Renault Grand Espace - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Renault Grand Espace vult vanaf 1998 de MPV-collectie van Renault aan



Met zijn in 1984 voor het eerst gepresenteerde Espace (het Franse woord voor ‘ruim’), gold de Franse voertuigfabrikant Renault als één van de pioniers op het gebied van de nieuw ontstane MPV-klasse. Dit terwijl het concept voor de zevenzitter met de flexibele zitplaatsen, die naar behoefte te monteren en demonteren waren, helemaal niet van de Renault ingenieurs maar van de carrosseriebouwer Matra afstamde. Dankzij het gebruik van innovatieve bouwmaterialen uit kunststoffen was het Matra gelukt om de sedans met een laadvolume tot drie kubieke meter, een lengte van 4,25 meter en tevens een goede motorprestatie in omloop te brengen. De Renault Espace werd tot aan het faillissement van het bedrijf in 2003 bij Matra in Frankrijk gebouwd. Daarna nam Renault de ontwikkeling en bouw van de grote sedan helemaal over. De sedan werd vooral gezien als makkelijk belaadbare gezinsauto met veel plaats voor bagage. Voor deze doelgroep kon de Espace niet groot genoeg zijn. Zo ontstond bij Matra het idee om op basis van de derde Espace generatie een verlengde versie van het model te construeren. Deze werd in 1998 voor het eerst als Renault Grand Espace op de markt geïntroduceerd en vult sindsdien als topmodel het productpalet van de Renault MPV’s aan.



Futuristisch interieur en plaats voor zeven passagiers

Het kenmerk van de Renault Grand Espace was zijn verlengde carrosserie ten opzichte van het basismodel. De korte versie was intussen al gegroeid tot bijna 4,50 meter, maar de Renault Grand Espace bereikte een lengte van maar liefst 4,77 meter. De toename in grootte kwam vooral de passagiers op de twee achterste zitbanken ten goede. In het interieur was voor het eerst een centraal geplaatste digitale snelheidsmeter te vinden. Deze benadrukte de futuristische kant van het nieuwe design. Als aandrijving werd er een 3,0 liter motor met 143 kW (194 pk) aangeboden. Deze werd in 1999 vervangen door een 2,0 liter benzinemotor met 103 kW (140 pk). De 2,2 liter Turbodiesel met 85 kW (115 pk) werd vanaf 1999 opgevolgd door de nieuwe commonrail motor met eveneens 85 kW (115 pk) en de sterkere motor met 96 kW (130 pk). In deze versie werd de Renault Grand Espace tot in 2002 gebouwd.



Meer dan drie kubieke meter laadvolume voor de Renault Grand Espace

De tweede serie van de Renault Grand Espace was gebaseerd op de vierde generatie van de grote sedan, die nu niet meer door Matra maar door Renault zelf ontwikkeld was. De in 2002 in een compleet nieuw design geïntroduceerde sedan had een lengte van 4,85 meter en was inclusief buitenspiegels 2,10 meter breed. Het laadvolume bedroeg bij compleet gemonteerde zitplaatsen 456 liter en kon vergroot worden tot maximaal 3050 liter. De beschikbare benzinemotoren waren een 2,0 liter turbomotor met 125 kW (170 pk) en het V6-topmodel met 3,5 liter en 177 kW (241 pk). Met deze motor behaalde de Renault Grand Espace een maximumsnelheid van 225 km/u. Daarmee was het één van de snelste grote sedans op de markt. Het gemiddelde brandstofverbruik lag bij deze versie op 12,2 liter Super (289 g/km CO2).



De dieselmodellen van de Renault Grand Espace van de generatie vanaf 2006

Sinds het modelonderhoud van 2006 werd deze tweede generatie van de grote sedan ook in twee dieselversies van 2,0 liter aangeboden. Eén met een vermogen van 110 kW (150 pk) en één met een vermogen van 127 kW (173 pk). Het topmodel bij de diesels was de Renault Grand Espace met de 3,0 liter V6 commonrail motor. Deze had een vermogen van 133 kW (181 pk) en bracht de MPV tot een maximumsnelheid van 210 km/u. Met uitzondering van dit model waren alle diesels standaard uitgerust met een roetfilter. De kleinste Grand Espace uit de dieselserie had volgens de fabrikant een gecombineerd brandstofverbruik van 7,5 liter. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 198 g/km. Bij de topversie lagen deze waarden op 9,4 liter diesel per honderd kilometer en op 248 g/km CO2.

Mehr anzeigen