Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Renault Trafic Frontansicht

Renault Trafic

1 / 3
Renault Trafic Frontansicht
Renault Trafic Seitenansicht
renault-trafic-back

Sterke punten

  • Sterk imago sinds 1980
  • Verkrijgbaar als personenbus, bedrijfsauto en camper
  • Nieuw en gebruikt in vele uitvoeringen verkrijgbaar
  • Ook als 100% elektrische versie

Zwakke punten

  • (Actief) veiligheidsniveau op oudere modellen (vóór 2021)
  • Techniek gevoelig voor storingen
  • Nissan Primastar en Opel Vivaro zijn vrijwel identiek

Renault Trafic : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Trafic, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Trafic: een begrip onder de bedrijfswagens

De Renault Trafic is al sinds het begin van de jaren tachtig een geliefde bestelwagen binnen het assortiment van Renault Bedrijfswagens, de afdeling voor bedrijfswagens van het Franse merk. De Trafic staat bekend om zijn veelzijdigheid, die perfect aansluit bij diverse behoeften van vooral commerciële gebruikers, zoals bouwbedrijven en koeriers, maar ook aanbieders van luxe personenvervoer. Voor de particulier die van kamperen houdt, heeft de Renault Trafic veel te bieden in de vorm van een heuse camperuitvoering. Wist je trouwens dat de Renault Trafic nauw verwant is aan de Opel Vivaro en Nissan Primastar? Lees meer

Interesse in een Renault Trafic

Renault Trafic occasions
Renault Trafic nieuwe auto's
Renault Trafic dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Beschikbaar als bedrijfswagen, personenbus en camper
  • Bewezen reputatie (reeds 2,4 miljoen verkochte exemplaren)
  • Ook verkrijgbaar in een 100% elektrische versie

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault Trafic biedt keuze uit vijf verschillende motorvarianten: vier dieselmotoren en één volledig elektrische versie. De dCi-dieselmotoren zijn allemaal viercilinders en hebben een cilinderinhoud van 2.0 liter. Het vermogen varieert van 110 tot 170 pk en het koppel van 300 Nm voor de basismodellen tot 380 Nm voor de krachtigste variant. Standaard worden de dieselmotoren gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Voor de 150 en 170 pk sterke modellen is er optioneel een EDC-automaat beschikbaar. Bovendien voldoen de dieselmotoren aan de meest recente milieunormen (Euro6d Full).

Vanaf medio 2023 is de Renault Trafic ook verkrijgbaar als E-Tech Electric, een volledig elektrisch aangedreven versie. De Renault Trafic E-Tech Electric is uitgerust met een 52 kWh-batterij, waardoor de elektrische variant een actieradius tot 297 kilometer biedt (volgens WLTP). De aandrijving wordt verzorgd door een elektromotor met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 245 Nm. Daarnaast is er een 'long range'-versie van de Trafic E-Tech Electric (met een beperkte topsnelheid van 90 km/u), wat resulteert in een actieradius tot 322 kilometer(volgens WLTP).
Het standaard opladen gebeurt via een 7 kW 1-fase AC-boordlader, geschikt voor alle gangbare thuisstopcontacten. Met behulp van de krachtige 22 kW 3-fase AC-boordlader kan de actieradius bij een openbaar laadpunt met 50 kilometer worden aangevuld in minder dan 25 minuten. Een DC-snellader met een vermogen van 50 kW komt later.

Afmetingen

De Renault Trafic is er in verschillende carrosserievarianten, van conventionele bestelwagen tot kipper en maatwerkoplossingen. Elke versie heeft hierdoor andere afmetingen. Als personenbus biedt de Fransoos ruimte aan maximaal negen inzittenden. De gesloten besteluitvoering is er eveneens in verschillende lengtes en hoogtes en beschikt over een laadvolume van minimaal 5,8 m3 tot maximaal 8,9 m3 in combinatie met een laadvermogen van 1.175 kg.
De elektrisch aangedreven Trafic E-tech Electric is verkrijgbaar met keuze uit twee lengtematen (5,08 of 5,48 meter) en twee hoogtematen (1,967 en 2,498 meter), met een trekvermogen tot 920 kg trekvermogen en maximaal laadvermogen van 1,1 ton.

De belangrijkste specificaties op een rij (gesloten bestelwagen uitvoering):

Renault Trafic
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 5,0 x 1,96 x 1.97 m
Wielbasis 3,0 m
Inhoud bagageruimte 8,0-17,3 m3
Ledig gewicht 1.760-1.903 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.800-3.010 kg
Cilinderinhoud 1.997 cm3
Vermogen 81 kW (110 pk)-125 kW (170 pk)
Koppel 300-380 Nm
Topsnelheid 165-186 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,8-10,6 seconden
Tankinhoud 80 l
Verbruik 6,9-7,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 181-187 g/km

Varianten

De Renault Trafic is al tientallen jaren een bekende naam in de wereld van de bestelwagens en bedrijfsvoertuigen. De kracht van dit model ligt voornamelijk in zijn veelzijdigheid, gecombineerd met een uitgebreide keuze aan benzine- en dieselmotoren. Recentelijk kwam daar ook een volledig elektrische variant bij. Of je nu een ondernemer bent die goederen of personen moet vervoeren, of je bent op zoek bent naar een stevig chassis voor speciale opbouw; de Renault Trafic heeft vrijwel altijd een variant die perfect past bij jouw behoeften. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Gesloten Bestelwagenversie, een chassis-cabineversie (geschikt voor speciale opbouw), een kipper, een luxueuze personenwagenversie en de avontuurlijke Trafic SpaceNomad voor kampeerliefhebbers.

Prijzen

Met zoveel verschillende varianten en mogelijkheden zijn de prijzen van de Renault Trafic welhaast maatwerk. Bovendien draait de Trafic al decennialang mee, waardoor er ook op de occassionmarkt veel keuze is. Om toch een indicatie te geven: de Gesloten Bestelwagen-versie begint bij zo’n 42.000 euro. De prijzen van de zwaarste en zeer luxe versies – met verlengde wielbasis en nog meer laadvolume – kunnen oplopen tot boven de 64.000 euro. De elektrische Trafic is er vanaf net geen 56.000 euro (genoemde prijzen inclusief BTW en BPM).

Design

Buitenkant

Het uiterlijk van de Renault Trafic varieert afhankelijk van de carrosserievariant. De Gesloten Bestelwagen heeft bijvoorbeeld een ander ontwerp dan de versie met een basischassis die als basis dient voor voertuigen zoals een kipper met een kantelbare laadbak. Bovendien zijn er varianten met een verlengde wielbasis en een extra hoog dak om het laadvermogen te maximaliseren.

In vergelijking met de eerste twee generaties van de Trafic is de huidige derde generatie het meest herkenbaar aan zijn scherpere voorkant. Voorheen was die juist nadrukkelijk ‘stomp’ – waarbij de motorkap ogenschijnlijk vloeiend overliep in de voorruit. Al met al biedt de Renault Trafic legio configuratiemogelijkheden. Een van de voordelen van de Renault Trafic is dat je hem royaal kunt uitrusten met comfortverhogende voorzieningen en digitale snufjes, zoals dat vaak ook het geval is bij reguliere personenauto’s.

Binnenkant

De facelift van 2019 zorgde voor een nieuwe uitstraling van de cabine van de Renault Trafic. Het model maakt in eerste instantie indruk met zijn royale interieurruimte, terwijl het interieurontwerp voornamelijk gericht is op functionaliteit. Ondanks de talrijke (digitale) functies is het bedieningsgemak gebleven. Niettemin heeft Renault bij de laatste generatie van de Trafic merkbaar meer aandacht besteed aan moderne, luxe technologie en connectiviteit. Verder biedt de Trafic tal van opbergvakken om kleine voorwerpen netjes in op te bergen. Bovendien was de Renault Trafic een van de eerste bedrijfswagens die ook dienst kan doen als 'mobiel kantoor'. Zo is de rugleuning van de middelste volledig neerklapbaar en te gebruiken als lunchtafeltje of als bureau, inclusief een opbergvak voor bijvoorbeeld een notitieblok. Inmiddels is deze voorziening de standaard geworden in de wereld van bedrijfswagens.

Veiligheid

De Renault Trafic wist in 2015 bij de Euro NCAP-crashtests slechts drie van de vijf sterren te behalen. Dit was voornamelijk te wijten aan het beperkte aanbod essentiële assistentie- en veiligheidssystemen. Zelfs op de duurdere uitvoeringen schitterde deze actieve veiligheid door afwezigheid. Sinds 2021 heeft Renault deze zaken aanzienlijk beter op orde en behaalde de Trafic zelfde de Silver Award tijdens een recente verkiezing onder bedrijfswagens van hetzelfde Euro NCAP.

Alternatieven

Er zijn verschillende alternatieven op de markt voor de Renault Trafic. Meest voor de hand liggend zijn de technisch vergelijkbare Opel Vivaro en Nissan Primastar als concerngenoten (onder de vlag van de Stallantis Groep). Verder behoren zoal de Volkswagen Transporter en Ford Transit tot de concurrentie.

FAQ

Wat is het laadvermogen van de Renault Trafic?
Het laadvermogen varieert afhankelijk van het specifieke model en de configuratie. Over het algemeen bedraagt het laadvolume minimaal 5,8 m3 en maximaal 8,9 m3. Het laadvermogen schommelt tussen ongeveer 1.000 en 1.200 kg.
Welke motoropties zijn beschikbaar voor de Renault Trafic?
Diesels spannen de kroon in het motorpalet. Er zijn vier smaken, alle viercilinders met een inhoud van 2.0 liter. De vermogens variëren van 110 tot 170 pk. Er is ook nog een volledige elektrische Trafic, de E-tech Electric, die wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 245 Nm. De actieradius ligt op zo’n 300 km volgens de WLTP-meetcyclus.
Is de Renault Trafic verkrijgbaar als een elektrische bestelwagen?
Ja, de Trafic E-tech Electric is de elektrische variant van de Renault Trafic en biedt emissievrij rijden. De aandrijving geschiedt door een elektromotor met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 245 Nm. De actieradius ligt op zo’n 300 km volgens de WLTP-meetcyclus.

Beoordelingen voor Renault Trafic

25 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details