Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-master-front

Renault Master

1 / 3
renault-master-front
renault-master-side
renault-master-back

Sterke punten

  • Veel versie- en ombouwmogelijkheden
  • Moderne cabine met technologische functies
  • Zuinige, krachtige dieselmotoren
  • Verkrijgbaar in een 100% elektrische versie

Zwakke punten

  • Stevig verbruik bij oudere motoren
  • Terugroepactie wegens problemen met de achteras
  • Oudere modellen niet bepaald toonbeeld van verfijning

Renault Master : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Master, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Master: onbekend maakt onbemind?

De Master is – zoals de modelnaam al enigszins doet vermoeden – de grootste bedrijfsauto van Renault en de grote broer van de meer bekende Trafic. De veelzijdige Renault is verkrijgbaar in een scala van verschillende carrosserievarianten en uitvoeringen zodat er voor ieder bedrijfsactiviteit wel een ideale versie te vinden is. In 2019 kreeg de Master van de tweede generatie een uitgebreide facelift, waardoor klanten profiteren van de nieuwe technologieën en een opgefrist design. Lees meer.

Interesse in een Renault Master

Renault Master occasions
Renault Master nieuwe auto's
Renault Master dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Verkrijgbaar in 350 verschillende configuraties
  • Nieuwe motoren bieden hoger vermogen en lager verbruik
  • Faceliftmodel biedt representatieve design, meer comfort en moderne technologie
  • Verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

In 2019 onderging de Renault Master een grondige facelift, waarbij meteen ook het motorengamma onder de loep was genomen. Een welkome update, aangezien het model al negen jaar onveranderd op de bedrijfswagenmarkt actief was. Het beschikbare motorpalet bestaat uit drie dCi-diesels, goed voor 135, 150 of 180 pk. Het maximale koppel loopt op tot 400 Nm. Een topsnelheid van 165 km/h is hierdoor haalbaar – een indrukwekkende waarde voor een grote bedrijfsauto. Naast meer vermogen, springen de motoren zuiniger met brandstof om. De Renault Master zou maximaal 7,3 liter per 100 km verbruiken. Een manuele 6-bak is overigens standaard, maar wie liever het schakelwerk overlaat aan een automaat, is aangewezen op een van de twee krachtigste versies.

Verder is er keuze uit twee aandrijflijnen: voorwielaandrijving (FWD) of achterwielaandrijving (RWD). Beide versies bieden volgens Renault een solide wegligging en hebben hun eigen voordelen. De voorwielaangedreven Master heeft een laaddrempel die 13 mm lager ligt dan de achterwielaangedreven versie en is verkrijgbaar in verschillende lengtes. Hierdoor is deze versie bij uitstek geschikt voor maximale laadruimte en transport over de weg. Als maximale tractie prioriteit heeft, bijvoorbeeld op veelal modderige bouwterreinen, dan is de Master RWD een goede keuze. Deze versie kan bovendien zwaardere ladingen dragen op de achteras (vooral met dubbellucht banden) en is in staat om aanhangers tot 3,5 ton te trekken.

Vanaf 2020 is de Renault Master ook beschikbaar met een volledig elektrische aandrijving. Deze Master Z.E. biedt een actieradius van 120 km dankzij zijn lithium-ion batterij met een capaciteit van 33 kWh. De elektromotor zelf heeft een vermogen van 57 kW en koppel van 225 Nm. Met de 7 kW Wallbox, een wandlader, kan de Master Z.E. in 6 uur opgeladen worden.

Afmetingen

De Renault Master is ontworpen om te voldoen aan uiteenlopende vervoerswensen. Praktisch gemak en veelzijdigheid spelen hierin belangrijke rollen. Zo kunnen de achterportieren tot wel 270° worden geopend, terwijl de bijzonder lage tildrempel het gemakkelijker maakt om de grootste ladingen in te laden. Veilig vastzetten van lading kan via de bevestigingsringen (tot 12 stuks). Indrukwekkend is de laadcapaciteit. Die varieert van 8 tot maar liefst 22 kubieke meter, afhankelijk van de versie en uitvoering. Verder biedt de Master zeer uitgebreide keuzemogelijkheden met betrekking tot lengte, hoogte en laadvermogen, variërend van 820 kg tot 4.500 kg. De langste versie (DistriBox) meet liefst 7,2 meter in lengte. Nog meer laadcapaciteit nodig? Een Renault Master RWD met trekhaak beschikt over een maximaal trekvermogen van 3.500 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij (versie L1H1)

Renault Master
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 5,1 x 2,1 x 2,3 m
Wielbasis 3,2 m
Inhoud bagageruimte 8,0 m3
Ledig gewicht 1.878 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.800 – 3.500 kg
Cilinderinhoud 2.298 cm3
Vermogen 99 kW (135 pk) - 132 kW (180 pk)
Koppel 360 - 400 Nm
Topsnelheid n.b.
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud 80 l
Verbruik 7,1 – 7,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 187 - 191 g/km

Varianten

De Renault Master wordt gekenmerkt door zijn hoge flexibiliteit. Het model kan helemaal worden afgestemd op de behoeften van de klanten, gezien de beschikbaarheid van tal van carrosseriestijlen en -varianten. Bestuurders profiteren bovendien van talrijke configuratiemogelijkheden (350 om precies te zijn): de klassieke bestelwagen kan bijvoorbeeld worden besteld met achterwielaandrijving en in drie verschillende hoogtes of lengtes. De Master is ook verkrijgbaar met een open laadbak en niet te vergeten met een dubbele cabine, die plaats biedt voor maximaal zeven personen.

Prijzen

Afhankelijk van de gekozen uitrusting, uitvoering en motor variëren de prijzen voor de Renault Master aanzienlijk. De goedkoopste variant is verkrijgbaar vanaf 28.990 euro. Wie een grotere motor of aanzienlijk meer comfort wenst, moet dieper in de buidel tasten. Het topmodel met dieselmotor kost net geen 39.000 euro. Ondernemers waarbij milieu en duurzaamheid hoog in het vaandel staan, kiezen steeds vaker voor een elektrische bedrijfsauto. Renault biedt die in de vorm van de Master Z.E. Prijzen daarvan beginnen bij 56.000 euro.

De Renault Master is natuurlijk ook verkrijgbaar als occasion. Daartoe behoren ook de modellen van de tweede generatie die al sinds 2010 te koop zijn. Gezien de motoren en ook de technologie van de Master te boek staan als betrouwbaar, is de Master ook populair als occasion. Goed onderhouden exemplaren en een comfortabele uitrusting zijn verkrijgbaar vanaf 10.000 euro.

Design

Buitenkant

De Renault Master ziet er veel moderner uit sinds de facelift van 2019 en heeft het ietwat stoffige imago van de bestelwagen met succes achter zich gelaten. Vooral de vernieuwde voorkant met de grote koplampen springt meteen in het oog. Niet alleen de voor Renault typerende dagrijverlichting met LED-technologie valt op, ook de nieuwe grille zorgt voor een zelfverzekerde uitstraling en een moderne look.

Binnenkant

Ook het interieur hebben de ontwerpers met succes in de huidige tijdsgeest weten te trekken. Zowel qua design als moderne technologieën. Bovendien voorziet de Master in alle essentiële kenmerken die van een moderne (grote) bestelwagen worden verwacht. Comfortabele zetels, een verhoogde zitpositie voor uitstekend zicht, en een overvloed aan opbergmogelijkheden maken de Renault Master tot een waardevol en efficiënt werkpaard. Technologisch gezien ontbreekt het de Master aan niets, met voorzieningen zoals airconditioning, licht- en regensensoren, en zelfs een achteruitrijcamera die bijdragen aan het gemak en de veiligheid.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid biedt de Renault Master een goede bescherming dankzij de grote, robuuste carrosserie en het gebruik van moderne rij- en veiligheidstechnologieën. De licht- en regensensoren zorgen bijvoorbeeld voor optimaal zicht in alle omstandigheden, en de parkeerhulp maakt inparkeren een stuk eenvoudiger. Bovendien zijn alle moderne veiligheidssystemen en -assistenten, van de partij: ABS met noodstopbekrachtiging, Electronic Stability Control met Extended Grip Control en Hill Start Assist, Side Wind Assist, Cruise Control met snelheidsbegrenzer, rijstrookwaarschuwing, alsook dodehoekdetectie.

Alternatieven

Er zijn verschillende alternatieven op de markt voor de Renault Master. Meest voor de hand liggend zijn de Volkswagen Crafter en Mercedes-Benz Sprinter. Verder behoren zoal de Fiat Ducato en Ford Transit tot de concurrentie.

FAQ

Wat is het laadvolume en -vermogen van de Renault Master?
Het laadvolume varieert van 8 tot maar liefst 22 kubieke meter, afhankelijk van de versie en uitvoering. Verder biedt de Master zeer uitgebreide keuzemogelijkheden met betrekking tot lengte, hoogte en laadvermogen, variërend van 820 kg tot 4.500 kg.
Welke motoropties zijn beschikbaar voor de Renault Master?
Diesels spannen de kroon op het motorpalet. Er zijn drie versie beschikbaar, allen viercilinders met een inhoud van 2.3 liter. Vermogens variëren van 135 tot 180 pk. Er is ook nog een volledige elektrische variant, de Master Z.E. De aandrijving daarvan geschiedt door een elektromotor met een vermogen van 57 kW (76 pk) en een koppel van 225 Nm. De actieradius ligt op zo’n 300 km volgens de WLTP-meetcyclus.

Beoordelingen voor Renault Master

26 Beoordelingen

4,6