Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
subaru-brz-2022-front

Subaru BRZ

1 / 3
subaru-brz-2022-front
subaru-brz-2022-back
subaru-brz-2022-side

Sterke punten

  • Sportieve rijeigenschappen
  • Eigenzinnige, betrouwbare boxermotor
  • Goede prijs-prestatieverhouding

Zwakke punten

  • Niet de krachtigste sportauto
  • Relatief spartaans interieur
  • Niet de meest praktische auto

Subaru BRZ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Subaru BRZ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Subaru BRZ: de eigenzinnige maar betrouwbare sportauto

Met de Subaru BRZ mengde het merk zich in 2012 na lange afwezigheid weer in het sportautosegment. De BRZ werd ontwikkeld in samenwerking met Toyota en onderscheidt zich met een boxermotor. In 2020 verscheen de tweede modelgeneratie, maar die wordt niet meer in Europa geleverd. Lees meer

Interesse in een Subaru BRZ

Subaru BRZ occasions
Subaru BRZ nieuwe auto's
Subaru BRZ dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sportieve prestaties en rijplezier staan duidelijk voorop
  • Boxermotor is onderscheidende maar betrouwbare techniek én zorgt voor een goed geluid
  • In verhouding tot de prestaties valt de prijs best mee, zeker als occasion
  • Succesvolle terugkeer van Subaru in het sportautosegment

Technische gegevens

Motorisatie

De Subaru BRZ heeft altijd een 2,0-liter viercilinder boxermotor. Bij een boxermotor liggen de cilinders horizontaal tegenover elkaar. Zeker tegenwoordig is het een ongebruikelijk motortype, dat vooral nog bekend is van de Porsche 911, maar vooral ook typerend is voor het merk Subaru. Subaru ontwikkelde de BRZ in samenwerking met Toyota, maar was dus wel de partij die de motor leverde. De boxermotor heeft een vermogen van 147 kW (200 pk) en een koppel van 205 Nm. Een handgeschakelde zesbak is standaard, met een zestrapsautomaat als optie. De aandrijving gaat altijd naar de achterwielen, ondanks dat Subaru bekendstaat als het merk van de vierwielaandrijving.

Afmetingen

De Subaru BRZ is iets meer dan vier meter lang, net geen 1,8 meter breed en slechts 1,3 meter hoog. De wielbasis meet 2,6 meter. Daarmee is het zeker naar moderne maatstaven een vrij compacte sportauto te noemen, wat ten goede komt aan de wendbaarheid en rijdynamiek. De achterbank van de Subaru BRZ is erg krap, waardoor de auto in de praktijk een tweezitter is. Bovendien kan de achterbank dan worden gebruikt als aanvullende bagageruimte, want de eigenlijke bagageruimte is met een inhoud van 243 liter ook aan de krappe kant.

De belangrijkste specificaties op een rij

Subaru BRZ
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,24 x 1,77 x 1,28 m
Wielbasis 2,57 m
Inhoud bagageruimte 243 l
Ledig gewicht 1.205-1.238 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.670-1.700 kg
Cilinderinhoud 1.998 cm3
Vermogen 147 kW (200 pk)
Koppel 205 Nm
Topsnelheid 210-226 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,2-7,6 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 7,8-8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 164-180 g/km

Varianten

De Subaru BRZ is eigenlijk een drieling. De auto is ontwikkeld in samenwerking met Toyota, dat de auto leverde als Toyota GT86 (of Toyota GR86 voor de tweede modelgeneratie). Er is nog een derde variant: de alleen in Noord-Amerika geleverde Scion FR-S. Het merk Scion was een sportief submerk van Toyota. Speciale edities kende de Subaru BRZ niet, maar die waren er wel bij Toyota. Bijvoorbeeld de Special Edition, de Sport Unlimited en de Black Edition. Op gebied van sportieve prestaties zijn al deze varianten vrijwel, zo niet volledig identiek aan elkaar.

Prijzen

De Toyota GT86 had in Nederland een nieuwprijs die varieerde van 39.000 tot 60.000 euro. Het prijsverschil komt vooral doordat de auto in de loop der jaren steeds ietsje duurder werd, wat weer vooral kwam door de verhoging van de BPM (aanschafbelasting op nieuwe auto’s). Dankzij die belasting was de Subaru BRZ in Nederland veel duurder dan in de meeste andere landen. Daardoor zijn er in Nederland maar weinig exemplaren verkocht, ook minder dan van de Toyota GR86 variant. Het aanbod Subaru BRZ occasions is dan ook beperkt, het is net voldoende voor een goede prijsindicatie. Daarbij wordt direct duidelijk dat de grotere exclusiviteit van de Subaru BRZ ten opzichte van de Toyota GT86 doorwerkt in de prijzen. Is een Toyota GT86 te vinden voor zo’n 18.000 tot 20.000 euro (of tot 40.000 euro voor uitzonderlijke exemplaren), voor een Subaru BRZ moet je rekenen op 25.000 tot 55.000 euro.

Design

Buitenkant

De Subaru BRZ is een compacte sportwagen met een coupé-achtig silhouet. Je zou kunnen zeggen dat het een traditioneel sportautoconcept is: een lange en lage motorkap en een relatief korte achterzijde. Hoewel de Subaru BRZ grotendeels identiek is aan de Toyota GT86, past het design met zijn scherpe hoeken vooral bij de designtaal van Subaru.

Binnenkant

Sportieve prestaties staan bij de Subaru BRZ voorop, ook in het interieur. Zelfs zaken die tegenwoordig gemeengoed zijn, zoals de radio, waren bij het basismodel optioneel om gewicht te besparen. Zaken als infotainment met touchscreen en navigatie en lederen en/of alcantara bekleding waren wel optioneel toe te voegen. Kuipstoelen sluiten aan bij de sportieve prestaties van de auto. Er is ook een achterbank, maar die is erg krap en zal in de praktijk vooral dienen als extra bagageruimte.

Veiligheid

Het Europese instituut Euro NCAP heeft de Subaru BRZ nooit getest op veiligheid, maar het Amerikaanse IIHS wel. Dat beoordeelde de Subaru BRZ (en Toyota GT86) zelfs met de een na hoogste onderscheiding: de Top Safety Pick. Zeker voor een sportauto biedt de Subaru BRZ goede bescherming bij een aanrijding en ondanks de sterke focus op sportiviteit zijn zaken zoals ABS, ESP, airbags en andere veiligheidsvoorzieningen gewoon aanwezig.

Alternatieven

De vrijwel identieke Toyota GT86 is natuurlijk de meest directe concurrent van de Subaru BRZ. De bumpers en natuurlijk de andere merklogo’s zijn min of meer het enige verschil tussen beide. Naast algemene merkvoorkeur kan ook exclusiviteit een rol spelen bij de keuze voor welke van de twee je wilt gaan. De Subaru BRZ is wereldwijd, maar zeker ook hier in Nederland, minder verkocht dan de Toyota GT86 en is daarmee nog specialer. Dat vertaalt zich echter wel ook in hogere occasionprijzen.

De Subaru BRZ is gelukkig niet de enige relatief betaalbare sportauto. Een ander interessant alternatief komt ook uit Japan: de Mazda MX-5. Kenmerken van de Mazda zijn een lichtgewicht bouw, achterwielaandrijving en een goede gewichtsverdeling. Een belangrijk verschil tussen de Mazda MX-5 en de Subaru BRZ is dat de Subaru altijd een coupé met vast dak is en de MX-5 altijd een roadster met open dak. Ook de Mazda MX-5 RF, met stalen klapdak, heeft dus een te openen dak. Andere relatief betaalbare Japanse sportauto’s zijn de Nissan 350Z of Nissan 370Z, beide leverbaar als coupé en cabriolet.

Eventueel kunnen ook Amerikaanse muscle cars als alternatief kunnen zien. Die bieden vaak ook sportieve prestaties voor een relatief betaalbare prijs. In Europa is vooral de Ford Mustang goed beschikbaar. Dat is ook een van de voordeligste muscle cars in Europa, al liggen de prijzen voor exemplaren die ongeveer even oud zijn als de Subaru BRZ wel wat hoger. Tot slot is de rijbeleving van de Subaru BRZ ook wel duidelijk anders dan die van een muscle car.

FAQ

Wat kost een Subaru BRZ?
De Subaru BRZ had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van 39.000 tot 60.000 euro afhankelijk van het jaar en de uitvoering. Een Subaru BRZ occasion kost tegenwoordig tussen de 25.000 en 55.000 euro.
Hoeveel pk heeft een Subaru BRZ?
De Subaru BRZ heeft een vermogen van 147 kW (200 pk).
Waar staat BRZ voor?
De letters BRZ in de typenaam van de Subaru BRZ staan voor ‘Boxer engine, Rear wheel drive, Zenith’. In het Nederlands: boxermotor, achterwielaandrijving, zenit. ‘Zenit’ is een ander woord voor ‘hoogtepunt’.

Beoordelingen voor Subaru BRZ

1 Beoordelingen

5,0