Renault Latitude - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Terugkeer naar de hogere middenklasse met de Renault Latitude


Met designexperimenten commercieel succes boeken in de hogere middenklasse, bleek zelfs voor een groot en internationaal bekend autoconcern als Renault moeilijk te zijn, zo ondervonden de Fransen met hun sedan Vel Satis. In 2009 nam de constructeur afscheid van het ongebruikelijk vormgegeven model waarmee tegelijkertijd ook voorlopig afscheid werd genomen van de hogere middenklasse. Voor de terugkeer in deze klasse koos de fabrikant voor een Aziatisch-Europese samenwerkingsstrategie. Bij deze samenwerking waren Renault en Nissan evenals de sinds 2000 bij Renault horende Zuid-Koreaanse partner Samsung betrokken. De Zuid-Koreanen hadden sinds 1998 hun serie Samsung SM5 op basis van de Nissan Maxima ontwikkeld. Deze serie was aanvankelijk alleen voor de Zuid-Koreaanse markt bedoeld, maar werd later echter ook op enkele andere wereldmarkten verkocht. Renault vond de techniek, het comfort en het design van het model, waarvan in 2010 de derde generatie gepresenteerd werd, zo aantrekkelijk dat ze besloten hem ook op de Europese markt te introduceren. Een markt die destijds als moeilijk bekend stond. Hier werd de sedan in 2011 onder het ruitenlogo als Renault Latitude gepresenteerd en markeerde hij de terugkeer van de Franse producent in de hogere middenklasse.


Sedanformaat voor de Renault Latitude


Met zijn sedanformaat van circa 4,90 meter lang en een wielbasis van 2,76 meter werd de Renault Latitude boven de Renault Laguna in de collectie van de fabrikant gepositioneerd. Technisch gezien was de Renault Latitude gebaseerd op de in 2008 gepresenteerde zevende generatie van de Nissan Maxima. Hij nam echter tegelijkertijd technische elementen over die bij het middenklassemodel Renault Laguna gebruikt werden. De Renault Latitude werd uitsluitend in de klassieke limousinevorm gebouwd als vijfdeursmodel. Een bijzonder kenmerk van het achteraanzicht: de achterkant reikte naar boven en vergrote op deze manier het volume van de kofferruimte naar bijna 480 liter.


Het topmodel van de Renault Latitude is uitgerust met een V6-dieselmotor


De Renault Latitude had weliswaar een dynamisch ogende voorkant met chromen horizontale strepen op het radiatorrooster en een coupéachtige daklijn, maar toch planden de Fransen niet om de Renault Latitude als een uitdrukkelijke sportsedan neer te zetten. Op de meeste Europese markten nam de fabrikant er genoegen mee om de Renault Latitude met een 2,0 liter benzinemotor aan te bieden met een prestatievermogen van 103 kW (140 pk). De topmotor in V6-bouwwijze bleef aan de dieselmodellen voorbehouden: in deze 3,0 liter dieselversie had de Renault Latitude een prestatievermogen van 177 kW (241 pk). Daarnaast was de sedan ook met een kleinere 2,0 liter dieselmotor verkrijgbaar met een prestatievermogen van 127 kW (173 pk).

Mehr anzeigen