Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
rover-75-front

Rover 75

1 / 3
rover-75-front
rover-75-side
rover-75-back

Sterke punten

  • Veel ruimte in het interieur
  • Aantrekkelijke retrolook
  • Goed comfort met veel uitrusting

Zwakke punten

  • Kleine detailfouten
  • Deels hoog verbruik
  • Hoge onderhoudskosten

Rover 75 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Rover 75, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Rover 75: krachtige middenklasse in populaire retro-look

De tip van een insider op de markt voor occasions: de Rover 75 biedt nog steeds goed comfort om ontspannen over de weg te glijden. Al tijdens de bouwperiode van 1998 tot 2005 maakte het indruk op zijn klanten met zijn Britse elegantie en populaire retrolook. Lees meer

Interesse in een Rover 75

Rover 75 occasions
Rover 75 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Rover 75 maakt indruk met een elegante retro-uitstraling van binnen en van buiten.
  • Binnenin kunnen bestuurders een grote hoeveelheid ruimte verwachten.
  • De Rover 75 is op verzoek ook leverbaar als praktische stationwagen.
  • Krachtige diesel- en benzinemotoren zorgen voor goede rijprestaties.
  • Een echte insider tip als gebruikte auto en verkrijgbaar als koopje.

Belangrijke gegevens

Motor

De Rover 75 kon worden besteld met een diverse keuze aan krachtige motoren gedurende de productiejaren. De serie diesel- en benzinemotoren met verschillende vermogensniveaus voldeed moeiteloos aan de verschillende behoeften van de klanten. De motoren konden worden gekozen met veel vermogen voor sportief rijden of met een laag verbruik voor ontspannen cruisen.

Een 1,8 liter benzinemotor met vier cilinders fungeert als starter. Deze brengt 120 pk op de weg en produceert een maximumkoppel van 160 Nm. Voor de grote en zware sedan is dat ruim voldoende om ontspannen en aangenaam vlot te kunnen rijden. De Rover 75 haalt 195 km/h topsnelheid en na 11,6 seconden staat er al 100 km/h op de snelheidsmeter.

Andere prestatieniveaus zijn aanzienlijk sneller op aanvraag. Sportieve ambities worden daarentegen ondersteund door de topversie. Dit is een 4.6 liter V8 motor. Het vermogen van 260 pk en het koppel van 410 Nm maken goede rijprestaties mogelijk, zodat de topsnelheid 243 km/u bedraagt. Voor de acceleratie van nul tot 100 km/u heeft de Rover 75 met deze motor slechts 7,2 seconden nodig.

Voor langere afstanden en de wens van lage onderhoudskosten wordt de dieselmotor met een vermogen van 130 pk aanbevolen. 300 Nm koppel en twee liter cilinderinhoud zijn prima geschikt voor dagelijks gebruik. Exact elf seconden voor de sprint naar 100 km/u en een topsnelheid van 193 km/u laten vrijwel niets te wensen over. Tegelijkertijd belooft de autofabrikant een verbruik van slechts 5,8 liter per 100 kilometer. De instapmotor is echter ook een tweeliter diesel met 115 pk en 260 Nm koppel, die tot het einde van de verkoop in 2005 het goedkopere alternatief was. De Rover 75 is uitgerust met de meeste varianten met voorwielaandrijving. Alleen de Topmotor wordt geleverd met een sportieve achterwielaandrijving en heeft ook standaard een automatische transmissie. Voor veel andere motorversies kan de automatische transmissie tegen meerprijs worden besteld.

Afmetingen

Een kleine 4,8 meter in lengte en 1,8 meter in breedte maken een duidelijke indruk, de sedan en estate verschillen slechts marginaal in grootte. De wielbasis van het voertuig is 2,75 meter, het leeggewicht is maximaal 1.585 kilogram.

De Rover 75 moet er echter niet alleen goed uitzien, maar ook echte alledaagse kwaliteiten bieden. Dit wordt onder meer gewaarborgd door een grote bagageruimte die tot 432 liter laadvolume biedt. De lading wordt gespecificeerd als 485 kilogram. Indien gewenst kan het voertuig worden gebruikt als sedan of als stationwagen met optionele aanhangwagenkoppeling. Deze ondersteunt een maximale treklast van 1.400 kilogram, de daklast is nog eens 80 kilogram. De Rover 75 is dus goed uitgerust voor alledaagse taken.

Bouwtijd 1998 - 2005
Lengte, breedte, hoogte 4,7-4,9 m x 1,8 m x 1,4 m
Wielbasis 2,7-2,9 m
Laadruimte 432 l (sedan), 400-1.222 l (stationwagen)
Leeggewicht 1.475-1.815 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.940-2.250 kg
Inhoud 1.796-4.601 cm³
Koppel 160-300 Nm
Topsnelheid 185-250 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 7,2 -12,3 s
Tankinhoud 65 l
Verbruik 7,8-13,4 l (benzine), 5,8 l (diesel)
CO2-uitstoot 185-225 g/km (benzine), 163 g/km (diesel)

Varianten

De Rover 75 kon niet alleen als sedan worden besteld, maar ook als stationcar. Later was er zelfs een sport-getunede versie van het voertuig beschikbaar. De drie uitrustingsniveaus - Classic, Celeste en Charme - zullen waarschijnlijk ook interessant zijn voor klanten.

De Rover 75 kwam al met veel uitrusting voor de relatief lage prijs. Dit geldt bijvoorbeeld voor de airco, de 14-watt stereo-installatie en het moderne antidiefstalsysteem. Met de hogere uitrustingslijnen wordt het nog luxueuzer. Hierbij zijn elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, een navigatiesysteem met vijf-inch display of zelfs automatische klimaatregeling met twee zones altijd inbegrepen. De uitrustingslijnen droegen veelbelovende namen, bijvoorbeeld Connoisseur, Contemporary of Vanden Plas.

Prijs

De Rover 75 overtuigde al in het begin met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, die niet veranderde tot het einde van de productie in 2005. Zo was de reeds zeer goed uitgeruste en voldoende krachtige basisvariant te koop voor ongeveer 23.500 euro. De topversies met de bijbehorende plus in prestaties en luxe werden door de autofabrikant geprijsd op een lage 51.000 euro in vergelijking met de concurrentie.

De Rover 75 is echt een koopje als we kijken naar de markt voor occasions. Het voertuig kan worden gekocht tegen deels zeer gunstige voorwaarden in een zeer goede staat en met een lage kilometerstand. Op de Nederlandse automarkt is de Rover 75 zeldzaam, maar hij is te vinden vanaf ongeveer 4000 euro met een hogere kilometerstand. Voertuigen met een lage kilometerstand kosten ongeveer 9000 euro. Daarnaast is er de motorrijtuigenbelasting, die hoog is vanwege de leeftijd en de hoge CO2-uitstoot. Er is meer dan duizend euro aan voertuigbelasting verschuldigd.

Design

Exterieur

De Rover 75 biedt een klassiek en elegant ontwerp. De carrosserie heeft alle nodige elementen om de retro-look nieuw leven in te blazen. Het resultaat mag er zijn: tot op de dag van vandaag maakt het voertuig zelfs op het eerste gezicht een elegante en edele indruk. Dat geldt vooral voor de sedan, terwijl de stationwagen sportiever en wendbaarder oogt. De ronde individuele koplampen aan de voorzijde, doorlopende chroomstrips aan de voor-, achter- of zijkant en speciale lichtmetalen velgen zien er niet alleen goed uit, maar benadrukken ook het comfortabele karakter van het voertuig.

Interieur

De elegante en comfortabele indruk zet zich ook voort in het interieur. Vergeleken met "echte" edele merken is de afwerking natuurlijk eenvoudiger en iets kwetsbaarder, maar op de belangrijke plaatsen laat de Rover 75 zich niet uit het veld slaan. De zetels zijn zeer comfortabel, de ruimte is ook overtuigend en met de uitgebreide uitrusting inspireert het model zelfs op lange reizen. Ook de isolatie van het voertuig is overtuigend, zodat zelfs de grote en krachtige motoren onopvallend op de achtergrond optreden. De Rover 75 is gebouwd voor ontspannen en rustig rijden en voldoet met gemak aan deze eis.

rover-75-interior

rover-75-seats

Veiligheid

Ondanks zijn leeftijd biedt de Rover 75 goede mogelijkheden voor veilig dagelijks rijden, onder andere door de aangepaste uitrusting. Meervoudige airbags en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels mogen natuurlijk niet ontbreken. De autofabrikant wijst er ook op dat de carrosserie specifiek is ontworpen met het oog op een goede bescherming van de inzittenden. Een bijzonder stabiele constructie is bedoeld om in geval van nood de nodige veiligheid te bieden. Dit is ook de reden waarom het voertuig goede resultaten behaalde in de Euro NCAP crashtest van 2001.

Alternatieven

De Opel Omega is een aantrekkelijk alternatief voor de Rover 75 en zeer geschikt voor gezinnen. Het model is verkrijgbaar als stationcar en als sedan, en de prijzen variëren van ongeveer 3000 tot 4000 euro. In vergelijking met de Rover 75 is het besparingspotentieel goed, dus er zijn ook financiële redenen om voor de Rover 75 te kiezen.

FAQ

Is een Rover 75 betrouwbaar in gebruikte staat?
De Rover 75 is een goede metgezel in het dagelijks leven, zelfs in gebruikte staat. Aan de motoren zijn intussen slechts kleine gebreken opgetreden, die snel en zonder hoge kosten konden of kunnen worden verholpen. Op de markt voor occasions kunnen klanten modellen vinden die in zeer goede staat verkeren en weinig kilometers hebben afgelegd.
Hoeveel kost een gebruikte Rover 75?
De Rover 75 is zelden te vinden op de Nederlandse markt voor occasions. Je moet hier rekening houden met een prijs van ongeveer 4000 tot 9000 euro om een van de weinige aanbiedingen te kopen.

Beoordelingen voor Rover 75

6 Beoordelingen

4,7