Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-twingo-front

Renault Twingo

1 / 3
renault-twingo-front
renault-twingo-side
renault-twingo-back

Sterke punten

  • Een van de meest succesvolle Renaults allertijden
  • Aandoenlijk en olijk design
  • Uiterst compact en toch verrassend ruim
  • Ideale stadsauto met kleine draaicirkel

Zwakke punten

  • Felle concurrentie
  • Bouwkwaliteit nooit prio geweest
  • Beperkte ruimte binnenin

Renault Twingo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Twingo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Twingo: groot geworden door klein te blijven

De Renault Twingo behoeft eigenlijk geen introductie meer. En dan te bedenken dat de Twingo de uiterst zware taak had de zeer succesvolle Renault 5 op te volgen. Wel, dat is gelukt, en hoe! De Renault Twingo is al net zo auto-icoon als zijn voorganger. Hoe? Door vast te houden aan het bewezen concept van ‘klein, maar fijn’ op typisch Franse wijze. Ondanks het (aanhoudende) succes komt er een einde aan ruim dertig jaar Twingo. Renault heeft besloten de stekker uit het model te trekken. Lees meer

Interesse in een Renault Twingo

Renault Twingo occasions
Renault Twingo nieuwe auto's
Renault Twingo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal als stadsauto
  • Vrolijke uitstraling
  • Zeer wendbaar rijgedrag
  • Ook beschikbaar met elektrische aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

Het is misschien lastig voor te stellen in dit elektrificatietijdperk, maar de eerste generaties van de Renault Twingo waren zowaar nog beschikbaar met een dieselmotor. Gaandeweg verdwenen die uit beeld en bleef Renault zijn kleinste model leveren met benzinemotor of met geheel elektrische aandrijflijn. Op moment van dit schrijven is er zelfs nog maar één motorisering verkrijgbaar: de Renault Twingo Electric. Deze volledig elektrische variant heeft een elektromotor, goed voor een vermogen van 60 kW (82 pk) en 160 Nm aan koppel en weet daarmee in minder dan dertien tellen naar de 100 km/u te snellen. De topsnelheid bedraagt een bescheiden 135 km/h, wat al aangeeft dat de Renault Twingo, ook tijdens zijn allerlaatste jaren, niet zozeer geënt is voor een leven op de snelweg. In stedelijk gebied voelt de Twingo zich beter thuis. Ten eerste vanwege zijn compacte formaat en watervlugge en wendbare rijkarakter (tot 80 km/u). Ten tweede vanwege zijn nul-emissie. De accu die de elektromotor voorziet van stroom, bevindt zich in de vloer van de auto en heeft een capaciteit van 22 kWh. Met een rustige en anticiperende rijstijl valt hier zo’n 190 kilometer af te leggen voordat -ie aan de lader moet. Geen recordwaarde, verre van zelfs en zeker niet bij gure herfstachtig omstandigheden, maar voor veel stedelingen voldoende voor hun dagelijkse ritjes. Via de aanwezige 3-fasenlader gaat opladen redelijk vlot: in een uur kan de batterij van compleet leeg naar volledig vol worden geladen.

Afmetingen

De Renault Twingo is van het kaliber ‘groot geworden door klein te blijven’. En dat heeft het model geen windeieren gelegd. Nog steeds is de Twingo gewild (met name onder stedelingen en als tweede auto) vanwege zijn compacte voetafdruk, en dat al sinds 1992. In de lengte strekt de Twingo niet verder dan 3,62 meter. De breedte van 1,66 meter is al net zo bescheiden. De wielbasis meet desalniettemin een behoorlijke 2,5 meter, wat zorgt voor een ruimer interieur dan dat je op basis van zijn visuele impact zou verwachten.

Ook het feit dat de wielen ver in de hoeken van de auto zijn geplaatst, draagt hieraan bij. Verwacht echter geen wereldwonderen op het gebied van leefruimte binnenin. Met vier niet al te grote volwassenen zit de Twingo tjokvol. Vijf inzittenden is enkel mogelijk wanneer de bestuurder geen kind betreft. De standaard bagageruimte meet 188 liter en dat is voldoende voor de wekelijkse boodschappen. Overigens is het jammer dat Renault geen speciaal opbergplekje heeft weten te creëren voor de laadkabel. Die moet nu gewoon los in de kofferbak liggen.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Renault Twingo:

Renault Twingo Electric
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 3,62 x 1,65 x 1,54 m
Wielbasis 2,49 m
Inhoud bagageruimte 188 l
Ledig gewicht 1.086 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.518 kg
Vermogen 60 kW (82 pk)
Koppel 160 Nm
Topsnelheid 135 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,6 sec
Batterijcapaciteit 22 kWh
Verbruik 16,0 kWh/100 km
Actieradius 190 km

Varianten

De Twingo is er altijd in uiteenlopende uitvoeringen geweest. Hierdoor was er eigenlijk altijd wel een Twingo voor iedereen te vinden. Nu het leveringsgamma flink is uitgedund, is er sowieso minder keuze voor de koper. De Twingo Electric is er als Authentic, Equilibre, Techno en Urban Night. Met een gerust hart kan er voor de basisuitvoering gekozen worden, want de uitrusting daarvan is al best omvangrijk. Een multimediasysteem met digitale radio DAB+, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ruiten voor, LED-dagrijverlichting, snelheidsbegrenzer en getint glas is zoal aanwezig op elke Twingo. Airco ontbreekt echter op de voordeligste uitvoering. Daarvoor moet je minstens bij de Equilibre zijn, en krijg je meteen nog wat andere welkome voorzieningen, zoals een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Apple CarPlay-connectiviteit, een regen-/lichtsensor en het luxere EASY LINK-multimediasysteem met 7-inch touchscreen.

Prijzen

Een nieuwe Renault Twingo Electric rijden kan vanaf 28.090 euro. Dat is veel geld voor een compacte auto in het A-segment, iets dat uiteraard op het conto komt van de (kostbare) elektrische aandrijflijn. Hoewel niet meer nieuw leverbaar, lag de vanafprijs van een Twingo (met benzinemotor) tot voor kort rond 14.000 euro. Een jong gebruikte occasion voorzien van benzinemotor is dus tegen een aanmerkelijk zachter prijskaartje te bemachtigen. Oudere generaties Twingo zijn zelfs al te koop voor een habbekrats van luttele honderden euro’s. Houd dan wel rekening met potentieel hoge onderhoudskosten. Voor bedragen tussen de 5.000 en 10.000 euro koop je een exemplaar in keurig onderhouden conditie en weinig kilometers.

Design

Buitenkant

Sinds mensenheugenis is de Renault Twingo een kekke en tegelijk lieflijke auto, veelal voorzien van een dito carrosseriekleur. Ook vaste prik zijn de grote rond koplampen en ‘stompe’ voor- en achterzijde. Je hoeft geen kenner te zijn om een Renault Twingo al van ver als zodanig te herkennen. Binnen het segment van compacte auto’s kende de Twingo eigenlijk geen gelijke qua design en charme. Oké, dat laatste is niet helemaal waarheid. De derde en laatste generatie Renault Twingo is namelijk parallel ontwikkeld aan de Smart Forfour en dit is beide modellen vanbuiten en vanbinnen aan te zien. De Forfour is daarentegen een veel minder geziene gast op de wegen.

Binnenkant

Ook onmiskenbaar is het markante interieur met zijn olijke vormgeving en vrolijke details. Dat was al zo bij de oer-Twingo, en dat is drie decennia later niet anders. Tegelijk is er bij de nieuwste Twingo nauwelijks iets in het interieur dat herinnert aan de karige bedoening van de eerste generatie. Met een uitgebreid infotainmentsysteem en een groot aanraakscherm in combinatie met veel moderne gemakken is de Renault Twingo met recht een auto van dit era. Oftewel, groots van daden maar nog altijd klein van stuk. Het vriendelijke gebruiksgemak draagt hieraan bij.

renault-twingo-interior

renault-twingo-seats

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid heeft de Renault Twingo vanaf de derde generatie aanzienlijke verbeteringen ondergaan. Inzittenden en weggebruikers zijn hierdoor beter beschermd. Veel veiligheidsvoorzieningen zijn nu standaard en moderne rijhulpsystemen zijn ook beschikbaar. Al met al goed voor een nette score van vier uit de maximaal vijf sterren bij Euro NCAP. Bij de hogere uitrustingsniveaus beschikt de Twingo bijvoorbeeld over cruise control met snelheidsbegrenzer, zijairbags of een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Dus als je op zoek bent naar een veilige kleine auto met een goede uitrusting, dan is de Renault Twingo een goede keuze.

Alternatieven

Ooit was de klasse van de meest compacte auto’s de populairste van allemaal. En nog altijd vinden kleine auto’s gretig aftrek. Ontwikkelingen, of preciezer gezegd stijgende grondstof- en productiekosten, zorgen ervoor dat einde van de A-segmentauto nabij is. Ze worden gewoonweg te duur om te ontwikkelen en fabriceren, tegen geringe verkoopmarges. Diverse merken hebben daardoor al aangekondigd afscheid te gaan nemen van hun kleinste model(len) of hebben dit zelfs al gedaan. Ook de Renault Twingo krijgt geen opvolger. Merken die nog wel trouw lijken te blijven aan de compacte auto zijn bijvoorbeeld Hyundai (i10) en Kia (Picanto). Verder zijn en blijven de Opel Karl, Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo alternatieve keuzes. Tot slot mogen we de elektrische Dacia Spring niet vergeten. Die is technisch nagenoeg hetzelfde als de Renault Twingo Electric.

FAQ

Waarom is de Renault Twingo zo populair?
De rijke historie en het olijke design hebben hier ongetwijfeld mee te maken. De Twingo draait al sinds 1992 mee en is daarmee een van de langslopende modellen op de markt. Velen zijn opgegroeid en koesteren warme herinneringen aan Renaults kleinste. Bovendien is het ook gewoon een fijne auto die zich als een vis in het water voelt in stedelijk gebied, met een zuinig en betaalbaar karakter. En dat maakt een auto gewild.
Is de Renault Twingo als Electric interessant?
De Renault Twingo Electric is een van de voordeligste EV’s te koop. Anderzijds kent het model een beperkte actieradius (190 km volgens de WLTP-meetcyclus) en een pittige nieuwprijs van ruim 28.000 euro. Dit maakt de Twingo Electric interessant voor een beperkt publiek. De Twingo met benzinemotor daarentegen is – als jong gebruikte occasion – aanzienlijk betaalbaarder en beschikt of een toerekende actieradius voor spontane weekendjes weg.

Beoordelingen voor Renault Twingo

288 Beoordelingen

4,3