Renault Wind - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Renault Wind

De Renault Wind komt in 2010 op de markt

In het vrijetijdssegment van de kleine roadsters met een laag gewicht die zelfs met kleinere motoren sportieve rijprestaties boden, had de Franse autofabrikant Renault lange tijd niks te bieden. Dit in tegenstelling tot zijn inlandse concurrent Peugeot. Pas in 2010 kwam ook Renault met een model dat als roadster-coupé verkocht werd, de Renault Wind. Franse producenten hoorden tot de eersten die bij open modelversies afscheid namen van het klassieke stoffen dak en in plaats daarvan een metalen dak toe gingen passen. Deze metalen daken lieten zich automatisch openen en vouwden zich op in de kofferruimte. De Renault Wind werd ook volgens dit principe geconstrueerd. Hij had echter de bijzonderheid, dat zijn L-vormige metalen dak met een druk op de knop in één stuk vlak in de kofferruimte op te bergen was.

Het dak van de Renault Wind opent zich in 12 seconden

Het voordeel van deze constructie: toen de Renault Wind op de markt kwam vestigde hij een bijzonder snelheidsrecord, hij kon namelijk in slechts twaalf seconden van een coupé in een roadster met twee zitplaatsen veranderen. De 3,83 meter lange en 1,40 meter hoge auto stelde bij een gesloten dak een laadruimte van 360 liter ter beschikking. Met geopend dak verkleinde de laadruimte zich tot circa 270 liter.

De motoren van de Renault Wind

Op het moment dat de Renault Wind op de markt verscheen kreeg hij als basismotor een 1,2 liter Euro5-motor met een prestatievermogen van 74 kW (100 pk). Daarmee kon het voertuig maximaal 190 kilometer per uur bereiken. Met deze instapmotor kon de roadster in 10,5 seconden van nul naar honderd accelereren. Het gecombineerde brandstofverbruik van de Wind bedroeg volgens Renault circa 6,3 liter superbenzine per honderd kilometer. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van 145 g/km. Er was ook een grotere variant, een 1,6 liter motor die de roadster van Renault een prestatievermogen van 98 kW (133 pk) verschafte. Met deze motor bereikte de Renault Wind een topsnelheid van maximaal 200 km/u. De tweezitter accelereerde in 9,2 seconden van nul naar honderd. Het gemiddelde brandstofverbruik lag volgens de fabrikant op zeven liter. Daarmee kwam de CO2-uitstoot uit op circa 165 g/km. Naast deze motor die aan de Euro4-norm voldeed, presenteerde Renault later ook nog een modernere motor die aan de Euro5-norm voldeed en van hetzelfde prestatieniveau was. Deze werd aanvankelijk op sommige buitenlandse markten zoals Duitsland in de collectie opgenomen.