Renault Grand Scenic - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Renault Grand Scénic

In 2003 verschijnt met de Renault Grand Scénic de eerste zevenzitter uit de serie

Het duurde meer dan tien jaar voor de Franse autofabrikant Renault naast de Renault Espace een compacter model aanbood. De Renault Espace was een grote sedan die in 1984 succesvol op de markt was gebracht. De Renault Scénic behoorde tot in 1999 nog tot de middenklasse serie Mégane. Tussen 1996 en 2003 werd de Renault Scénic uitsluitend als vijfzitter geproduceerd en had daarmee twee zitplaatsen minder dan de Renault Espace. In 2003 werd de collectie compacte MPV’s door de Fransen uitgebreid met een versie die een bijna 25 centimeter verlengde carrosserie had met ruimte voor zeven zitplaatsen. Deze kwam als Renault Grand Scénic op de markt. De eerste generatie hiervan werd tot in 2009 gebouwd.

De Renault Grand Scénic vanaf 2004 als vijf- en zevenzitter

Bij de Renault Grand Scénic maakte de fabrikant gebruik van variabele zitplaatsen. Dit zorgde ervoor dat de voertuigklasse van de compacte MPV’s voordelen kreeg ten opzichte van de sedans en combi’s. De Renault Grand Scénic werd vanaf 2004 in twee varianten aangeboden: als vijfzitter en als zevenzitter. Wanneer de twee achterste zitplaatsen niet werden gebruikt, konden deze gemakkelijk in de voertuigbodem geklapt worden. Zo werd het laadruimtevolume van de bijna 4,50 meter lange compacte MPV vergroot tot bijna twee kubieke meter. Uitrustingsdetails zoals klaptafeltjes voor de passagiers van de eerste achterbank, bekerhouders en opbergvakken in de passagiersruimte moesten praktische oplossingen bieden voor de behoeftes van de beoogde doelgroep: gezinnen.

De motoren van de eerste generatie van de Renault Grand Scénic

Technisch gezien was de Renault Grand Scénic gebaseerd op de basis van de middenklasse serie Renault Mégane. Het motorenpalet stamde deels ook uit deze serie. In de basisuitrusting was de Renault Grand Scénic met een kleine 1,4 liter motor met 70 kW (95 pk) verkrijgbaar. Daarnaast was er ook nog een versie met een 1,6 liter motor met 82 kW (112 pk) en een versie met een 2,0 liter motor met 99 kW (135 pk). De turbogeladen topversie van de Renault Grand Scénic met een cilinderinhoud van 2 liter kreeg een vermogen van 120 kW (163 pk). Als diesel was de gezinsauto verkrijgbaar met commonrail motoren van 1,5 tot 2,0 liter cilinderinhoud. Deze hadden een vermogen tussen de 60 kW (82 pk) en 110 kW (150 pk). Vanaf 2005 werden de eerste diesels standaard met een partikelfilter uitgerust.

In 2009 komt er een nieuwe generatie van de Renault Grand Scénic uit

In 2009 werd de nieuwe generatie van de Renault Grand Scénic geïntroduceerd. Deze generatie kwam in meerdere uitrustingsversies op de markt: als vijfzitter of met zeven enkele zitplaatsen. In de uitrustingsversie met vijf zitplaatsen steeg het laadruimtevolume van de nu 4,56 meter lange compacte MPV naar 678 liter. De variant met zeven zitplaatsen had een laadruimtevolume van 564 liter. Bij een compleet gedemonteerde of neergeklapte achterbank had de gezinsauto een transportvolume van 2083 liter. Bovendien kwam ook de nieuwe generatie weer met praktische details zoals klaptafeltjes en opbergvakken op de markt. Deze werden plaatsbesparend aan de achterkant van de bestuurdersplaats aangebracht.

Nieuwe motoren voor de Renault Grand Scénic die voldoen aan de Euro5-norm

Van het goedkoopste model met een 1,6 liter motor en een vermogen van 81 kW (110 pk) waren twee versies beschikbaar: één met een normale benzinemotor en één in een uitvoering voor gebruik met Super en ethanol. Het verbruik van beide modellen was volgens de fabrikant gemiddeld 7,5 liter brandstof (177 g/km CO2). Met de TCe motoren van de nieuwe Euro5-generatie met 96 kW (130 pk) kon het verbruik gereduceerd worden naar gemiddeld 7,3 liter. Dit komt overeen met een CO2-waarde van 168 g/km. Het 2,0 liter topmodel in combinatie met een automatische versnellingsbak had een vermogen van 103 kW (140 pk) en bracht de Renault Grand Scénic tot een maximumsnelheid van 190 km/u. Het gecombineerde verbruik lag op 7,7 liter Super (183 g/km CO2). Bij de diesels had men de keuze uit vier prestatieniveaus: van 78 kW (106 pk) tot 118 kW (160 pk). De basisversie diesel van de Renault Grand Scénic verbruikte gemiddeld 5,0 liter diesel (135 g/km CO2). Het topmodel met een maximumsnelheid van 205 km/u consumeerde gemiddeld 6,6 liter (173 g/km CO2). Alle dieselmotoren werden standaard met een roetfilter uitgerust en voldeden aan de Euro5-norm.