Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-banner-l-01.jpg

Renault coupé

Renault coupé

De Renault coupé is verschenen in verschillende soorten en maten, maar dan vooral in een ver verleden. Het hedendaagse Renault heeft weinig aandacht voor coupé-modellen, maar juist wel voor hatchbacks en crossovers, precies waar de markt om vraagt. Wil je een moderne Renault coupé, dan ben je aangewezen op een auto die vooral de liefhebbers aanspreekt. Lees meer

Highlights van Renault coupé

  • Als Renault Mégane Coupé ook verkrijgbaar als sportieve R.S.
  • Renault Laguna Coupé is een zeldzame verschijning
  • Eerste generatie Mégane driedeurs was een échte coupé
  • Altijd onderscheidend design
  • Betrouwbare techniek

Welke Renault coupé modellen zijn leverbaar?

In de autowereld is er altijd sprake van grote verschuivingen. Dat komt omdat autofabrikanten produceren waar de markt om vraagt. In een ver verleden kon het niet op wat betreft carrosserievarianten. Sedans, stationwagens, cabrio’s, coupés, drie- en vijfdeurs hatchbacks, MPV’s, SUV’s, pick-ups… Werkelijk alles kon, maar omdat de moderne consument zijn zinnen heeft gezet op vooral hatchbacks en crossovers, hebben bepaalde carrosserievarianten gaandeweg het veld moeten ruimen. Dat is ook goed te zien bij Renault. Waar het merk ooit diverse coupé-modellen in zijn gamma had, is de sportieve carrosserievariant nu compleet verdwenen.

Een korte terugblik. De Renault 15 en Renault 17 zijn in principe twee varianten van dezelfde coupé. De modellen waren tussen juli 1971 en augustus 1979 in productie. Dan heb je ook nog de Renault Fuego, ook een Renault coupé. Het was de opvolger van de 15 en 17. De Renault Fuego is als driedeurs coupé gebouwd vanaf 1980 tot en met 1986 in Europa. We maken een sprong in de tijd naar 1995. In dat jaar introduceert Renault de Mégane, waarvan ook een driedeurs coupé verschijnt. De auto vormt onder meer de basis voor de Renault Megane I Maxi waarmee het merk deelneemt aan het wereldkampioenschap rally.

De tweede generatie Mégane is ten opzichte van de eerste generatie meer een hatchback, omdat de markt daar om vraagt. Wel blijft de driedeurs hatchback bestaan, een variant die door Renault als coupé wordt aangeduid. Van de Renault Mégane zijn in totaal vier generaties geleverd met verbrandingsmotoren. De liefhebbers zijn vooral fan van de derde en vierde generatie Mégane, in het bijzonder van de topversie, de Renault Mégane R.S. De R.S.-versie op basis van de derde generatie Mégane is alleen als driedeurs hatchback coupé geleverd. De Renault Mégane R.S. op basis van de vierde generatie Mégane is alleen als vijfdeurs verschenen. In 2023 viel het doek voor de Mégane R.S. Een opvolger is nooit verschenen. De vijfde generatie Mégane gooit het over een compleet andere boeg: 100% elektrisch en een crossover.

Weet ook dat Renault een Mégane Coupé-Cabriolet (Mégane CC) heeft geleverd: een vierpersoons cabriolet met een elektrisch bedienbare hardtop. Zowel van de tweede als derde generatie Mégane is zo’n CC-variant verschenen. In gesloten toestand oogt dit model als een coupé, hoewel het formeel een cabriolet is. Feitelijk gaat het om twee modellen ineen. Een voorbeeld van een 100% échte Renault coupé is de Renault Laguna Coupé op basis van de derde generatie Laguna. Een verkooptopper is dit nooit geworden, waardoor er ook geen opvolger kwam.

Modellen en uitvoeringen Renault coupé

Varianten Renault Laguna Coupé

De Renault Laguna Coupé werd op de Autosalon van Parijs in oktober 2008 voorgesteld. De auto was verkrijgbaar als Dynamique en als Initiale (topmodel). De coupé is geleverd met een 2.0 dCi en 3.0 V6 dCi turbodiesel. Het benzinegamma bestond uit een 2,0-liter viercilinder en een 3,5-liter V6 benzinemotor. De motoren in een notendop:

  • 2.0 dCi diesel: 110 kW (150 pk)
  • 3.0 dCi V6 diesel: 173 kW (235 pk)
  • 2.0 benzine: 125 kW (170 pk)
  • 3.5 V6 benzine: 176 kW (240 pk)

Varianten Renault Mégane Coupé-Cabriolet (Mégane CC)

Van de Renault Mégane CC bestaan twee generaties: een variant op basis van de tweede generatie en een variant op basis van de derde generatie. De cabriolet op basis van de eerste generatie Mégane had een softtop en mag dus niet als coupé worden beschouwd. De Mégane CC op basis van de Mégane II is onder meer geleverd met een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met 99 kW (135 pk) en met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 83 kW (113 pk). In juni 2010 introduceerde Renault de Mégane CC op basis van de Mégane III. Dat model is onder meer geleverd met de volgende benzinemotoren:

  • 1.4 TCe – 96 kW (131 pk)
  • 2.0 – 103 kW (140 pk)
  • 2.0 TCe – 132 kW (179 pk)
  • 1.2 TCe – 96 kW (131 pk)

Renault Mégane Coupé R.S

Speciale aandacht geven we aan de absolute topversie in de Mégane-reeks: de Renault Mégane R.S. waarbij ‘R.S.’ staat voor Renault Sport. De Renault Mégane Coupé R.S. op basis van de Mégane II is een auto om van te smullen. Het is een van de beste hot hatchbacks van Renault, met als absolute hoogtepunt de Renault Mégane R.S. Trophy-R 275. Je vindt overigens ook exemplaren met een vermogen van 184 kW (250 pk), ook meer dan genoeg.

Hoeveel kost een Renault coupé?

Nieuwprijzen

Een nieuwe Renault coupé ga je niet vinden. Renault produceert simpelweg geen nieuwe coupé-modellen meer. Saillant detail: de Renault Mégane R.S. Trophy-R 275 had in 2015 een nieuwprijs van ongeveer 54.000 euro.

Prijzen voor occasions

Een Renault coupé is heel betaalbaar, maar als we praten over een liefhebbersauto als de Mégane R.S., dan kan de prijs ook stevig oplopen. De prijzen van de recente modellen die we in dit overzicht hebben behandeld, zetten we hieronder in een overzicht.

  • Renault Laguna Coupé – van 7.000 tot 18.000 euro
  • Renault Mégane Coupé-Cabriolet – van 1.000 tot 16.000 euro
  • Renault Mégane R.S tot 2016 – van 15.000 tot 42.000 euro

FAQ

Waarom is Renault gestopt met het leveren van coupé-modellen?
Een autofabrikant heeft maar een beperkte productiecapaciteit en moet dus keuzes maken voor wat betreft welke modellen er wel en niet worden gebouwd. Ook is het voor een fabrikant goedkoper om het aantal carrosserievarianten te beperken. De carrosseriepanelen worden namelijk met een gigantische drukpers in vorm gedrukt. Zo’n drukpers kost geld. De fabrikant kijkt naar de marktvraag en naar de ontwikkelingskosten. Als er geen gezonde balans is – lees: een degelijk verdienmodel – dan krijgt een model vaak geen groen licht. De vraag naar coupé-modellen van Renault liep de afgelopen jaren sterk terug. Vandaar dat Renault is gestopt met het leveren van coupé-modellen.
Wie heeft de Renault Laguna Coupé ontworpen?
De Renault Laguna Coupé oogt elegant. Hij is getekend door Patrick Le Quément, de toenmalige designbaas van Renault. De auto lijkt heel sterk op de Renault Fluence Concept Car die in 2009 werd gepresenteerd.
In welke auto is de 3,5-liter V6-motor uit de Laguna Coupé nog meer gebruikt?
Deze V6-motor is ook gebruikt in de Nissan 350Z. Het gaat hier namelijk om een krachtbron van Nissan. Renault heeft hem geleverd in combinatie met een zestraps automaat.
Heeft de Renault Laguna Coupé vierwielsturing?
Jazeker, alle GT- en Initiale-versies van de Laguna Coupé zijn uitgerust met een zogeheten 4Control-chassis, een vorm van vierwielbesturing. Bij dit systeem draaien de achterwielen tegenovergesteld aan de voorwielen tot een snelheid van 60 km/u. Boven deze snelheid gaan de achterwielen juist geleidelijk meedraaien waardoor je minder aan het stuur hoeft te draaien. Je voelt de achterzijde van de auto dus meesturen. Dat vraagt in het begin even om wat gewenning, maar na verloop van tijd wil je niet meer zonder.