als diesel, met vermogens variërend van zo’n 100 pk tot 133 pk. Het interieur van de auto bood plaats aan twee passagiers en hoewel compact, was het functioneel en comfortabel. De Renault Wind bood een aangename rijervaring met wendbare rijeigenschappen en responsieve besturing, waardoor het een plezier was om in stedelijke omgevingen te rijden. Hoewel de Renault Wind positief werd ontvangen door autoliefhebbers en beschikbaar was in verschillende markten, was de productie van dit model van korte duur en eindigde in 2013.

Hoeveel kost een Renault cabrio?

Nieuwprijzen

Nieuwe Renault cabrio-modellen worden al een tijd niet meer geleverd, maar er zijn wel genoeg modellen nog te vinden die officieel in ons land te koop waren. Zo telde je in 2014 34.490 euro neer voor een Renault Mégane Coupé Cabriolet. Aan het einde van de productie lag de nieuwprijs van de Renault Wind tussen 21.000 en 24.500 euro.

Prijzen Renault cabrio occasion

Op de occasionmarkt is een Renault cabrio te vinden voor ieder budget. Voor een paar honderd euro is er al een Renault cabrio te vinden. In die prijsklasse vind je vooral Mégane Cabriolet-modellen van rond de eeuwwisseling of eentje uit de jaren 90. Voor een Renault Wind moet je al snel 5.000 tot 10.000 euro betalen. Vanzelfsprekend geldt: hoe nieuwer een occasion, hoe dichter de prijs bij de nieuwprijs komt.

FAQ

Welke Renault cabrio modellen zijn er?
De Renault 19 Cabriolet was een van de eerste cabrioletmodellen van Renault en werd in 1991 geïntroduceerd. Deze compacte cabriolet bood plaats aan vier passagiers en was populair vanwege zijn praktische ontwerp en betaalbaarheid. Het had een softtop die handmatig kon worden neergeklapt. De Renault Mégane Cabriolet werd gelanceerd in 1998 en volgde de Renault 19 Cabriolet op. Het model bood meer eigentijds design en geavanceerde functies. De Mégane Cabriolet had zowel stoffen als metalen cabriodaken, afhankelijk van de generatie, en bood verschillende motoropties voor verschillende prestatieniveaus. Het model bleef tot 2014 in productie. De Renault Wind, geïntroduceerd in 2010, was een compacte cabriolet met een uniek ontwerp. Het onderscheidende kenmerk was het vouwdak, dat zeer snel geopend of gesloten kon worden. De Renault Wind bood plaats aan twee passagiers en behield de compacte afmetingen van de Twingo, waardoor dit model ideaal was voor stadsverkeer. Hij ging in 2013 uit productie. De Renault Twingo is beschikbaar in een variant met een stoffen bovenzijde van het dak. Met een druk op de knop schuift dat vouwdak naar achteren zodat je in de open lucht zit. De dakstijlen blijven op hun plek. Het is dus meer een semi-cabriolet of decouvrable, zoald dat in het Frans heet.
Welke Renault cabriomodellen zijn nog in productie?
Er zijn geen Renault cabriomodellen meer in productie.
Wat kost een Renault cabrio?
Nieuwe Renault cabrio-modellen zijn al een tijd niet meer op de markt, maar er waren meerdere modellen officieel in Nederland te koop. Zo vroeg het merk in 2014 34.490 euro voor een Renault Mégane Coupé Cabriolet. Tegen het einde van de productieperiode varieerde de nieuwprijs van de Renault Wind tussen 21.000 en 24.500 euro. Wat betreft Renault cabrio-occasions is er voor elk budget wel een geschikte optie te vinden. Voor een paar honderd euro rij je al met de wind in je haren in een Renault 19 Cabriolet. Je krijgt dan wel een ouder model, met waarschijnlijk veel kilometers op de teller. Voor een Renault Wind – gebouwd tussen 2010 en 2013 – betaal je minimaal zo’n 5.000 euro en maximaal zo’n 10.000 euro. Het spreekt voor zich dat hoe nieuwer de occasion is, hoe dichter de prijs bij de nieuwprijs ligt.