Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-900-front

Saab 900

1 / 3
saab-900-front
saab-900-back
saab-900-side

Sterke punten

  • Betrouwbare motoren
  • Degelijke bouwkwaliteit interieur
  • Nog altijd geschikt als dagelijkse auto

Zwakke punten

  • Onderhoud duurder dan gemiddeld
  • Roestproblemen
  • Relatief hoog brandstofverbruik

Saab 900 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Saab 900, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Saab 900: de robuuste eigenzinnige Zweed

De Saab 900 werd gebouwd tussen 1978 en 1998 als een middelgrote auto, in twee generaties. De auto van de Zweedse autofabrikant is de opvolger van de Saab 99 en was verkrijgbaar als sedan, hatchback en cabriolet. In 1998 werd de Saab 900 vervangen door de Saab 9-3. Lees meer

Interesse in een Saab 900

Saab 900 occasions
Saab 900 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dankzij betrouwbare techniek zijn hoge kilometerstanden geen enkel probleem
  • Degelijke bouwkwaliteit, zeker ook voor het interieur dat in allerlei gemakken voorziet
  • Dit maakt de Saab 900 nog altijd geschikt als dagelijkse auto
  • Bovengemiddeld veel occasions beschikbaar voor een auto van deze leeftijd

Technische gegevens

Motorisatie

De Saab 900 van de eerste modelgeneratie, de Saab 900 Classic, is geproduceerd van 1978 tot 1994. Hij was er alleen met viercilinder benzinemotoren met een inhoud van 2,0-liter. Met vermogens van 73 kW (100 pk) tot en met 107 kW (145 pk). Dit laatste vermogen werd geleverd door de Saab 900 Turbo. De tweede generatie van de Saab 900 beleefde zijn marktintroductie in 1993. Het was het eerste model dat onder regie van General Motors tot stand kwam. De Amerikaanse autofabrikant had het Zweedse merk gekocht om in Europa ook in het premium segment vertegenwoordigd te zijn.

De tweede generatie Saab 900 was ontwikkeld op basis van het Opel Vectra A-platform. Dat bood de mogelijkheid om de motoren vooraan overdwars voorin te plaatsen, waardoor de interieurruimte toenam. Deze modelgeneratie was er naast de 2,0-liter, al dan niet met turbo, ook met 2,3-liter viercilinder. Een uitzondering in het aanbod is de 2,5-liter V6 benzinemotor, alleen leverbaar voor de tweede generatie. De vermogens bij de tweede generatie liepen van 96 kW (130 pk) tot 136 kW (185 pk) Afhankelijk van de modelgeneratie is de transmissie handgeschakeld met vier of vijf versnellingen of een drie- of viertrapsautomaat. Alle Saab 900 modellen hebben voorwielaandrijving.

Afmetingen

De eerste generatie Saab 900 is bijna 4,7 meter lang, ongeveer 1,7 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet net iets meer dan 2,5 meter. De tweede generatie Saab 900 is een fractie korter, breder en hoger. In verhouding tot de eerste generatie is vooral de wielbasis langer, met 2,6 meter. Afhankelijk van modelgeneratie en carrosserievariant meet de bagageruimte een ook naar huidige maatstaven nog keurige 378 tot 602 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Saab 900
Marktintroductie 1978
Lengte x breedte x hoogte 4,64 m – 4,68 x 1,69 – 1,71 m x 1,40 – 1,44 m
Wielbasis 2,52 – 2,60 m
Inhoud bagageruimte 378 – 602 l
Ledig gewicht 1.145 – 1.440 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.620 – 1.870 kg
Cilinderinhoud 1.985 – 2.498 cm3
Vermogen 73 kW (100 pk) – 136 kW (185 pk)
Koppel 162 – 263 Nm
Topsnelheid 160 – 230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,5 – 8,5 sec
Tankinhoud 63 – 68 l
Verbruik 8,4 – 11,3 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet geregistreerd

Varianten

In de eerste plaats zijn er de twee modelgeneraties. De eerste generatie wordt met terugwerkende kracht Saab 900 Classic genoemd en wordt gekenmerkt door de strakke lijnen van de jaren ’70 en ’80. De tweede generatie heeft juist ronde vormen en is daarmee een kind van de jaren ’90. Een populaire uitvoering, zeker tegenwoordig als hobbyauto, is de Saab 900 Cabriolet. Beide modelgeneraties waren leverbaar als cabrio. Ook geliefd bij autoliefhebbers zijn de Saab 900 Turbo modellen. De Turbo modellen werden in sommige landen verkocht als Saab 900 Aero, wat later overal de naam voor extra krachtige Saab modellen zou worden.

Prijzen

Over alle jaren gezien had de Saab 900 in Nederland een nieuwprijs van omgerekend 16.000 euro voor het allereerste instapmodel tot 40.000 euro voor de topversie van de laatste Saab 900. De Saab 900, de eerste generatie in het bijzonder, is altijd populair gebleven. Als nieuwe auto, als gebruikte auto en nu als youngtimer of oldtimer. Voor een auto van zijn leeftijd is dan ook een behoorlijk groot aanbod Saab 900 occasions beschikbaar. De prijzen verschillen sterk per exemplaar. De prijzen beginnen al bij zo’n 1.000 euro. Dan gaat het wel voornamelijk om exemplaren van de tweede generatie en met mogelijk wat opknapwerk. Voor een eerste generatie Saab 900 in topstaat en met weinig kilometers kan zomaar 40.000 euro worden gevraagd. Gezien de bewezen betrouwbaarheid hoeft een hoge kilometerstand overigens geen probleem te zijn, als het onderhoud maar netjes is uitgevoerd.

Design

Buitenkant

De Saab 900 is geleverd als twee- en vierdeurs sedan, drie- en vijfdeurs hatchback en als cabriolet. De sedan was er alleen voor de eerste generatie. In principe is de carrosserie van een Saab 900 zeer goed afgewerkt. Het voertuig wordt echter als roestgevoelig beschouwd. De hatchbacks zijn verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs. Behalve bij de cabriolet kunnen ook standaard dakdragers worden gemonteerd om nog meer lading mee te nemen. De schokdempers zijn zeer volumineus en krachtig. Dankzij een slim ontworpen carrosserie blijven de zijruiten vrijwel vrij van vuil. Ook de dorpels zijn beschermd tegen spatwater.

Binnenkant

De Saab 900 staat bekend als een comfortabele en rijk uitgeruste auto. Ook naar huidige maatstaven biedt de auto een goede mate van comfort, ook op lange ritten. Het dashboard is ergonomisch vormgegeven met alle veelgebruikte functies binnen handbereik. De Saab 900 is ontwikkeld in het koude Scandinavië, wat ervoor zorgt dat iedere Saab 900 is voorzien van een zeer goede verwarming. Ook stoelverwarming is vaak al in de Saab 900 toegepast. Afhankelijk van de uitvoering waren er zelfs al standaard interieurluchtfilters.

Veiligheid

In vergelijking met andere middenklassers van dezelfde leeftijd is de Saab 900 zeer goed uitgerust op het gebied van veiligheid. Zowel de voorstoelen als de achterstoelen zijn voorzien van veiligheidsgordels. Er zijn nauwelijks scherpe randen in het interieur en de meeste contouren van het interieur zijn goed opgevuld om het risico op letsel bij een ongeval aanzienlijk te verminderen. Voor de voorstoelen zijn tenminste een airbag en ook een zij-airbag ingebouwd, helaas niet voor de passagiers op de achterbank. Een ABS-systeem en ESP waren verkrijgbaar tegen meerprijs, of standaard bij de latere modellen. Bij de invoering van de Euro NCAP in 1997 scoorde de toenmalige tweede generatie Saab 900 echter maar twee sterren, vooral omdat de carrosserie minder stevig bleek.

Alternatieven

De Saab 900 was een model in de hogere middenklasse. Een model waar we als alternatief niet omheen kunnen is de Volvo 200-serie, waarvan de Volvo 240 de meest bekende is. Deze eveneens degelijke en Zweedse auto was in Nederland net als de Saab 900 zeer populair en is dat nu als youngtimer of oldtimer nog steeds. Er is dan ook een groot aanbod beschikbaar. Voor de rest kwamen de meest directe concurrenten vooral uit Duitsland. Denk aan de toenmalige BMW 3 Serie (E30), de Audi 80 en Audi 90 en de Mercedes-Benz 190. In direct vergelijk legt de BMW meer nadruk op sportiviteit, de Audi 80 meer op innovatieve technologie zoals Quattro vierwielaandrijving en de Mercedes-Benz stond vooral bekend om zijn zeer goede bouwkwaliteit. Ook deze Duitse auto’s zijn nog altijd erg populair als hobbyauto. Van buiten Duitsland kwamen nog de Italiaanse Alfa Romeo Giulietta en de Franse Peugeot 505, maar die zijn tegenwoordig relatief schaars geworden. De Saab 900 onderscheidde zich tussen deze concurrentie met zijn eigenzinnigheid, innovatieve ontwerp en op vliegtuigen geïnspireerde kenmerken, waarmee het merk een unieke positie innam in de competitieve markt van die tijd.

FAQ

Is de Saab 900 een goede auto?
Ja, de Saab 900 staat bekend als een zeer betrouwbare auto, waardoor hoge kilometerstanden geen enkel probleem zijn.
Wat voor motor heeft een Saab 900?
Afhankelijk van de modelgeneratie heeft de Saab 900 een 2,0- tot 2,3-liter viercilinder benzinemotor of een 2,5-liter V6 benzinemotor.
Hoe snel is een Saab 900?
Afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering heeft de Saab 900 een topsnelheid van 160 tot 230 km/u en is de 100 km/u bereikt in 14,5 tot 8,5 seconden.
Wat kost een Saab 900?
De Saab 900 had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van 16.000 euro tot 40.000 euro. Een Saab 900 occasion is te vinden voor 1.000 euro tot 40.000 euro.

Beoordelingen voor Saab 900

12 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Speciaal