Saab 9-4X : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 9-4X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Saab 9-4X
-
Saab 9-4X Unieke oplage 673 Geproduceerd wereldwijd !!!!!
€ 27.950,-- 103.562 km
- 02/2011
- 199 kW (271 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
12,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
288 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5708 HE HELMOND -
Saab 9-4X 3.0 V6 Vector
€ 22.995,-- 180.701 km
- 02/2011
- 195 kW (265 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
-
11,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
287 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6921 EW DUIVEN
Interesse in een Saab 9-4X
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
In Zweden en de buurlanden stonden Saab’s bekend als veilige en robuuste voertuigen, die ook raad wisten met moeilijke wegomstandigheden in de winter. In andere Europese landen kregen modellen als de Saab 900 al snel de autostatus die later de naam ‘lifestyle car’ zou krijgen. In de Verenigde Staten en Canada profiteerde Saab van zijn imago als fabrikant van zeer veilige auto’s met een Scandinavisch design. Daarnaast werden de Noord-Amerikaanse markten economisch gezien steeds belangrijker voor de Zweden. In de tijd dat de Sport Utility Vehicles (SUV’s) in opkomst waren, zag het moederconcern GM kansen voor een SUV die het blauw-rode logo van het Zweedse merk zou dragen. Dit ondanks het feit dat GM al eigen SUV-series in de collectie had. De ontwikkelde Saab 9-7X, die tussen 2005 en 2009 op basis van GM-platforms geproduceerd werd, werd daarmee de eerste SUV van Saab. Als tweede model uit deze voertuigklasse presenteerde de fabrikant vervolgens de Saab 9-4X. Deze verscheen in 2011 op de markt.
Cadillac techniek voor de Saab 9-4X
Terwijl de full-size SUV Saab 9-7X een gewicht had van bijna drie ton, moest de Saab 9-4X iets lichter en compacter worden. Hij kreeg een lengte van 4,77 meter en de constructeurs zagen af van een hoge, rechthoekige carrosserie om zo voor een eleganter verschijningsbeeld te zorgen. De carrosserie van de Saab 9-4X werd meer dan twee meter breed en zijn hoogte werd beperkt tot 1,68 meter. Daarmee was de Saab 9-4X naar Amerikaanse verhoudingen een mid-size SUV. Maar de fabrikant promootte het model liever als cross-over, aangezien zijn silhouet was afgeleid van de vormen van een coupé. Hoewel GM het bedrijf in de ontwikkelingsfase van de Saab 9-4X voor het grootste deel verkocht, bleef General Motors toch nog bij het project betrokken. Zo werd de Saab 9-4X door GM geproduceerd, waarbij de Amerikanen gebruik maakten van de techniek van hun cross-over Cadillac SRX, die in 2010 voor het eerst geproduceerd werd. De Saab 9-4X moest net als dit model met vierwielaandrijving en V6-motoren verkrijgbaar zijn.