Renault ZOE tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Tweedehands Renault ZOE: zero emissie

Een tweedehands auto kan moeilijker vooruitstrevender zijn dan deze Renault ZOE. Het is een supermini vijfdeur met elektrische motor. Uiteraard werd hij gefabriceerd door de bekende Franse maker Renault. De ZOE bedient zichzelf van een lithium-ion batterij van 22kWh en met een bereik van 210 kilometer. Met deze batterij bereikte de ZOE de top van het algemeen klassement tijdens de ZENN (Zero Emmision No Noise) Rally van Montecarlo in 2014. In 2013 bereikte hij eerder ook al de top drie van de World Green Car of the Year award (en moest daarbij overigens toezien hoe de deels Nederlandse Tesla de nummer één wegkaapte).

ZOE Renault concepten

Aan de ZOE gaat een uitgebreid onderzoeksproces vooraf. Voor de uiteindelijke release kwamen verschillende zogenaamde conceptwagens uit. Dat gebeurde eerst onder de naam Zoe City Cars en later als Zoe Z.E. (Zero Emissions). Deze laatste werd zowel in 2009 als in 2010 geshowcased. De benaming zou ook op de definitieve ZOE overblijven, als een soort herkenningsbadge, de ZE badge. De eerste productierijpe Renault ZOE werd vervolgens gepresenteerd op de Motor Show van Genève, in 2012. In december van dat jaar begon ook de Franse verkoop. Tegen december 2013 was die al opgelopen tot een indrukwekkende 5.511 eenheden. Sinds 2010 is de ZOE dan ook de best verkopende elektrische wagen in Frankrijk. In januari 2014 werd wereldwijd de mijlpaal van 10.000 eenheden bereikt.

2005: Renault Zoe City Car Concept

En dat begon dus allemaal met de Zoe City Car Concept uit 2005. Deze conceptwagen staat ook wel bekend als de Z17. Hij werd voor het eerst getoond op de Geneva Motor Show van 2005. Met de open top van 3,5 meter lang en drie stoelen werd de auto gekenmerkt als een stadswagen. Uiteindelijk heeft deze Zoe echter geen invloed gehad op de elektrische Zoe, die vier jaar later tot stand kwam.

2009: Renault Zoe Concept

Deze Zoe Renault werd voor het eerst publiek gemaakt op de Motor Show van Frankfurt. Het was de eerste aanzet die Renault gaf voor een elektrische variant van de bekende Renault Clio.. De Zoe Concept was voorzien van een elektrische motor van 71 kW, die vooraan werd geïnstalleerd. De lithium-ion batterijen kwamen onder de stoelen terecht. Het geschatte bereik van de wagen bedroeg zo'n 150 kilometer, met een topsnelheid van 140 km/u.

In het oog sprong hier echter vooral vooral het vooruitstrevende, zelfs futuristisch te noemen design. De wagen had de vorm van een traan en was voorzien van openslaande vleugeldeuren en een doorkijkdak met zonnepanelen. Deze dreven de airconditioning en een vernieuwd klimaatcontrolesysteem aan. Voor dit laatste stukje vernuft werd overigens een bijzondere samenwerking aangegaan met de Franse cosmetica-reus l'Oréal Paris. Aan het systeem voegden zij een aantal essentiële oliën toe, zodat onwenselijke geuren uit het interieur verwijderd bleven, en zodat de cabine vochtig genoeg bleef. Dit was van belang om te voorkomen dat de huid zou uitdrogen door een te lange zittijd in de stuurcabine.

Verder werd de aandacht vooral getrokken door de innovaties aangebracht op het gebied van de oplading. De Zoe Concept bood hiervoor immers drie nieuwe mogelijkheden aan. Hij kon worden aangesloten op een conventionele ingang van 230 V, hij kon snel opgeladen worden via een hoogspanningsvoorraad (tot 80% in 20 minuten) of de bestuurder kon een snelle batterijvervanging organiseren via het Renault Quickdrop Centre.

2010: Zoe Renault Preview

De Zoe Preview was een herziene versie van de Concept. Hij werd gepresenteerd op de Parijse Motor Show van 2010, als de 'bijna definitieve' ZOE (90% showroom ready). Tot spijt van sommigen impliceerde deze versie daarom ook dat een aantal van de meer gewaagde uiterlijke kenmerken van de Concept, zoals de vleugeldeuren, achterwege werden gelaten en ingeruild voor een meer mainstream, conventionele look. In vergelijking met de Concept werd verder vooral de motor gereduceerd tot 59kW. De topsnelheid zakte zo naar 135 km/u, maar het bereik van 150 kilometer bleef hetzelfde.

2012: De ZOE van Renault

De uiteindelijk ZOE (zoals hij hier als tweedehands auto te zien is) wordt aangekondigd in maart 2012, op de Motor Show van Genève. Net als bij de Preview is het ontwerp van de hand van Jean Semeris. Hij ontwerpt een supermini vijfdeur van zo'n 4 meter lang, wat uiteindelijk net iets langer is dan de Renault Clio die hem en Renault aanvankelijk voor ogen stonden.

De ZOE wordt van stroom voorzien door een lithium-ion batterij van 22kWh, die een elektrische motor van 65kW aanstuurt. Hij heeft een topsnelheid van 135 km/u en een NEDC (New European Driving Cycle) van 210 kilometers. Volgens schattingen van Renault zelf kan de ZOE in voorstedelijke gebieden tot honderd kilometer rijden bij koude weersomstandigheden. In gematigde weersomstandigheden loopt dat bereik op tot 150 kilometer. Het gebruikte oplaadsysteem kreeg daarbij de naam Caméléon (Kameleon) mee. Daarmee kan de ZOE naar believen opgeladen worden (tussen 0 en 100%). Het proces duurt tussen de 30 minuten en 9 uur.

Verkoop en markten

Vanaf december 2012 start zo de officiële verkoop van de Renault ZOE. De eerste klanten wonen in Frankrijk en zorgen meteen voor een toegenomen productie in het eerst kwartaal van 2013. De allereerste ZOE wordt afgeleverd aan Arnaud Montebourg, de toenmalige Franse Minister van Industrieel Herstel. Grootdistributie begon overigens met een beperkt aantal ZOE's: 48 exemplaren om precies te zijn. In december 2013 waren dat er dus al 5.559 (zie hierboven). De ZOE Renault is dan al sinds januari de best verkopende elektrische wagen van Frankrijk.

Tweedehands topper

Het voorgaande toont aan dat de Renault ZOE als tweedehands wagen allerminst te versmaden is. Hij is te herkennen aan de ZE-badge, achteraan, nabij de nummerplaat. Die toont aan dat ZOE echt is en ook daadwerkelijk voor 'zero emission' staat.