Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ssangyong-korando-e-motion-front

SsangYong

1 / 12
ssangyong-korando-e-motion-front
ssangyong-korando-front
Review: elektrische SsangYong Korando werpt je vijf jaar terug in de tijd
AS24 SsangYong Korando e-Motion 2021 banner
ssangyong-rexton-front
ssangyong-rexton-back
ssangyong-rexton-front
ssangyong-rexton-front
ssangyong-rexton-side
ssangyong-actyon-front
ssangyong-xlv-front
ssangyong-musso-front

SsangYong

Vind het model dat bij je past

SsangYong

Je zou het misschien niet verwachten, maar SsangYong behoort tot de oudste Koreaanse automerken. Al sinds halverwege de vorige eeuw is het merk actief in de automotive industrie. Aanvankelijk als producent van militaire voertuigen (voor het Amerikaanse leger), gevolgd door en aangevuld met specialistische voertuigen, zoals ambulances en brandweerwagens. Sinds de jaren negentig geniet SsangYong, dat overigens vertaald vanuit het Koreaans ‘dubbele draak’ betekent, vooral bekendheid als producent van personenauto’s. SsangYongs modellengamma bestaat voornamelijk uit SUV’s, terreinwagens en pick-ups. En wist je dat SsangYong tijdelijk een technologische samenwerking had met Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz? In die periode profiteerde SsangYong van de technologieën van Mercedes-Benz, terwijl die laatste leunde op kennis en kunde van SsangYong op het gebied van SUV’s. De Musso, die zowel als Ssangyong als Mercedes-Benz werd vermarkt, is hier een goed voorbeeld van. Lees meer

ssangyong-tivoli-m-02.jpg

Overzicht van de populairste SsangYong modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk SsangYong

  • Misschien wel hét merk op het gebied van robuuste SUV’s en terreinwagens
  • SsangYong betekent vertaald vanuit het Koreaans ‘dubbele draak’, wat stilistisch is verwerkt in het logo
  • Berucht om het stoïcijns ontbreken van sierpaarden in het modelgamma, geliefd om zijn werkpaarden
  • SsangYong heet vanaf maart dit jaar KG Mobility, nadat het in 2022 is overgenomen door KG Group

Historie SsangYong

SsangYong behoort tot de oudere Koreaanse automerken. Het merk werd halverwege het midden van de vorige eeuw, in 1954 om precies te zijn, opgericht met als initiële bedrijfsnaam Hadonghwan Motor Company. Als zodanig bouwde het vooral militaire voertuigen voor het Amerikaanse leger. Na diverse omzwervingen, naamswijzigingen en joint ventures, kwam het merk eind jaren tachtig onder de vlag van moederbedrijf SsangYong Business Group te hangen. In de jaren erna volgen opnieuw meerdere samenwerkingen, waaronder met het Duitse Daimler, het moederbedrijf achter Mercedes-Benz. De Musso, die zowel als SsangYong als Mercedes-Benz werd vermarkt, is een bekende liefdesbaby van die relatie. Eind jaren negentig diende zich de volgende overname aan, door Daewoo Motors. En ook deze hield niet lang stand. In 2000 werd SsangYong alweer van de hand gedaan, omdat Daewoo kampte met financiële perikelen. De Chinese autofabrikant Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) was het volgende moederbedrijf in de al best lange lijst van eigenaren, met een aandelenbelang van 48,9% in SsangYong Motor. Helaas kon ook SAIC de voortdurende rode omzetten niet omzetten in zwarte cijfers en bij het aanbreken van het nieuwe decennium werd SsangYong doorgegeven aan het Indiase autobedrijf Mahindra & Mahindra (M&M). Je raadt het al, ook de goede hoop en de vele miljoenen aan vergeefse investeringen van M&M eindigde met de bekende handdoek in de ring. Opnieuw ging de stekker uit SsangYong. We schrijven op dat moment het jaar 2020. Na enkele mislukte overnames werd in 2022 alsnog een nieuwe eigenaar gevonden, te weten KG Group, een staal- en chemiebedrijf uit Korea. Uit angst voor (permanente) imagoschade vanwege het twijfelachtige verleden, beloofde KG Group de merknaam SsangYong onlangs om te dopen tot KG Mobility. Een actie die de Europese tak van het merk nog niet heeft bereikt, aangezien de naam SsangYong momenteel nog steeds wordt gevoerd op de panden en producten.

ssangyong-korando-e-motion-front

Modellen en varianten

SsangYong staat al sinds mensenheugenis bekend om zijn robuuste SUV’s en terreinwagens. Een aanzienlijk gedeelte van dat imago is opgebouwd buiten het zicht van de Europese consument. Pas sinds de samenwerking met Daimler, begin jaren negentig, drong het merk de perceptie binnen van de Europese autokoper. Nog altijd met modellen die zich (veel) meer lieten typeren als echte werkpaarden in plaats van elegante sierpaarden. Sterker nog, bedenkelijk gestileerde modellen als de Rodius, Actyon en eerdere generaties van de Korando deden het imago van SsangYong niet bepaald goed. In menig toplijstje van ‘lelijkste auto’s ooit’ tref je veelal minimaal twee SsangYongs. En dat helpt de verkopen niet, waardoor het eigenlijk al te laat was toen het merk eindelijk wakker werd en meer representatieve auto’s ging ontwerpen – SsangYong wordt hierdoor vaak geassocieerd met niet bepaald fraaie auto’s en dan sta je als merk in een felbevochten markt als de automotive al met 2-0 achter. De nieuwe eigenaar KG Group heeft dit ook ingezien, en daarop besloten een naamswijziging door te voeren: binnenkort verdwijnt de naam SsangYong en komt KG Mobility ervoor in de plaats.

Model Carrosserievarianten Aandrijving Cilinderinhoud Vermogen Leeggewicht
Korando SUV Elektrisch - 140 kW (190 pk) 1.740 kg
Rexton SUV Diesel 2.2 l 149 kW (202-428 pk) 2.070 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Ssangyong is altijd het merk van grote, hoge en ruime auto’s geweest en daar is vandaag de dag niks aan veranderd. Nog altijd bestaat het modellengamma uit louter SUV’s: de middelgrote Korando e-Motion en – voor Europese begrippen – potige Rexton (die met name populair is op grijs kenteken). De Korando e-Motion is nieuw verkrijgbaar vanaf net geen 40 mille, terwijl de Rexton in de boeken staat vanaf 34.995 euro. Dat de grotere Rexton de voordeligste van de twee is, heeft te maken met de (kostbare) elektrische aandrijflijn van de Korando.

Model Vanafprijs (2023)
Korando e-Motion € 39.995
Rexton € 34.995

Prijzen voor gebruikte auto’s

Zoals gezegd heeft SsangYong niet het sprankelendste imago. Deze impopulariteit heeft ook zijn voordelen. Want ben je gecharmeerd van de kwaliteiten die een SsangYong wél bezit, zoals de riante binnenruimte, robuuste bouwkwaliteit en het hoge trekgewicht, dan waan je je spekkoper op de occasionmarkt. Occasions van SsangYong zijn namelijk relatief laag geprijsd. Voor slechts een paar duizend euro kun je eigenaar worden van een maximaal 15 jaar oude SsangYong met niet al te veel kilometers en in een goede conditie. Moderne SsangYongs (vanaf bouwjaar 2010) zijn overigens een stuk waardevaster. Een gegeven dat waarschijnlijk te maken heeft met hun dito uitstraling en moderne interieur en (rij)eigenschappen.

ssangyong-rexton-back

Alternatieven

SUV’s en crossovers zijn al enige tijd mateloos populair onder autokopers en de verwachting is dat dit ook nog wel even zo blijft. Vrijwel elk automerk heeft daarom één of meerdere van zulke modellen in het leveringsgamma. Hierdoor kampt SsangYong met veel concurrentie uit alle windhoeken en ook uit eigen land. Hyundai en Kia behoren tegenwoordig zelfs tot de allergrootste automotive spelers, en de Chinese automerken als NIO, Aiways, MG en BYD hebben het Europese vasteland inmiddels ook ontdekt – en zijn niet van plan binnenkort hun biezen weer te pakken.

FAQ

Waarom moet ik een Ssangyong kopen?
De modellen van SsangYong staan te boek als echte werkpaarden. Dit uit zich onder meer in hun robuuste voorkomen en bouwkwaliteit, hoge trekgewicht en riante binnenruimte. Geef je vooral hierom en niet zozeer om design en moderne features, dan kan een SsangYong weleens een perfecte match zijn.
Wat wordt er bedoelt met ‘SsangYong met dakkapel’?
Representatief design en SsangYong gingen niet altijd even goed samen. Dat heeft in het verleden voor modellen gezorgd die algauw een koosnaampje meekregen van pers en publiek. Een schoolvoorbeeld hiervan is de SsangYong Rodius. Eén blik op die MPV en je snapt meteen waar die genoemde ‘dakkapel’ vandaan komt.
Klopt het dat SsangYong verdwijnt?
Ja en nee. Naar verluidt zal SsangYong binnenkort een naamswijziging ondergaan en waarschijnlijk KG Mobilty gaan heten (in lijn met de nieuwe eigenaar KG Group). Maar verdwijnen zal het merk niet.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Anno 2023 bestaat het modelaanbod van SsangYong uit de: